تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۳۰۰۸۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آنچه باید از آثار مثبت بارداری و فرزندآوری بدانید
کارشناس بهداشت باروری و جمعیت مرکز بهداشت خوزستان آثار مثبت بارداری، شیردهی و فرزندآوری در ابعاد مختلف فرهنگی، اجتماعیق روانشناختی و معنوی را تشریح کرد.
 
  زهرا ذوالفقاری با بیان اینکه فرزندآوری از مراحل اولیه بارداری تا شیردهی و پرورش فرزند آثار مثبتی به دنبال دارد، در تشریح فواید جسمی بارداری گفت: دوران بارداری باعث کاهش ابتلا به سرطان‌های تخمدان، پستان و رحم می‌شود، بطوریکه هر چه سن اولین بارداری پایین‌تر باشد این اثر محافظتی بیشتر است، همچنین با افزایش تعداد بارداری‌ها احتمال ابتلا به فیبروم کمتر و کمتر می‌شود و، اما باید توجه داشت که هر چه  فواصل بین بارداری‌ها بیشتر باشد ریسک ابتلا به فیبروم بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه تجربه بارداری و شیردهی با کاهش احتمال ابتلا به بیماری هایی، چون فشار خون، قند خون و چربی خون همراه خواهد بود، افزود: بارداری با تقویت سیستم ایمنی بدن موجب افزایش توان مقابله با بیماری‌های خود ایمنی مانند ام اس (M.S) همراه است. ضمن اینکه در بارداری سلوله‌ای بنیادی جنین به بدن مادر منتقل می‌شود این امر، باعث جوان سازی مادر و درنتیجه آن افزایش طول عمر و سلامت مادر خواهد شد.

ذوالفقاری به فواید جسمی در دوران شیردهی اشاره کرد و ادامه داد: کاهش خونریزی پس از زایمان، کاهش افسردگی پس از زایمان، کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های پستان، تخمدان و اندومتر رحم و بیماری قلبی –عروقی و فشار خون و دیابت نوع ۲ از جمله مزایای شیردهی به شمار می‌روند. نکته قابل توجه و جالب در مورد سرطان اندومتر این که فرزندآوری در سنین بالاتر کاهش خطر ابتلا به این سرطان را به همراه دارد. پژوهشی در این خصوص (با عنوان: سن در زمان آخرین زایمان و ارتباط با خطر سرطان اندومتر) نشان داده است که به ازای هر ۵ سال افزایش سن مادر در زمان آخرین زایمان کاهش معنی داری در خطر ابتلا وجود دارد؛ و ۳۲% کاهش خطر ابتلا به این سرطان در افرادی که آخرین زایمانشان در سنین ۳۵ تا ۳۹ سالگی بدنبال خواهد داشت.

کارشناس بهداشت باروری و جمعیت مرکز بهداشت خوزستان درخصوص آثار روانشناختی فرزندآوری می‌گوید: فرزندآوری موجب آرامش و نشاط پدر و مادر خواهد شد. از زمان تولد، نوزادان منبع لذت و شادی درخانواده هستند. تولد نوزاد، ملاقات فرزند برای اولین بار و انتقال او از بیمارستان یا زایشگاه به خانه یکی از بهترین، لذت بخش‌ترین و دوست داشتنی‌ترین لحظات است که می‌توان در خانواده از آن صحبت کرد. روانشناسان معتقدند کودکان موجب نشاط و شادابی، افزایش کارآمدی و پختگی شخصیت والدین می‌شوند؛ بنابراین تولد فرزند، خطاب الفاظ «مامان» و «بابا» به پدر و مادر، نگاه به چهره بشاش و تبسم آفرین فرزندان، بوسیدن و بازی با آنها می‌تواند نشاط وصف ناپذیری را برای والدین به ارمغان بیاورد و موجب سلامت روانی شان شود.  بنابراین، فرزندان نه تنها شالوده زندگی زناشویی را استحکام می‌بخشند، بلکه عامل مؤثری در لذت بردن پدر و مادر بوده و با افزایش این لذت ها، سلامت و بهداشت روانی همسران و بدنبال آن سلامت و نشاط جامعه نیز تأمین می‌شود.

وی در تشریح آثار اجتماعی فرزندآوری گفت: از جمله راه‌هایی که فرزندان برای اجتماعی شدن والدین موثر هستند این است که کودکان از طریق فعالیت‌های خود در مدرسه و مراکز تفریحی و محیط همسایگی، والدین خود را با اجتماع پیوند می‌دهند. همچنین با تعدد فرزندان در محیط خانواده بسیاری از مفاهیم انسانی و اجتماعی مانند گذشت، ایثار، نوع دوستی و ...  معنا پیدا می‌کند به طوری که تمرین و تکرار این امر در خانواده موجب سرایت آن به جامعه هم خواهد شد. ودکان با توجه به اصول اجتماعی شدن، شایستگی و صلاحیت والدین را رشد داده و حتی آنان را به مرز خودکفایی می‌رسانند. والدین بیش از افراد بی فرزند از تایید اجتماعی بهره مندند کودکان علاوه بر کسب شخصیت بر اعمال نفوذ والدین نیز می‌افزایند.

ذوالفقاری با بیان اینکه فرزندآوری باعث رشد و تعالی شخصیت والدین می‌شود، اضافه کرد: دانش، تجربه، گذر زمان و حتی، ازدواج و شروع زندگی مشترک نمی‌توانند تمامی قابلیت‌های شخصیتی یک فرد بالغ را شکوفا کنند. وجود تجربه فرزندپروری مجموعه کاملی از ارزش‌ها را به ساختار شخصیت والدین اضافه می‌کند ساختار روانی انسان با پذیرفتن نقش پدر و مادری، به کمال می‌رسد.

وی با تاکید بر اینکه خانواده موجب افزایش وابستگی زوجین به همدیگر و افزایش اعتماد در زندگی می‌شود و انگیزه آنان برای کسب موفقیت در زندگی را دو چندان می‌کند، گفت: بنابراین تجربه پدر و مادری در فراهم کردن امکانات رشد و تعالی افراد دارای اهمیتی ویژه است و وجود همین تجارب، مجموعه کاملی از ارزش‌ها را به ساختار شخصیت می‌افزاید.

دستگیری از والدین به هنگام پیری و امید به آینده

زهرا ذوالفقاری با بیان اینکه داشتن فرزند موجب تحقق بخشیدن به امید‌های والدین در دوران سالمندی و پیری آنها می‌شود و داشتن فرزند می‌تواند"امید به زندگانی" را در والدین افزایش دهد، افزود: آنچنانکه شکوفایی و رشد فرزندان برای والدین بسیار زیباست و نتیجه زحماتی است که آنها با دل و جان متحمل شده اند، موجب می‌شود بذر خوشبختی و امید در دلشان جوانه بزند که در آینده تنها نخواهند بود. از سوی دیگر فرزندانی که صحیح تربیت می‌شوند غیر از اینکه خود آنان مسیر سعادت را در زندگی طی می‌کنند و باعث افتخار پدر و مادر می‌شوند، در زندگی آینده والدین نیز نقش مؤثری دارند و از آنان حمایت می‌کنند. امام سجاد (ع) می‌فرمایند: از سعادت فرد آن است که فرزندی داشته باشد تا از او یاری جوید.

دریافت حمایت معنوی پس از مرگ

وی می‌گوید: فرزندان نه تنها شالوده زندگی دنیوی را استحکام می‌بخشند، عامل مؤثری در رشد و تعالی معنوی والدین بعد از مرگ نیز خواهند بود.   رسول خدا صلی الله علیه و آله میفرماید: پنج نفر از دنیا رفته اند ولی پرونده آنها بسته نشده است و دائم به آنان ثواب میرسد: کسی که؛ درختی کاشته، چاه آبی برای بهره برداری مردم حفر کرده، مسجدی ساخته، قرآنی نوشته و کسی که فرزند شایسته‌ای از او به جا مانده باشد.

مرجع / صداوسیما
:
:
:
آخرین اخبار