تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۰
کد خبر: ۲۹۹۱۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
/در آستانه بازگشایی مدارس/
در تغذیه‌ دانش‌آموزان به این توصیه‌ها توجه کنید
 

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: برخی از مواد غذایی که در گروه هله‌هوله قرار می‌گیرند هر چند به اندازه مواد غذایی توصیه‌شده، مناسب و پر خاصیت نیستند اما مانند میان‌وعده‌های مضر هم نیستند که برای دانش‌آموزان خطرناک باشند و می‌توان از این گروه به صورت متعادل مصرف کرد. البته مصرف این گزینه‌ها برای هر روز توصیه نمی‌شود؛ هفته‌ای یک تا دو بار می‌توان پاپ کورن، ژله خانگی، بستنی، کاکائو و ... مصرف کرد.

آمنه مصیبی دهکردی با تاکید بر لزوم تهیه میان وعدهای مناسب برای دانش‌آموزان اظهار کرد: در آغاز بلوغ، ممکن است دانش‌آموزان به دلیل تغییرات رفتاری و سلیقه‌ای، به خوردن غذاهای ناسالم تمایل بیشتری نشان دهند با این حال، در این مرحله از زندگی دانش‌آموز، باید آن‌ها را به مصرف غذاهای سالم و میان وعده‌های مفید تشویق کرد. این مسئله نه تنها بر هوش و قدرت تفکر دانش آموز بلکه بر سلامت و زیبایی آن‌ها نیز نقش موثری خواهد داشت.

وی افزود: خوردن میوه‌ها و سبزی‌ها در زمان زنگ تفریح برای دانش‌آموزان ممکن است کمی مشکل باشد زیرا بیشتر دوستان‌شان ممکن است از این مواد غذایی استفاده نکنند و حتی آن‌ها را مسخره کنند اما بیشتر افراد در دل‌شان چنین فردی را تحسین می‌کنند و به وی غبطه خواهند خورد و همه او را به عنوان شخصی که برای سلامتی خود ارزش قائل است خواهند شناخت.

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: بوفه مدارس هم بهتر است به جای فروش مواد غذایی کم اهمیت و بی‌ارزشی مانند چیپس، پفک، اسنک، شکلات، کیک و … میوه خریداری کنند و دانه‌ای به دانش‌آموزان بفروشند.

مصیبی دهکردی ادامه داد: در بسیاری از آجیل‌فروشی‌ها اکنون انواع میوه‌ها به صورت خشک‌شده وجود دارد. علاوه بر این مادران هم می‌توانند به سادگی بسیاری از میوه‌هایی را که در اختیار دارند خشک کنند.

وی افزود: سیب، گلابی، آلو، زردآلو، هلو، گیلاس، آلبالو و … از میوه‌هایی هستند که به راحتی خشک می‌شوند و در حالت خشک‌شده طعم و مزه خوبی در دهان ایجاد می‌کنند که با حالت تازه آن متفاوت است و برای بسیاری از دانش‌آموزان جذاب است. برگه‌های هلو، زردآلو، انجیر خشک، توت خشک، کشمش و … هم علاوه بر اینکه سرشار از مواد مغذی مانند روی، مس، آهن، منیزیم و ویتامین E هستند، از ابتلا به یبوست جلوگیری می‌کند.

آب‌میوه‌های مناسب اول صبح

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: آب پرتقال طبیعی یکی از بهترین و مناسب‌ترین آب میوه‌ها در فصل پاییز است که از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری می‌کند و احساس نشاط خوبی را به دانش‌آموزان می‌بخشد. باید آب پرتقال را صبح قبل از رفتن دانش‌آموز به مدرسه تهیه کرد، در یک بطری کوچک ریخت و از وی خواست که آن را در یخچال بوفه مدرسه بگذارد و زنگ تفریح اول مصرف کند.

وی افزود: علاوه بر آب پرتقال، آب هویج، آب انار، آب سیب، آب مخلوط مرکبات مانند آب پرتقال و نارنگی و گریپ‌فروت هم بسیار مناسب است. شربت آب‌لیموی تازه، عسل، زعفران و هل نیز می‌تواند ترکیبی بی‌نظیر برای دانش‌آموز باشد. 

چه ساندویچی برای دانش‌آموز بگیریم؟

مصیبی دهکردی با تاکید بر لزوم تهیه ساندویچ‌های متنوع برای دانش‌آموز، گفت: مخلوط نان و پنیر با سبزی‌ها از نظر پروتئین کامل است و تمام نیاز پروتئین دانش‌آموزان را تامین می‌کند. ساندویچ نان، پنیر و گردو هم سرشار از منیزیم، فسفر و مس است و برای تقویت هوش دانش‌آموزان مناسب است.

وی افزود: ساندویچ نان و تخم‌مرغ و کره نیز سرشار از پروتئین و کالری است و مواد مورد نیاز رشد دانش‌آموزان به ویژه در سنین رشد و دوران نوجوانی را تامین می‌کند  نان و سیب‌زمینی و پنیر پیتزا و مقداری جعفری اضافه هم طعمی جدید و بی‌نظیر برای فرزندان ایجاد می‌کند.

توصیه‌هایی برای مصرف تنقلات در مدرسه

کارشناس ارشد گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت خوزستان گفت: یک مشت آجیل سرشار از پتاسیم، منیزیم، مس، آهن، روی و … است. البته باید توجه کرد که باید از آجیل‌ها و تخمه‌های بسته‌بندی کمتر استفاده شود زیرا طعم‌های افزودنی و نمک اضافه‌شده به آن‌ها مناسب نیست و کودکان و نوجوانان باید عادت کنند مواد غذایی با نمک کمتر مصرف کنند.

وی بیان کرد: مصرف گندمک، برنجک، مغز تخم آفتابگردان، ذرت بوداده، نخودچی همراه با کشمش، سویا، بادام زمینی و مخلوطی از آجیل‌ها هم توصیه می‌شود.

مصیبی دهکردی عنوان کرد: مصرف لبنیات برای دانش‌آموزان بسیار ضروری است زیرا لبنیات به ویژه به صورت کم‌چرب علاوه بر اینکه از چاقی جلوگیری می‌کند، کلسیم مورد نیاز بدن را تامین می‌کند و از ابتلا به پوکی استخوان در سنین میانسالی پیشگیری می‌کند.

وی افزود: شیر کم‌چرب به همراه یک کیک کوچک، خرما، موز و … یا شیرهای کم‌چرب طعم‌دار مورد علاقه کودک پیشنهاد مناسبی است. همچنین مصرف ماست میوه‌ای، ماست و خیار و ماست و نعناع برای مصرف همراه با غذا و انواع پنیر برای درست کردن ساندویچ و اسنک توصیه می‌شود.

:
:
:
آخرین اخبار