تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۰
کد خبر: ۲۹۹۷۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان خبر داد
آغاز اجرای پاییزه‌ طرح‌ «خوزستان پاکیزه»/ آموزش بیش از ۵ هزار دهیار و مدیر مدرسه

  مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از آغاز اجرای طرح خوزستان پاکیزه در دومین سال متوالی خبر داد.

داود میرشکار اظهار کرد: برای دومین سال متوالی اجرای طرح خوزستان پاکیزه از ۲۴ شهریورماه آغاز شده است و به مدت یک هفته ادامه دارد. البته این طرح در سراسر کشور در حال اجرا است که ایده آن از خوزستان است.

وی افزود: در قالب این طرح، پسماندها و زباله‌ها به ویژه زباله‌های پلاستیکی اطراف محل‌های زندگی شهروندان جمع‌آوری می‌شود.

میرشکار با اشاره به لزوم مشارکت آحاد مردم در اجرای این طرح گفت: هدف از اجرای این طرح، اطلاع‌رسانی و آموزش است. همه باید برای حفظ این سرزمین کوشا باشیم و بخشی از آن مربوط به مدیریت پسماند است. همه عرصه‌ها و منابع خدادادی که بخشی از محیط زیست هستند باید برای نسل آینده حفظ و به آن‌ها منتقل شود.

وی با اشاره به اجرای این طرح در دو رستاخیز اول مهرماه و اول بهار عنوان کرد: اجرای این طرح عزم جدی در دانش‌آموزان و مسئولان اجرایی ایجاد می‌کند و امیدواریم این کار ماندگار شود. همچنین با اجرای این کار در بهار هم شکرگزار خدا خواهیم بود هم از میهمانان استقبال می‌کنیم تا خوزستان پاک را ببینند و به این سرزمین احترام بگذارند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه مدیریت پسماند گفت: در کارگروه ملی مدیریت پسماند طرح جامع مدیریت انواع پسماند را مطرح کردیم و مصوبه گرفتیم. در ۱۰ سال گذشته طرح مدیریت پسماند شهری خوزستان تدوین و  بخشی از آن اجرایی شد اما کلیات قضیه اتفاق نیفتاد و باید این بخش تکمیل و به روزرسانی شود که در شورای برنامه‌ریزی خوزستان مورد تاکید قرار گرفته و مصوب شده است. چهار نوع پسماند تولیدی خوزستان نیز در این طرح قرار گرفته است و طرح، تدوین و اجرایی خواهد شد.

وی عنوان کرد: با توجه اینکه یکی از مشکلات در زمینه پسماند، وضعیت دهستان‌ها است و باید در مدیریت پسماند پیشرو باشند، آموزش ۲ هزار و ۸۰۰ دهیار در ۹ منطقه را در دستور کار داریم که از هفته آینده آغاز می‌شود. آموزش ۲ هزار و ۵۰۰ مدیر مدرسه ابتدایی هم در برنامه است.

میرشکار گفت: یک نکته بسیار مهم، موضوع اشتغال سازگار با اکوسیستم است و اگر این اتفاق بیفتد، دیگر به دنبال جایگزینی صنایع آلاینده در شهرهایی که قابلیت بسیار بالایی دارند نخواهیم رفت. اکنون مناطقی که در گردشگری فعال هستند چند برابر ما که در حوزه نفت سرمایه‌گذاری می‌کنیم، درآمد کسب می‌کنند بنابراین مشارکت بیشتر مردم در حوزه اشتغال بسیار مهم است و خوزستان هم ظرفیت اشتغال عمومی سازگار با اکوسیستم را دارد.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار