تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۳
کد خبر: ۲۹۹۷۲۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خبر خوش برای صنعت شکر ایران: رسیدن به خودکفایی/شرکت توسعه نیشکر به زودی به ظرفیت تولید کامل شکر می‌رسد
مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر، اعلام کرد که این شرکت به زودی به ظرفیت تولید کامل شکر خواهد رسید. وی با تأکید بر پتانسیل‌های موجود، گفت: «ما در سال ۱۴۰۳ به تمام ظرفیت تولیدی شکر خواهیم رسید».

به گزارش روابط عمومی شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، دکتر عبدعلی ناصری، در هجدهمین کنگره بین‌المللی علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران که امروز در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، به ارائه گزارشی تحت عنوان «ظرفیت‌های تولید شکر در خوزستان» پرداخت.

این عضو هیئت‌ علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با ارائه آمار و ارقام دقیق، دستاوردهای چشمگیر این شرکت در زمینه کشت و تولید نیشکر را تشریح کرد.

وی در این مراسم به تاریخچه فعالیت‌های شرکت توسعه نیشکر اشاره کرد و گفت: «شرکت ما از سال ۱۳۷۲ عملیات اجرایی کشت نیشکر را در سطح یکصد هزار هکتار و در قالب ۷ کشت و صنعت ۱۲ هزار هکتاری آغاز کرده است. هر کدام از واحدهای ما سالانه صد هزار تن شکر تولید می‌کنند».

وی همچنین به اولین واحد بهره‌برداری شده، یعنی کشت و صنعت امام خمینی (ره)، اشاره کرد که در سال ۷۸ با ظرفیت یکصد هزار تن شکر خام آغاز به کار کرد و افزود: «پس از آن، کشت و صنعت‌های دیگری نیز راه‌اندازی شدند».

مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر با اشاره به تحولات ایجاد شده در کشاورزی و اکوسیستم منطقه از سال ۱۳۷۰، اظهار کرد: «ما ان شاء الله در سال ۱۴۰۳ به همه ظرفیت تولیدی شکر خواهیم رسید».

دکتر ناصری همچنین به وضعیت کشت و صنعت هفت تپه اشاره کرد و گفت: «این شرکت به دلیل مشکلات فراوان از مهرماه ۱۴۰۰ به مجموعه توسعه نیشکر اضافه شد و بازسازی‌های زیادی در آن انجام گرفته است. در سال ۱۴۰۳ این شرکت حداقل به ۸۰ درصد ظرفیت تولید اسمی خود خواهد رسید».

وی پیش‌بینی کرد: «با تولید ۸۰ هزار تنی که هفت تپه خواهد داشت،در مجموع در کل شرکت توسعه نیشکر نزدیک به ۸۷۰ هزار تن شکر تولید خواهیم کرد».

بر اساس اظهارات دکتر ناصری، خوزستان سهم قابل توجهی در تأمین شکر مورد نیاز کشور دارد. وی با بیان اینکه استان خوزستان با احتساب شرکت کارون که ۱۲۰ هزار تن شکر تولید می‌کند، از نیشکر ۹۰۰ هزار تن شکر تولید می‌کند، گفت: «این میزان حدود ۴۵ درصد نیاز کشور به شکر را تأمین می‌کند که مایه افتخار ماست. ظرفیت تولیدی شرکت‌های چغندری مستقر در خوزستان نیز این میزان را به ۵۰ درصد می‌رساند».

در ادامه ارائه دکتر ناصری، نمایش جغرافیایی موقعیت شرکت توسعه نیشکر با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای و جدول اطلاعات زیربنایی کشت و صنعت‌های تابعه انجام شد.
آمار و ارقام ارائه شده به شرح زیر است:
– میزان تولید نیشکر: ۹ میلیون تن
– تعداد کارخانجات شکر: ۹ کارخانه
– میزان تولید شکر سفید: ۹۰۰ هزار تن
– میزان تولید باگاس: ۳ میلیون تن (جهت تولید کاغذ و MDF)
– میزان تولید ملاس: ۳۶۰ هزار تن (جهت تولید الکل و خمیرمایه و خوراک دام)

دیگر بخش این ارائه به تأثیرات زیست‌محیطی توسعه کشت نیشکر در خوزستان اشاره داشت. دکتر ناصری بیان کرد: «هر هکتار زراعتی که ما داریم، ۸۰۰ هکتار سطح سبز ایجاد می‌کند که در جذب دی‌اکسید کربن منطقه و تولید اکسیژن تأثیر زیادی دارد و بهبود محیط زیستی ایجاد کرده است».

شعار این کنگره «مدیریت بهره‌وری خردمندانه منابع تولید در کشاورزی» است. این کنگره بین‌المللی با تمرکز بر تحلیل سند امنیت غذایی کشور با حضور جمعی از مدیران حوزه کشاورزی، دانش‌پژوهان، استادان دانشگاه، محققان، کارشناسان و کشاورزان پیشرو امروز در دانشگاه فردوسی مشهد آغاز به کار کرده و تا ۲۲ شهریورماه ادامه خواهد داشت

:
:
:
آخرین اخبار