تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۴
کد خبر: ۶۵۵۰۳
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
از وضعیت علمی تا خورشت قیمه سلف در گفت وگو با سرپرست دانشگاه شهید چمران؛
برای بهبود وضعیت دانشگاه نمی‌شود انقلاب ایجاد کرد، ما به اصلاحات معتقدیم
من معتقدم بعضی مسائل منطقه ای هم باعث رشد دانشگاهها می شود. دید مدیران و مسئولین استانی خیلی موثر است. برای مثال در دانشگاه یزد، یک خیرّ خوابگاه را با تمام تجهیزات ساخته و به دانشگاه اهدا کرده. در تهران این بودجه ها از طریق صنایع و همکاری های بین دانشگاهی و بخش های بیرونی تامین می شود. مثل دانشگاه امیرکبیر و شریف که یک دانشکده را کلا یک سازمان بیرونی مثل وزار تخانه ساخته ...
خوزنیوز: اخیرا خبرنامه دانشجویی باشگاه زیست شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، گفت و گویی را با دکتر محمد رعایایی اردکانی، سرپرست دانشگاه شهید چمران اهواز انجام داده است که متن کامل آن در زیر می آید:

تغییر  چیزی است که مردم کشور ما از هر دولت و مسئول جدید انتظار دارند. با شروع به کار دولت جدید دانشجویان نیز مثل هرجای دیگر منتظر این تغییر بودند. در سال تحصیلی جدید خبرهای ضد و نقیضی مبنی بر تغییر ریاست دانشگاه منتشر شد و گمانه زنی ها در این رابطه بالا گرفته بود. اما وقتی در تعطیلات نوروز خبر آمدن دکتر رعایایی به جای دکتر مروتی منتشر شد، خیلی ها شگفت زده شدند. کسی که دانشجوهای قدیمی دانشگاه او را به عنوان معاون آموزشی می شناختند و دانشجوهای جدید نامی از او نشنیده بودند. دکتر محمد رعایایی اردکانی عضو هیئت علمی گروه زیست شناسی و متولد اردکان یزد است. خودش می گویدا ز سال 54 به خوزستان آمده و از آن روز خوزستانی شده است. چرا که در هیاهوی کارهای انقلابی، با هم کلاسی خوزستانی اش ازدواج می کند و ا ز آن زمان در اهواز ماندگار شده است. او امروز در حالی بر کرسی ریاست دانشگاه شهیدچمران اهواز نشسته است که چهل سال روند رشد این دانشگاه را -هم قبل و هم بعدا ز انقلاب- شاهد بوده است. تجربه طولانی مدت معاونت آموزشی دانشگاه نیز به او کمک کرده است تا برای هر مسئله، یک راه کار داشته باشد. این را خودتان وقتی مصاحبه را بخوانید، متوجه می شوید.
دکتر محمد رعایایی اردکانی، رییس دانشگاه شهید چمران اهوازدکتر رعایایی این روزها در کنار ریاست، مشغول به تدریس نیز هست. برای گفتگو با آقای رییس نیازی به نامه نگاری و کاغذبازی نبود.
رفتیم در کلاس و قرار مصاحبه گذاشتیم. این روزها آ نقدر وقت آقای رییس پر است که نشود بیشتر از نیم ساعت وقتش را گرفت. به همین خاطر نصف مصاحبه را در یک روز و نصف دیگر را دو روز بعد ثبت کرده ایم. برای ما زیست شناسی ها رعایایی بیشتر از اینکه رییس باشد، استاد است و در تمام طول مصاحبه این آرامش و تیزبینی استاد است که حکم فرما است. هرچند رعایایی به تغییر معتقد است اما هرگز نمی خواهد نظم را به هم بریزد وا صرار دارد، تغییر باید تدریجی و در آرامش اتفاق بیافتد. در این مصاحبه از هر دری با دکتر رعایایی، گفت و گو کرده ایم اما بیشتر به دنبال نگاه مدیریتی وی در مسائل مختلف دانشگاه بوده ایم. مصاحبه ما را بخوانید.

شما اعتقاد دارید که استاد یک دانشگاه باید بومی باشد؟
این را قبول ندارم. به نظر من استاد باید مقید باشد و تعهد داشته باشد. هر شهری هم که برود فرقی نمی کند . هیچ نیازی هم نیست ما روی بومی بودن سرمایه گذاری کنیم. مثلا همین گروه خودمان که نصف اساتیدش اصفهانی هستند.

مثل اینکه چند سال قبل یک دانشکده چند استاد را جذب می کند اما این اساتید بعد از چندسال از اینجا می روند.
علت این نیست که اساتید به دلیل منطقه می روند. بیشتر به دلیل برخوردهایی است که نباید صورت بگیرد. یا ممکن است عدم رابطه خوب دیگر اساتید با آ نها باعث زدگی شان شود. ولی واقعا این طور نیست. که صرف گرم بودن اهواز اساتید قصد انتقال داشته باشند.

مثلا آب و هوا موثر نیست؟
درست است که آب و هوا یک فاکتور است. ولی اگر زمینه مساعد و خوب باشد، نیروها نگهداری می شوند. مثلا اگر اطلاع داشته باشید آبادان قبل از انقلاب بهترین دبیران کشور را داشت. بهترین بیمارستان کشور را و بهترین پزشکان و فروشگا هها را داشت. تنها شهری بود که خارج از مرکز استان فرودگاه بین المللی داشت.
بنابراین اگر زمینه آماده باشد و امکانات فراهم باشد هرکسی را می شود نگهداری کرد. اگر امکانات بهتری بدهند و فاصله تسهیلات اهواز و تهران را پر کنند، ممکن است خیلی از فراد از شهرهای دیگر هم به اینجا بیایند.

شما می فرمایید که قبل از انقلاب اینجا در یک سطح قابل قبول بوده؛ مثلا در بخش آموزش. به نظرتان امروز دانشگاه چمران در چه سطحی قرار دارد؟
البته من نمی توانم به صورت دقیق مقایسه کنم. اما آنطوری که در ذهن بعضی از دوستان است این دانشگاه قبل از انقلاب آن قدر هم عجیب و غریب نبود. تعداد دانشجو کم بود. فکر می کنم همین دانشکده علوم آن موقع 400 تا 500 دانشجو داشت ولی الان 4000 تا 5000 دانشجو دارد. بنابراین آن زمان امکانات متناسب با دانشجو بود و دانشجویان خیلی راحت می توانستند از این امکانات بهره برداری کنند. نسبت امکانات به تعداد دانشجو خوب بود. مثلا دانشگاه امکانات ورزشی خوبی داشت. به نظر من امروز در بعضی دپارتمان ها اساتید بسیار بهتر از قبل انقلاب هستند. ولی خب! آن موقع هم بعضی از دپارتمان ها بسیار قوی بودند. مثل دپارتمان زراعت. به طوری که فارغ التحصیل رشته کشاورزی دانشگاه جندی شاپور اهواز را در کل کشور بدون مصاحبه برای کار می پذیرفتند.
یادم هست آن زمان ما درس بافت شناسی و اکولوژی را با یک دامپزشک پاس کردیم. یا درس ژنتیک را با یک فوق لیسانس که هنوز فارغ التحصیل نشده بود،  اخذ کردیم. پس اینطور نبود که همه ی تخصص ها فراهم باشد و همه چیز خیلی ایده آل باشد. ولی مثلا در جانورشناسی قوی بودیم. پرنده شناس خیلی خوبی داشتیم. اما در مجموع اگر حساب کنیم الان بهتر هستیم. مثلا من خبر دارم که دپارتمان بیولوژی و شیمی نسبت به قبل از ا نقلاب خیلی قویتر عمل می کنند. آن موقع دانشگاه تحصیلات تکمیلی نداشت. فقط لیسانس بود. ولی چون امکانات خوب بود و و تعداد دانشجو هم کم بود، احساس راحتی می کردیم. مثلا کتا بخانه طوری بود که 20 تا 30 نفر نشسته بودند الان موقع امتحان ممکن است تا 200 نفر هم نشسته باشند.

دقیقا همین است. آن زمان نسبت تعداد دانشجو و استاد به امکانات باعث شده بود اهواز یکی از قطب های دانشگاهی ایران باشد. الان به نظرتان اهواز قطب دانشگاهی است؟
دانشگاه اهواز یکی از دانشگاههای مادر کشور است و واقعا در سطح دانشگاههای دیگر است. ولی اگر بخواهیم با ریزبینی نگاه کنیم
بعضی دپارتمان ها، ممکن است ضعیف تر یا قویتر باشند. بیشترین چیزی که ما باید مد نظر قرار بدهیم سطح دانشجویان مان است.
مثلا دانشگاه شریف ادعا می کند دانشگاه رتبه ی یک است. ولی نمی گوید تمام دانشجویانش یک رقمی کنکور هستند. بنابراین اگر شریف استاد بارز هم نداشته باشد، دانشجو خودش را می رساند. درصورتی که دانشگاه اهواز رتبه های سه رقمی و چهار رقمی دارد. بنابراین این خودش سطح علمی را یک مقدار تنزل می دهد. چون استاد احساس می کند توان دانشجو بیش از این نیست. این خودش رکود ایجاد می کند.

فکر می کنید چرا آن رتبه های برتر – حالا رتبه یک تا صد منظورمان نیست.– رتبه های بهتر، اهواز را در اولویتهای انتخابی شان نمی گذارند؟
شهرت خود دانشگاه تاثیرگذار است. مسائل مختلف ممکن است باعث این اتفاق باشد ولی دلیلش تنها استاد نیست. بعضی استادها اینجا بوده اند و رفته اند و بعضی از تهران به اینجا آمده اند. مثلا امکانات دانشگاه موثر است. در مجموع من فکر می کنم خود دانشجویان در تقویت علمی استادها و تحرک آ نها خیلی موثرند. دانشجو که زرنگ باشد، زبده باشد، استاد مجبور است خودش را در سطح بالاتری ارائه بکند. در غیر این صورت استاد متوقف می شود. به خصوص اساتیدی که تحرک علمی ندارند دیگر خودشان را به زحمت نمی اندازند. شاید جو شهری و مسائل دیگر هم به این موضوع کمک کند.

من با شما موافقم که مطالبه گری دانشجو نسبت به سا لهای قبل کمتر شده. اما وقتی ما درباره مصاحبه با شما با دانشجویان صحبت می کردیم نظر آ نها این است که مثلا امکانات آزمایشگاهی مقطع کارشناسی نسبت به قبل خیلی افت داشته. مثلا وسایل بعضی آزمایشگاهها مربوط به قبل از انقلاب است. مثل اینکه چند سال است امکانات نرسیده.
من البته در معارفه هم این موضوع را گفتم که بعضی از دانشگاهها پایه بودجه شان بد بسته شده است. به خصوص دانشگاه شهید چمران. جنگ باعث شد که این دانشگاه افت بودجه داشته باشد. معیار بودجه هم در هر سال بر اساس سال قبل تعیین می شود. در هشت سال جنگ اینجا حالت توقف و عقب رفت داشته و بنابراین بودجه سال 69 بر اساس سا لهای قبل که دانشگاه در حالت رکود بوده، بسته شده است. مثلا دانشگاه شیراز و اصفهان و مشهد رشد داشته و بودجه زیاد شده. دانشگاه ما دو تا ضرر کرده. یکی اینکه بودجه اش رشد نکرده و دیگری اینکه بر اساس بودجه رشدنکرده، بودجه جدید بسته شده است. این یک مسئله است. مسئله دیگر اینکه من معتقدم بعضی مسائل منطقه ای هم باعث رشد دانشگاهها می شود. دید مدیران و مسئولین استانی خیلی موثر است.
برای مثال در دانشگاه یزد، یک خیرّ خوابگاه را با تمام تجهیزات ساخته و به دانشگاه اهدا کرده. در تهران این بودجه ها از طریق صنایع و همکاری های بین دانشگاهی و بخش های بیرونی تامین می شود. مثل دانشگاه امیرکبیر و شریف که یک دانشکده را کلا یک سازمان بیرونی مثل وزار تخانه ساخته است. خیلی از هزینه هایشان از بیرون تامین می شود چون با هم ارتباط ارگانیک دارند. بنابراین دید مدیران منطقه ای و استانی به اضافه کمک های مردمی و دید مردم نسبت به دانشگاه می تواند به رشد دانشگاه کمک کند. اگر این دید منفی باشد دانشگاه هم کمتر رشد می کند. متاسفانه این جا این قضیه حاکم است.

الان اینجا تقاضا از سوی صنعت وجود دارد؟
تقریبا دارد پا می گیرد. به نظر می آید که بعضی بخش ها واقعا ارتباط دارند و بعضی از بخشها واقعا رکود دارند. الان ما چهل سال است که اینجا گروه شیمی داریم. واقعا ما انتظار داریم که تمام دانشجویان دکترایش بروند و از صنعت پروژه بیاورند. مسائل و اشکالات صنعت را در بخش شیمی حل کنند. یا مکانیک و برق.

این بحث چقدر در اولویت کاری شما قرار دارد؟
اصلا من ذهنم ازا ول درگیر این قضیه بوده. چه زمانی که مسئولیت داشته ام و چه وقتی مسئولیتی نداشته ام. خواسته ام که ارتباطم را واقعا برقرار کنم. منتهی خیلی کار سختی است.باید زمینه اش فراهم شود. این طور نیست که من دستور بدهم که الا و بلا بروید با صنعت کار کنید. چون صنعت هم باید هیئت علمی را جذب کند. من خودم بعضی وقتها ناراحت می شوم که مثلا چرا بروم شرکت نفت؛ دانشجویم را با خودم ببرم، جلسه بگیرم برای یک پروژه ی کارشناسی ارشد چهار میلیون تومنی. آن هم بپذیرند یا نپذیرند.

یک سوال کلی این است که همه ی روسای قبلی با نیت تغییر آمده اند. اما اکثر آنها مشخص نکرده اند که دقیقا کجا را هدف گرفته اند. آیا شما هدفتان را بیان می کنید؟
 مسائل و مشکلات زیاد است. آدم باید دسته بندی کند. به شرطی که سیستم و سیاست مملکت در تلاطم نباشد، راه این است که هر ارگانی، هر سازمانی و هر وزارتخانه ای برای خودش برنامه داشته باشد. برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت. ما باید بتوانیم برای کل سازمانها و ادارات، از جمله دانشگاه که از همه بیشتر اهمیت دارد یک چهارچوب دراز مدت داشته باشیم که به اهدافمان برسیم. چون علم چیزی نیست که سریع رشد کند. علم واقعا به یک محیط بسیار آرام، امن و شاداب نیازمند است تا رشد کند. بنابراین اول باید زمینه باشد و دوم این که ما واقعا باید برنامه را عملیاتی کنیم. خیلی جاها برنامه دارند. مثل همین کشور خودمان که برنامه سیاسی وا قتصادی دارد. اما در دوران هشت سال قبل این برنامه کنار گذاشته شده بود. دوستان میلی کار می کردند. الان اگر قرار است دولت بعدی هم بیاید و خدای نکرده این چنین رویه ای را پیش بگیرد، من هیچ امید و افق روشنی پیش روی خودم نمی بینم من به عنوان اولین کارم به تمام معاونین و گروهها و دانشکده ها گفته ام باید برنامه پنج ساله شان را تا تابستان تحویل بدهید؛ که ما بتوانیم بر اساس برنامه حرکت کنیم.

شما برنامه تان را به دانشجوها ارائه می کنید؟
ما برنامه را می گذاریم روی سایت. اتفاقا روی سایت باشد بهتر است.
 
از زیاد شدن انتقادها نمی ترسید؟
اشکالی ندارد. اتفاقا باعث می شود ما اشکالات را برطرف کنیم.
شما به این معتقدید که هیچ مقامی برای انتقادکردن خط قرمز ندارد؟ البته بحث تخریب جداست.
انتقاد به معنای سازنده محدودیت ندارد اما انتقاد به معنای تخریب خط قرمز دارد. انتقاد خوب است؛ انتقاد سازنده است؛ انتقاد باعث می شود که انسان خود را در معرض ارزیابی قرار دهد. منتهی انتقاد یک چارچوبی دارد و انسان در هر شرایط و به هر جایی نباید انتقاد کند. اگر انتقاد بی جا شود و بیش از مورد تکرار شود و در جاهایی که نباید مطرح شود، مطرح بشود، خود به خود به حسن نیت طرف انتقادکننده شک می شود و در نتیجه انتقاد سازنده نخواهد بود.

آزمایشگاه مرکزی با وجود این همه دستگاه گران قیمت تقریبا به یک عضو بی استفاده تبدیل شده. چرا؟
ما داریم عیب یابی و آسیب شناسی می کنیم. احتمالا آزمایشگاه مرکزی باید روش استفاده از دستگاهها و روش پذیرش تقاضایش را تغییر دهد. تعمیرات هم واقعا مشکل اساسی است. ما نمی توانیم یک تعمیرکار بیاوریم و بها و حقوق بدهیم. پس باید با بیرون قرارداد ببندیم. ولی متاسفانه اهواز که مرکز است، افراد کاربلدی ندارد که ما بتوانیم رویشان حساب کنیم. این را دنبالش هستیم و اگر بشود انجام خواهیم داد. البته نگهداری توسط خود دانشجو هم بسیار مهم است که متاسفانه در خیلی از موارد احساس مسئولیت نمی شود.

برنامه ای برای ارتباط با دانشگاههای دیگر دارید؟
برنامه که قطعا هست؛ به خصوص با دانشگاههای خارج از کشور.  معتقدیم باید این اتفاق بیفتد. یک تیم را مامور کرده ایم که دفتر روابط بین الملل مان را فعال کند. این تیم باید هم تفاهمنامه های قبلی که غیرفعال شده را فعال کند و هم در بعضی از رشته ها با دانشگاه هایی مثل فرانسه و آلمان تفاهمنامه امضا کند.

یک حس بین دانشجویان و اساتید است، آن هم اینکه حراست، یک مقدار سختگیرانه عمل می کند.

الان دیگر هم با حراست صحبت کرده ام و هم با مسئولین بیرونی که دیگر از این فضای سابق دست بردارند. از این کنترلهای شدید و به اصطلاح فشارهای مستقیم یا غیرمستقیم. قرار است این قضیه خاتمه پیدا کند و آنها پذیرفته اند. قرار شده حراست دیگر هر کاری که در سطح دانشگاه لازم است را با همکاری مدیریت انجام دهد. ما کمیته ی انضباطی هیئت علمی، کمیته ی انضباطی کارکنان و کمیته ی انضباطی دانشجویان داریم. مسائل دانشگاه داخل خودش قابل حل است و بنابراین نیازی نیست که حراست مستقیما وارد عمل شود.

ظاهرا برای هیئت علمی شدن بیشتر از توجه به شرایط علمی به مسائل دیگری توجه می شود. این ادعا درست است؟
متاسفانه اینطور هم هست. واقعا درصدی از فاکتورهای لحاظ شده در انتخاب هیئت علمی، فاکتورهای غیرعلمی و غیر پژوهشی است که این یک مقداری جای شک و شبهه ایجاد می کند. این قضیه باید با هماهنگی دانشگاههای دیگر به صورت یک پیشنهاد اصلاحی به وزارتخانه داده شود و وزارتخانه هم این پیشنهاد را به شورای انقلاب فرهنگی بفرستد تا این روند را تصحیح کنند.

وضعیت اینترنت دانشگاه در سطح پایینی قرار دارد. آیا برای این موضوع هم برنامه ای دارید؟
یکی از مشکلات ما تامین کننده های پهنای باند هستند. معمولا پهنای باندی که خریداری می شود، واقعی نیست. فیلترهایی که در مسیرش قرار داده می شود، سرعت را کم می کند. شبکه های توزیع ما باید شبکه های کارآمدی باشد. حالا ما در صددیم با کمک دوستانی که جدیدا خواهیم آورد، این عیب و ایرادها را برطرف کنیم. ما اگر بتوانیم از مراجع کشوری اجازه بگیریم که مثل سابق پهنای باندمان را مستقیما از شرکتهای خارجی تامین کنیم، خیلی از مشکلاتمان حل خواهد شد. اولین باری که اینترنت را وارد دانشگاه چمران کردیم، اگر اشتباه نکنم پهنای باند را مستقیما از شرکت عربسَت می خریدیم و اینترنت را بدون فیلترینگ و بدون کوچکترین اختلال در پهنای باند مستقیما از ماهواره دریافت می کردیم. حتی یادم هست همیشه از پهنای باند خریداری شده بیشتر تامین می شد و در قرارداد ذکر شده بود که اگر در کل دریافت خدمات قطعی بیش از پنج دقیقه رخ داد، به ما خسارت بدهد. ما اگر بتوانیم این سیستم را بگیریم، می توانیم این سرعت مورد نظر دانشجو و هیئت علمی که به نظرم از نان شب هم برایشان واجب تر است را تامین کنیم. با اینکه میدانم بعید است این اجازه را بدهند اما دنبال این راهکار هستیم.

در جریان خوابگاههای سطح شهر هستید؟
اتفاقا من همراه با معاون دانشجویی وزیر علوم، دکتر صدیقی، از خوابگاههای شهید مجدزاده، شهید علم الهدی و خوابگاههای دخترانه حضرت معصومه بازدید کردیم. کم و بیش با مشکلات آشنا شده ایم. یک قول هایی از وزارتخانه گرفته ایم. یک کارهایی هم خود دانشگاه می تواند انجام بدهد. از جمله اینکه ممکن است به این نتیجه برسیم که ما بعضی از خوابگاههای سطح شهر را به صورت تهاتری با ساخت خوابگاه جدید معاهده خواهیم بست. این دو تا بلوک هم که الان در دست اقدام است، یکی اش هفتاد درصد تکمیل شده و دومی پیرامون نود درصد رسیده. این هم خیلی پیگیر هستند که بتوانند بودجه را هرطور شده، تامین کنند که تا اول مهر حداقل تمام شود.

آقای دکتر! ما یک پیشنهاد برای شما داریم. لطفا یک بار سرزده به سلف بیایید.
خود من اینجا غذای دانشجویی می خورم. از لحاظ کیفی که مطمئن ام همان غذا است اما از لحاظ کمی ممکن است یک مقدار بیشتر باشد. گزارش هایی رسیده مبنی بر اینکه کیفیت و کمیت غذا یک مقداری رعایت نمی شود. ولی کم و بیش خودم با غذایتان آشنایی دارم. به خصوص چلوکباب کوبیده و خورشت قیمه تان. حقیقت اش خودم دلم می خواهد یک طوری باشد که دانشجو حداقل از لحاظ غذا راضی باشد. دانشجوها در سن رشد هستند و باید انرژی کافی برای درس خواندن داشته باشند.  انشا ا... میخواهیم یک مقداری کیفیت را بهتر کنیم. منتهی اینها همه اش زمان می خواهد.

در پایان اگر حرفی مانده بفرمایید.
حرف پایانی من این ا ست که ازا ینجا می خواهم به همه دانشجویان و همه هیئت علمی و کارکنان این دانشگاه بگویم این دانشگاه را عین خانه خودشان بدانند. هرچقدر که برای خانه خودشان دقت نظر دارند؛ همت نظر دارند؛ برای اعتلایش پشتکار دارند، همین را واقعا در دانشگاه هم به کار بگیرند. همه با هم تلاش کنیم تا بتوانیم اینبار سنگین را برداریم. در غیر این صورت، مدیریت دانشگاه به تنهایی نمی تواند تحول ایجاد کند. همه باید دست به دست هم بدهیم و هرکسی در هر جایی که می تواند امکاناتی را وارد دانشگاه بکند، سعی کند این کار را انجام دهد و هر استادی، هر حرکت مثبتی که به نفع دانشگاه باشد و در اعتلای علمی اش، پژوهشی اش و حتی عمرانی اش موثر باشد را انجام بدهد. این را در واقع جزیی از زندگی خودش، جزیی از خانه خودش، جزیی از وجود خودش بداند. به نظر من این راهگشا خواهد بود. در غیر این صورت انتظار اینکه منِ رعایایی یا آن معاون پژوهشی، آن معاون آموزشی بتوانیم به تنهایی و بدون کمک آنها تحرک و تغییر جدی ایجاد کنیم را نداشته باشند. باید حتما همه با هم کمک کنیم و همه در عین حال که از همفکری هم استفاده می کنیم، انتقاد کنیم؛ راه حل نشان دهیم تا انشالله بتوانیم به کمک هم یک حرکت سازنده ی رو به جلو داشته باشیم. ایده آل ما این است که دانشجوها و اساتید و کارکنان وقتی به این فضای دانشگاهی می آیند باورشان بشود که این دانشگاه است. ولی این زمان می برد. اما شدنی است. ولی نه به زودی و به سرعت. نمی شود یک انقلاب ایجاد کرد. ما به اصلاحات معتقدیم و با اصلاحات می توانیم جلو برویم. به تدریج! و اگر همین روند اصلاحات رو به رشد را بتوانیم ایجاد کنیم، کار بزرگی کرده ایم و می توانیم در درازمدت هم به یک هدف برسیم.
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۵
صادق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۶
2
11
نگاه بلند نظرانه استاد رعایایی را به فال نیک میگریم و برای ایشان و تیم او ارزوی موفقیت میکنیم ایشان سرد و گرم کشیده این دانشگاه است و اطلاعات درونی وی در سطح عالی است با به روز شدن این داده ها و با توجه به مشکلات صنفی کارکنان و اعضای هییت علمی امید است دانشگاه شهید چمران اهواز به جایگاه واقعی خود برسد . انشاالله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
2
5
با آرزوی موفقیت برای رئیس جدید
کاظمی نژاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
1
3
از مصاحبه ای که انجام شده سپاسگزاری می نمایم چرا که جامعه دانشگاهی با برخی از نقطه نظرات ریاست جدید دانشگاه آشنایی پیدا می کنند، بنده هم به نوبه خود برای ایشان آرزوی موفقیت می نمایم.
بنده با توجه به مسئولیتی که قریب به چهار سال است در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه دارم نسبت به سوالی که خبرنگار محترم در خصوص این آزمایشگاه طرح نموده اند نکاتی را به شرح ذیل معروض می دارم:
الف) قسمت اول سوال بسیار بجا و درست است که "آزمایشگاه مرکزی دانشگاه دارای دستگاه های فوق العاده گرانی است".
ب) در قسمت دوم سوال که گفته شده "این آزمایشگاه به یک عضو بی اثر تبدیل شده است" به نظر می آید که طراح محترم سوال یا از روی ناآگاهی و عدم اطلاعات صحیح آن را طرح کرده و یا اینکه خدای ناکرده قصد جفا به زحمات و خدمات شبانه روزی کارشناسان و پرسنل زحمت کش این واحد (حداقل در چهار سالی که بنده مسئولیت آن را دارم) را داشته است. بنابراین بر خود لازم می دانم گوشه ای از فعالیت های آزمایشگاه مرکزی دانشگاه که بحق نگین پژوهشی دانشگاه شهید چمران است را از زمستان سال 1389 حضور خوانندگان گرامی ارائه نمایم:
1. تعمیر و راه اندازی مجدد میکروسکوپ های الکترونی SEM و TEM در یک بازه زمانی 12 ماهه (1390-1389)
2. راه اندازی و در سرویس قرار دادن دستگاه های GC و HPLC
3. تعمیر و راه اندازی مجدد دستگاه Particle size analyzer
4. ارتقا رتبه آزمایشگاه مرکزی داشگاه در رتبه بندی ستاد نانو کشور از 31 به 23 و سپس به 14
5. تلاش مستمر (2 ساله) در راه اندازی فاز دوم آزمیشگاه با مساحتی برابر با فاز اول
6. نصب و راه اندازی دستگاه کوانتومتر در سال 1391
7. خرید، نصب و راه اندازی دستگاه ICP در سال 1391
8. نصب و راه اندازی دستگاه جذب UV در سال 1392
9. نصب و راه اندازی دستگاه جذب اتمی در سال 1392
10. نصب و راه اندازی دستگاه CHNSO در سال 1392
11. نصب و راه اندازی دستگاه آنالیز حرارتی در سال 1392
12. خرید، نصب و راه اندازی دستگاه آسیای سیاره ای پر انرژی در سال 1392
13. خرید دستگاه اسپاترینگ سه تارگته با پمپ تربو (1392)
14. خرید دستگاه الکتروریسندگی صنعتی (1392)
14. اعطا دستگاه VSM به صورت هدیه از سوی ستاد نانو کشور به آزمایشگاه به دلیل کسب رتبه های فوق الذکر
15. اعطا هفتاد درصدی هزینه خرید دستگاه BET به صورت هدیه از سوی ستاد نانو کشور به آزمایشگاه به دلیل کسب رتبه های فوق الذکر
16. تلاش مستمر و بسیار جدی در جلوگیری از آسیب رسیدن به دستگاه NMR بدلیل کمبود هلیوم در سطح کشور (اگر چه این تلاش ها مفید واقع نشد و این دستگاه مانند کلیه دستگاه های مشابه در دانشگاه هایی همچون صنعتی شریف، تهران، تربیت مدرس و .... کوینچ شد که انشاالله با حمایت ریاست محترم دانشگاه مجددا راه اندازی خواهد شد).
17. تلاش مستمر آزمایشگاه در اخذ گواهینامه های تایید صلاحیت آزمایشگاه همکار از سازمان ملی استاندارد کشور (این فعالیت قریب به دو سال از زمان شروع تا اخذ گواهینامه ها بطول انجامید)

18. آغاز فعالیت آزمایشگاه مرکزی در حوزه استاندارد و برآورده نمودن نیازهای استان در این حوزه و همچنین افزایش درآمد متوسط آزمایشگاه به میزان بیست برابر
19. اخذ موافقت اصولی آزمایشگاه همکار از معاونت غذا و دارو وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

در هر حال هماکنون این آزمایشگاه با 15 دستگاه پیشرفته و به طور کامل سالم در حال سرویس دهی به کلیه دانشجویان، اعضاء هیات علمی و محققین دانشگاه شهید چمران و متقاضیان منطقه ای و ملی است.
امیدوارم که خلاصه اطلاعات اشاره شده ابهام ایجاد شده در طرح سوال فوق را برطرف نماید.
در همین جا از کلیه علاقمندان و محققین عزیز دعوت می نماید که از مجموعه کامل فعالیت ها و دستگاه های این آزمایشگاه از نزدیک دیدن فرمایند.

موفق و پیروز باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۹
سلام ..آقای کاظمی نژاد منظور نویسنده مواردی که شما گفتین نبود بلکه این است که باتمام امکاناتی که وجوددارد وهزینه هایی که صرف خرید وتعمیر ونگهداری وسایل آزمایشگاه توسط شما وپرسنل زحمتکش میشود ولی هیچ استفاده علمی پژوهشی توسط اساتید گرامی ودانشجویان نمیشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
0
2
من همیشه به نگاه و برنامه های دکتر رعایایی و تیم ایشان ارج نهاده ام و معتقدم که در فضای آرام و با نشاط ملی و محلی و با میدان دادن و به یاری طلبیدن واقعی همه اقشار دانشگاهی، آینده روشنی پیش روی دانشگاه ماست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۷
3
0
با سلام
"به نظر من استاد باید مقید باشد و تعهد داشته باشد. هر شهری هم که برود فرقی نمی کند . هیچ نیازی هم نیست ما روی بومی بودن سرمایه گذاری کنیم. " این نکته قابل تأملی است که بایستی اساتید و کارکنان بومی به ان توجه داشته باشند. با بررسی وضعیت علمی و پژوهشی دانشگاه شاهد هستیم که بسیاری از موفقیت های علمی و پژوهشی دانشگاه مرهون زحمات و خدمات اساتید غیر بومی دانشگاه بوده است ولی در عمل تنها برخوردهای تبعیض امیز و دلسرد کننده با انها صورت گرفته است به گونه ای که پس از اتمام دوران تعهد خود بسیاری از اساتید بدون توجه با امتیازات علمی پژوهشی خود تصمیم به ترک این دانشگاه می گیرند و عملاً سرمایه های گرانقدر دانشگاه به دلیل برخوردهای ناشایست و نامهربانانه برخی از افراد بومی به راحتی از دست خواهد رفت. امیدواریم که جناب اقای دکتر رعایایی با درایت خود شایسته سالاری را به جای سابقه سالاری و بومی سالاری برگزینند. در چنین شرایطی دانشگاه شهید چمران به جایگاه واقعی خود خواهد رسید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
1
1
ایشون اصلا هیچ اطلاعی از اوضاع دانشگاه ندارد. کافیه یه بار بره تو سیستم آموزشی و وضعیت ارزشیابی اساتید و اعتراض نمرات رو چک کنه....
ناشناس
|
Austria
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
1
2
با تشکر از سایت وزین خوزنیوز به عنوان حامی خوزستانی ها و تبریک حلول ماه مبارک رمضان
به عنوان یک خوزستانی و فردی که قریب به سی و اندی سال عمر خورد را وقف دانشجویان کشور و خوزستان کرده ام و از اساتید خود اقای رییس هم بوده ام می خواستم مطالبی را برای اولین با در مطبوعات عرض کنم. اول در خصوص ازمایشگاه مرکزی عرض کنم که با توجه به رشته کاریم انصافا در چهار سال گذشته از نکات مثبت و قوی دانشگاه بوده است و در حال حاضر از بهترین ازمایشگاه ها در ایران و شاید منطقه باشد. بنده شاهد تلاش های دکتر کاظمی نزاد دکتر زراسوندی و دکتر رنجبر برای این ازمایشگاه بوده ام و تنها یک قلم عرض کنم که طبقه دوم ازمایشگاه شاید اولین ساختمان در طول این چهل سال حضورم در دانشگاه بوده است که شش ماهه تمام و تجهیز شد. پس اقای رییس باید اطلاعات خود را بیشتر کند در این خصوص و به گزارش های افرادی که متاسفانه پر از کینه هشت ساله هستند و خام استناد نکنند. در خصوص اساتید خوزستانی در اصل مطلب که همه ما از هر استانی باید به فکر مملکت و هر جای ان باشیم شکی نیست اما باید عرض کنم کسی میتواند به نحو احسن و بلکه تمام وقت برای دانشگاه دل بسوزاند که از همین استان و ریشه دار باشد. ببینید خود اقای رییس وقتی می خواهد مثالی بزند می گوید یزد چون ریشه در انجا دارد و مطمعن باشید که هیچ وقت یزد را با اهواز عوض نخواهد کرد. بنده حتی معتقدم رییس و مسولین دانشگاه هم باید بومی باشند تا تابساتن که دانشگاه تبدیل به خانه ارواح میشود و همه به خانه های دایمی خود در استان های خوش اب و هوای خود میروند کسی پاسخگوی بچه های زجر کشیده استان باشد. در خصوص گروه ایشان که گفته اند بیشتر اصفهانی هستند بله این افراد را بیشتر خود ایشان اورده اند و قدم انها بر روی چشم ما اما بهتر است بروند و ببینند که افراد اصفهانی و مشهدی چند بار با توجه به تمام محبت ها و مهمان نوازی های افراد بومی گروه در خواست انتقال پس از بهره برداری های زیاد از این دانشگاه را کرد هاند و اینجا را سکوی پرش قرار دادند. در حالی که دانشگاه های شهر خودشان در ابتدا پذیرای انها نبودند به هر حال امید است ایشان و تیمش موفق باشند و پیروز و نکته مهم هم این است مه این تیم متاسفانه در این مدت جز کار رسانه ای عملکرد قابل قبولی نداشته اند و این مسایل ایشان را وارد حاشیه های مخرب خواهد کرد. از خوز نیوز هم متشکرم که بعد از 40 سال فضایی را ایجاد کرد که من هم حرفی بزنم ممنونم.
التماس دعا در این ماه پر فیض
دانشجوی شیمی
|
Austria
|
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
1
3
بخدا بهترین ازمایشگاه و سرویس دهی را داریم. اگر می خواهید رییسش را عوض کنید و یکی از ان 17 نفر را بگذارید بکنید اما انجا را خراب نکنید چون امید ما دانشجویان تنها به همین ازمایشگاه است.
یکی از مدیران حوزه پژوهش دانشگاه
|
Austria
|
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
1
1
با سلام خدمت دوستان. با اطلاعی که بنده دارم و با نگاهی به سامانه اطلاعات علمی دانشگاه فرمایش عزیزی که می گویند بیشترین کارهای علمی را غیر بومی ها انجام داده اند باید عرض کنم که 100% غلط است. به خصوص در خصوص دوستان جوان و جدید لااقل اینطور نیست. شاید در گروه خود دکتر رعایایی با حضور اصفهانی ها بله. ایشان با افتخار از این مورد حرف زده اند و باید پاسخگو به مطلعین در دانشگاه باشند.
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۰۸
1
3
با سلام
به نظر می رسد خبرنگار محترم در قسمتی از مصاحبه خود با ریاست محترم دانشگاه، کاملا مغرضانه (و یا شاید ناآگاهانه) آزمایشگاه مرکزی دانشگاه را مورد کم لطفی خود قرار داده است.
بنده و تمامی دوستان من در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا بارها و بارها توسط آزمایشگاه مرکزی نمونه های مختلفی را آنالیز کرده ایم. نمونه هایی مانند sem، Tem، Hplc و... که اگر دانشگاه ما از نعمت آزمایشگاه مرکزی و پرسنل زحمتکش آن بی بهر بود، هر کدام از این نمونه ها را باید با صرف هزینه ی چند برابر قیمت و صد البته صرف زمان خیلی خیلی بیشتر در دانشگاه های دیگر آنالیز می کردیم که احتمالا باعث می شد یک ترم دیرتر فارغ التحصیل شویم و هر کدام از ما دانشجویان و اساتیدمان هزینه بسیار بیشتری را متحمل می شدیم.
از طرف دیگر وقتی که در سمینارهای علمی خارج از استان شرکت می کنیم واقعا آزمایشگاه مرکزی دانشگاه باعث احساس غرور ما دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید چمران است زیزا بسیاری از دانشجویان دانشگاه های مختلف کشور عنوان کرده اند که بعضی از نمونه های خود را توسط آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شهید چمران آنالیز کرده اند.
بنابراین آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شهید چمران نعمت بزرگیست و بهتر است که خبرنگار محترم در شماره بعدی خبرنامه خود به دلیل این قضاوت مغرضانه ( و یا ناآگاهانه) از پرسنل خوش برخورد و زحمتکش آزمایشگاه مرکزی دلجویی کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
0
2
با سلام. در باره این مصاحبه به چند موضوع باید اشاره نمود.1- این مصاحبه یک مصاحبه دانشجویی و دوستانه و خودمانی بوده است که طبعا قرار بوده در یک نشریه خبری دانشجویی در تعداد معدود چاپ شود و نه در یک پایگاه خبری منتشر گردد.دانشجویان هم بر اساس دوستی و آشنایی با دکتر رعایایی، آن را به زبان ساده و غیر حرفه ای انجام داده اند. 2- جناب دکتر هم بدون اینکه احتمال می داد این مصاحبه انتشار گسترده دارد، به زبان خودمانی و ساده مسائل را طرح کرده اند و در پاسخ ها البته به مرکز و فردی هم توهین و بی احترامی نشده است. 3- در مورد پرسش در باره آزمایشگاه مرکزی، ممکن است که در متن پرسش پیش داوری و قضاوت نادرست مشاهده می شود ولی در پاسخ دکتر هیچ گونه بد پنداری دیده نمی شود.4- در هر حال آقای دکتر کاظمی نژاد رفع شبهه نمودند و گزارش خوبی در باره عملکرد آزمایشگاه مرکزی دادند و دستشان درد نکند.5- جای تاسف دارد که برخی از افرادی که پیام گذاشتند به مسائل حاشیه ای اشاره کردند و روند خرده گیری بر پرسش دانشجویان را از مسیر سادگی و بی پیرایگی خارج کردند.6- از سوی دیگر نباید از نظر دور داشت که متن پاسخ های دکتر رعایایی هم بدون اطلاع روابط عمومی و بدون ویرایش منتشر شده است و طبعا اگر مصاحبه به قول دانشجویان محترم با کاغذ بازی و وقت قبلی صورت می گرفت چه بسا متن با ویرایش بهتری منتشر می شد .در هر حال از واکنش دانشگاهیان به این مصاحبه برداشت مثبتی کردیم و این استقبال را به فال نیک می گیریم و آن را نشانی از احساس مسئولیت آنان می دانیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
1
0
با سلام
خدمت دوست عزیزی که از اساتید بومی تقدیر کرده ولی اساتید غیر بومی را متهم به نوعی کم کاری کرده اند عرض کنم که امروز یازدهم تیرماه 1393 هست. لطفاً به دانشگاه مراجعه فرمایید و ببینید که اساتید غیر بومی همچنان در دانشگاه حاضر هستند ولی بیشتر اساتید بومی به استراحتگاه اصلی خود یعنی تهران تشریف برده اند. کمی منصف باشیم. صحبت در مورد دانشگاه است یعنی فضایی که باید عاری از هرگونه تعصب قومی قبیله ای و منطقه ای باشه. متاسفانه افرادی همیشه در این خصوص اظهار نظر کرده اند که حتی یک روز خارج از شهر خود زندگی نکرده اند که ببینند در مورد مکان های آموزشی و تحقیقاتی در سرارسر دنیا ملیت و قومیت و نژاد و بومی یا غیر بومی بودن هیچ نقشی ندارد و این دلیل اصلی پیشرفت و توسعه آنهاست. امید است که همگی به جای بهانه جویی کردن بیشتر به دنبال تلاش و عمل کردن باشیم. ان شا الله
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۲
1
0
(ما داریم عیب یابی و آسیب شناسی می کنیم. احتمالا آزمایشگاه مرکزی باید روش استفاده از دستگاهها و روش پذیرش تقاضایش را تغییر دهد) جمله هیچگونه دال برتغییر مسئول آزمایشگاه نیست بلکه در پاسخ خبرنگار میگویند برای پاسخگویی بهتر روش پذیرش باید تغییر کند این چه اشکالی دارد بلکه یک حسن است برای رفع اشکال
ضمنأ باید به آن آقای ناشناس که دل پری ازکسانی که کینه های 8ساله دارند و40سال در دانشگاه هستند باید یاد آوری کرد که تاریخ افتتاح این آزمایشگاه در زمان همان افراد کینه دار بوده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۷
0
0
با سلام
ای کاش مدیر عزیز پژوهشی نام خود را هم معرفی می کردند که ما هم به عنوان یک خوزستانی به این همت والای اساتید بومی خودمون می بالیدیم. ولی متاسفانه واقعیت های دانشگاه چمران چیز دیگری است. مادامی که اساتید بومی به جای فعالیت های علمی خود به دنبال مسائل حاشیه ای هستند و یا به نوعی به دنبال حذف یکدیگر در جایگاه های مدیریتی هستند برعکس اساتید غیر بومی مشغول فعالیت علمی خود هستند و با توجه به تعداد نسبتاً کم ایشان در مقایسه با افراد بومی شاهد موفقیت های بیشتر اساتید غیر بومی هستیم. به هرحال هیچ مدیر عاقلی از کلمه 100درصد استفاده نمیکنه. لطفاً این مدیر عزیز خودشون را معرفی کنند تا بیشتر مسولین از ایشان در پست های بالاتر استفاده کنند.
:
:
:
آخرین اخبار