تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۴
کد خبر: ۲۹۵۴۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سنددار شدن ۱۰۰ درصد اراضی ملی خوزستان

  رییس کل دادگستری خوزستان گفت: صد درصد اراضی ملی و ۸۴ درصد اراضی زراعی استان در قالب طرح کاداس صاحب سند شدند.

 علی دهقان شنبه ضمن گرامیداشت هفته قوه قضائیه در جمع خبرنگاران بیان کرد: چهار میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی و بیش از یک میلیون هکتار اراضی کشاورزی در استان صاحب سند شدند.

وی گفت: همچنین برای ۳۸۶ هزار هکتار از مساحت تالاب‌ها و ۱۲ هزار هکتار از حریم رودخانه‌های کارون و کرخه، تثبیت مالکیت و سند صادر شد.

دهقان اظهار کرد: سنددار شدن اراضی و املاک در صیانت از بیت‌المال و پیشگیری از نزاع و ورود پرونده به دادگستری بسیار موثر است.

رییس کل دادگستری خوزستان اظهار کرد: موضوع تعداد زیادی از پرونده‌های وارده به دادگستری انجام معاملات اموال غیر منقول با اسناد عادی است.

وی با بیان اینکه ثبت رسمی معاملات به عنوان یک قانون به ثبت رسیده افزود: اجرای این قانون از تشکیل و ورود بسیاری از پرونده‌های مرتبط با اموال غیر منقول پیشگیری خواهد شد.

 

تشکیل ۴۵ هزار و ۵۱۵ فقره پرونده بدون کاغذ

دهقانی گفت: رسیدگی‌های الکترونیکی، کاهش اعزام زندانیان به دادگاه‌ها، توسعه دفاتر خدمات قضایی الکترونیک و اجرای طرح خدمات رایگان در مناطق محروم، برگزاری دادگاه‌های برخط و علنی از جمله مزایای استفاده از فناوری و بستر الکترویک در دستگاه قضا است.

رییس کل دادگستری خوزستان اظهار کرد: ۴۵ هزار و ۵۱۵ پرونده‌ بدون کاغذ توسط دستگاه قضای استان تشکیل شد.

 

سازش در ۲۳۵ پرونده قصاص نفس

رییس کل دادگستری خوزستان با تاکید بر استفاده از ظرفیت‌های مردمی برای پیشگیری از جرائم، رفع اختلافات و کاهش پرونده‌های ورودی به دادگستری گفت: سال گذشته با بهره‌مندی از ظرفیت بزرگان، ریش‌سفیدان، معتمدین، صلح‌یاران و اعضای شوراهای حل اختلاف، ۲۳۵ فقره پرونده قصاص نفس با گذشت اولیای دم به سازش ختم شد.

وی گفت: بیش از سه هزار و ۵۰۰ پرونده اختلاف ملکی، خانوادگی و نزاع فردی و دسته‌جمعی که می‌توانست زمینه‌ساز پرونده‌های دیگری باشد، با ظرفیت مردمی منجر به سازش شد.

 

پیشگیری از تعطیلی ۲۸ واحد تولیدی

دهقانی افزود: سال گذشته برای حمایت از تولید و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، ۲۸ واحد تولیدی تعطیل و نیمه تعطیل به چرخه تولید بازگشتند و یا از تعطیلی آنها جلوگیری شد.

رییس کل دادگستری خوزستان ادامه داد: همچنین در اجرای مصوبات ستاد پیگیری و اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از بیکاری بالغ بر ۲۰ هزار کارگر جلوگیری و یا به کار بازگشتند.

وی ادامه داد: سه هزار و ٧٢١ هکتار از اراضی ملی که توسط افراد سودجو تصرف شده بود، با احکام قضایی به بیت‌المال بازگشت.

دهقانی با اشاره به ساماندهی اموال تملیکی در استان گفت: سه هزار و ۳۹۸ میلیارد ریال کالای قاچاق و مکشوفه در انبارهای اموال تملیکی استان تعیین تکلیف شد.

رییس کل دادگستری خوزستان همچنین از وصول مالیات و حق‌آلایندگی با پیگیری دستگاه قضای استان خبرداد و گفت: معوقات حق عوارض آلایندگی از شرکت‌های بهره‌بردار نفتی در استان برای انجام اقدامات موثر در کاهش آلایندگی و رفع آلودگی ‌های زیست محیطی اخذ شد.

 

کاهش ۲۱ درصدی پرونده‌های موجود

وی گفت: طی ۲ سال گذشته با وجود افزایش ورودی پرونده‌ها، شاهد کاهش ۲۱ درصدی آمار موجودی پرونده‌های قضایی استان بودیم.

وی افزود: سال گذشته به چهار هزار و پانصد پرونده مسن رسیدگی شد و با وجود افزایش آمار پرونده‌های محاکم تجدیدنظر حجم پرونده‌ها در این محاکم ۲۸ درصد کاهش یافت.

به گزارش ایرنا، یکم تا هفتم تیرماه به نام هفته قوه قضاییه نامگذاری شده است.

:
:
:
آخرین اخبار