تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۲۹۵۴۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۱۵ کیلومتر از درختان حاشیه جاده شوش در آتش‌ سوخت

  رییس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شوش گفت: ۱۲۶ مورد آتش سوزی درختان حاشیه جاده شوش منجر به سوختن ۱۵ کیلومتر از درختان محورهای شوش به اندیمشک و شوش به اهواز شد.

سیدمحمد موسوی  با اشاره به آتش سوزی‌های پرتکرار درختان حاشیه جاده شوش افزود: بخش زیادی از توان آتش نشانی شوش طی یک ماه اخیر معطوف به خاموش کردن آتش سوزی‌های درختان حاشیه جاده، مزارع کشاورزی و آتش سوزی جنگل‌ها شده است.

وی ادامه داد: ۱۲۶ مورد آتش سوزی در حاشیه جاده، ۱۳ مورد آتش سوزی جنگل، هفت مورد آتش سوزی مزارع کشاورزی و سه مورد آتش سوزی درختان بوستان‌های شهری از یک تا ۳۱ خرداد اتفاق افتاده است.

رییس آتش نشانی شوش با اشاره به بارندگی ماه‌های گذشته و مراتع متراکم سطح شهرستان گفت: برخی کشاورزان به منظور آماده‌سازی مزارع خود برای کشت جدید اقدام به آتش زدن کاه و کلش زمین‌های خود می‌کنند که سرایت این آتش سوزی‌ها به مراتع و درختان حاشیه جاده مشکل آتش سوزی‌ها در این شهرستان را تشدید کرده است.

وی ادامه داد: با توجه به شروع فصل گرما و برداشت محصول گندم متاسفانه تعدادی از کشاورزان، با وجود آموزش و تذکر داده شده همچنان اقدام به آتش زدن بقایای مزارع گندم می‌کنند که این امر با توجه به شرایط آب و هوایی و وزش بادهای گرم موجب سرایت آتش به جنگل‌ها، درختان حاشیه جاده و بیشه زارهای منطقه شده است.

موسوی با تاکید بر لزوم رعایت نکات ایمنی به منظور جلوگیری از بروز آتش گفت: اجتناب از آتش زدن کاه و کلش مزارع، اجتناب از رها کردن آتش در مراتع و مناطق جنگلی و خاموشی کردن آتش با استفاده از آب یا خاک، پرتاب نکردن سیگار روشن بر روی مراتع، رها نکردن بطری‌های پلاستیکی و شیشه‌ای در طبیعت از جمله توصیه‌ها برای جلوگیری و کاهش آتش سوزی‌ها در فصل گرم سال است.

 آتش سوزی‌های پرتکرار در جنگل‌ها و حاشیه جاده‌های شوش طی چند هفته اخیر با شدت یافتن گرمای هوا به بحرانی برای شهرستان شوش تبدیل شده است که در پی آن اوخر خردادماه امسال نشست ستاد مدیریت بحران شوش به منظور افزایش آمادگی دستگاه‌ها برای جلوگیری از آتش سوزی‌های گسترده احتمالی برگزار شد.

طی هفته‌های اخیر با پایان فصل برداشت، آتش‌سوزی کاه و کلش مزارع به صورت تصاعدی در شوش افزایش یافته و این در حالی است که به دلیل بارندگی‌های اخیر و وجود مراتع مستعد آتش‌سوزی و احتمال گسترده شدن آتش در مزارع و مراتع، هرگونه آتش زدن کاه و کلش ممنوع اعلام شده است.

به استناد ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع درصورت سرایت آتش از مزارع و باغات مجاور اراضی ملی، متخلف به ۲ ماه تا یک سال حبس محکوم خواهد شد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار