تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۴
کد خبر: ۳۰۰۸۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ذ

 وضعیت نامناسب برخی فضاهای آموزشی در شهر شیبان از توابع شهرستان باوی امام جمعه این شهر را برآن داشت تا با حضور در یکی از مدارس، به صورت مصداقی، شرایط نگران کننده مدارس این شهر را به مسئولان تذکر دهد.

 ، گله‌مندی از نبود تجهیزات به ویژه وسایل سرمایشی به دلیل گرمای شدید هوا در استان همواره از سوی خانواده دانش‌آموزان وجود داشته است.

نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در آیین بازگشایی مدارس استان با ابراز گله‌مندی از نبود تجهیزات به ویژه وسایل سرمایشی در مدارس استان و نامناسب بودن وضعیت ساختمان برخی مدارس در استان از مدیر کل نوسازی مدارس خوزستان درخواست کرد تا به صورت میدانی با حضور در مدارس این مشکلات را بررسی و رفع کند.

در چنین شرایطی که مدارس برخی شهرهای استان شرایط نگران کننده ای از نظر تجهیزات دارند، امام جمعه شهر شیبان نیز به جمع معترضان سیاست های توسعه ای و عمرانی این اداره کل پیوست و حجت الاسلام علی علوانی در اقدامی با حضور در مدرسه "ابوریحان بیرونی" جلوی دوربین شهروند خبرنگاران رفت و در اظهاراتی، این مدرسه را فضایی غیر استاندارد خواند که دانش آموزان آن از نبود سیستم سرمایشی با مشکلاتی روبه‌رو هستند. او مدرسه "ابوریحان بیرونی" را نمونه ای بارز از شرایط فضاهای آموزشی در این شهرستان عنوان کرد.

 

وعده‌های اداره کل نوسازی مدارس در شیبان محقق نشده است

امام جمعه شهر شیبان دانش‌آموزان شهر شیبان را لایق تحصیل در مدارسی با تجهیزات مناسب دانست و از به سرانجام نرسیدن وعده‌های اداره کل نوسازی مدارس استان با وجود چندین مرحله بیان و انتقال مشکلات مدارس این منطقه ابراز گله‌مندی کرد.

کیفیت آموزشی در شیبان تحت تاثیر نواقص و بی توجهی ها

حجت الاسلام علوانی با بیان اینکه شهر شیبان از توابع شهرستان باوی مهمترین مشکل حوزه آموزشی این شهرستان را کمبود فضای آموزشی اعلام کرد و افزود: با وجود جمعیت بالای دانش آموزی در شیبان، کمبود فضای آموزشی مشهود است و مدارس این شهر چند نوبته فعالیت دارند که این شرایط در نهایت کیفیت تحصیلی دانش آموزان را تحت تاثیر نواقص و بی توجهی مسئولان مربوطه قرار داده است.

وی با اشاره به گرما و شرجی بالا در منطقه بیان کرد: کمبود وسایل سرمایشی و یا شبکه برق داخلی مدارس از جمله مشکلات فضاهای آموزشی این شهر است.

امام جمعه شهر شیبان اظهار کرد: شهر شیبان به دلیل عبور ریل قطار به چهار قسمت تقسیم شده است و هیچگونه زیرگذری برای تردد ندارد و همین موضوع باعث شده تا دانش آموزان مسیر طولانی را برای رفت و آمد به مدرسه طی کنند.

وی در ادامه با اشاره به مشکل آموزشی دیگری که در این شهر وجود دارد بیان کرد: هیچ هنرستانی در این شهر وجود ندارد و دانش‌آموزان امکان تحصیل در رشته‌های فنی و مهارت‌آموزی را ندارند.

امام جمعه شیبان گفت: دانش‌آموزان این شهر کم توقع هستند و انتظار دارند تا تجهیزات حداقلی در مدارس برای ادامه تحصیل آن‌ها فراهم باشد.

کمبود تجهیزات سرمایشی مهمترین مشکل مدارس شهرستان باوی است

فرماندار شهرستان باوی همچنین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مهمترین مشکلات مدارس شهرستان باوی را کمبود وسایل سرمایشی عنوان کرد و افزود: تلاش شد تا با کمک خیران و شرکت‌های فعال در این شهرستان تجهیزات سرمایشی تامین شود، موسسه راه ایمان از جمله مراکز نیکوکاری است که در ساخت مدرسه در این شهرستان کمک می‌کند.

محسن البرزی با بیان اینکه اداره کل نوسازی مدارس خوزستان برای تجهیز و ساخت مدرسه در این شهرستان کمک کرده است افزود: با این وجود همچنان در حوزه آموزشی با مشکلات مختلفی روبرو هستیم.

وی گفت: شهر رامین از دیگر مناطق این شهرستان است که در ساخت و تجهیز مدارس با مشکل روبرو هستیم.

فرماندار شهرستان باوی از کمک به آموزش و پرورش برای تجهیز مدارس این شهرستان سخن گفت و افزود: در کمیته برنامه‌ریزی استان هر میزان کمکی که آموزش و پرورش شهرستان درخواست کرده بود تامین شد.

وی با تاکید بر اینکه نگاه به آموزش و پرورش باید ویژه باشد ادامه داد: امروز نیز برای جبران بخشی از کمبودهای موجود در مدارس شهرستان، مصوب شد که یکهزار میلیارد ریال از شهرداری شیبان برای تجهیز مدارس تامین و هزینه شود.

دلیل کم توجهی به فضاهای آموزشی شهرستان باوی

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با بیان اینکه سرانه آموزشی در برخی نقاط استان در شرایط بحرانی هستند بیان کرد: برای حل این مشکل تنها باید به سمت ساخت مدرسه جدید پیش رفت.

محمد سعیدی‌پور افزود: برخی مناطق همچون شهرستان کارون با سرانه آموزشی ۲.۶۰ مترمربع در شرایط فوق بحرانی قرار دارند و یا سرانه آموزشی شهرستان باوی نیز زیر چهار مترمربع و نامطلوب است.

وی گفت: به دلیل اینکه شهرستان باوی به شهرستان اهواز متصل است کمتر به توسعه فضاهای آموزشی این شهرستان توجه شده است.

سعیدی‌پور با بیان اینکه در ۲ شهر ملاثانی و شیبان شهرستان باوی اقداماتی برای بهبود فضای آموزشی انجام شده است ادامه داد: برای ساخت مدرسه جدید در شهرستان‌های اهواز و باوی پیشنهادات زیادی داده شده است.

مدیر کل نوسازی مدارس خوزستان کمبود منابع را عامل اصلی اجرا نشدن همزمان طرح مدرسه‌سازی در استان بیان کرد و افزود: با این وضعیت اعتباری سالانه هفت طرح جدید مدرسه‌سازی در استان تعریف می‌شود.

سعیدی پور ادامه داد: نیاز است یک میلیون مترمربع فضای آموزشی جدید در استان ساخته شود تا سرانه آموزشی استان به کشور نزدیک شود.

وی گفت: سالانه در بهترین حالت ۱۵ هزار میلیارد ریال اعتبار به استان برای ساخت مدرسه تخصیص می‌یابد که تنها جبران کننده تامین فضای آموزشی جمعیت جدید دانش‌آموزی است.

سعیدی پور با بیان اینکه سالانه ۱۵ هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی استان افزوده می‌شود ادامه داد: با این میزان اعتبار اختصاصی فقط می‌توان وضعیت موجود را حفظ کرد و نمی‌شود به سمت نقطه مطلوب حرکت کرد.

خوزستان نیازمند سالانه پنجاه هزار میلیارد ریال اعتبار ساخت مدرسه است

سعیدی پور اظهار کرد: سالانه پنجاه هزار میلیارد ریال اعتبار برای ساخت مدرسه در استان نیاز است تا در مدت پنج سال فضای آموزشی استان به حد استاندارد کشوری برسد.

وی گفت: این میزان اعتبار را می توان از محل اعتبارات مسئولیت اجتماعی نفت و شرکت‌های پتروشیمی استان با دستور حاکمیتی تامین کرد.

حوزه آموزش خوزستان نیازمند صندوق ذخیره اعتباری

مدیر کل نوسازی مدارس خوزستان با بیان اینکه نیاز است صندوق ذخیره اعتباری در حوزه آموزش استان ایجاد شود بیان کرد: با کمک این صندوق و یک برش استانی پنج ساله می توان تحولی را در توسعه فضای آموزشی استان رقم زد.

وی با بیان اینکه سالانه چهار هزار میلیارد ریال برای تامین تجهیزات مدارس استان اختصاص می‌یابد افزود: با این میزان اعتبار تنها می‌توان سالانه یکهزار دستگاه کولر برای مدارس استان تامین کرد این درحالی است که نیاز مدارس استان سالانه پنج هزار دستگاه کولر است.

سعیدی پور با بیان اینکه تا پایان امسال ۸۰۰ کلاس درس در خوزستان به بهره برداری خواهد رسید ادامه داد: بسیاری از تجهیزاتی که تحویل مدارس استان می‌شود به دلیل عدم نگهداری مناسب بعد از یکسال تخریب می شوند .

خوزستان با یک میلیون و یکصد هزار نفر جمعیت جایگاه سوم کشور در جمعیت دانش‌آموزی را دارد و این جمعیت وسیع آموزشی حمایت ملی را برای تحصیل دانش‌آموزان این استان در شرایط مطلوب می‌طلبد. 

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار
ذ