تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۶۴۳۷۳
تعداد نظرات: ۸ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مشاور استاندار در تأمین منابع آب و صیانت از رودخانه ها:
اصـفهــان تا 20 سال کمبــود آب شــرب ندارد/ اجرای طرح انتقال آب زمینه ای برای ایجاد تفرقه بین استان‌ها و اقوام است
بنده به طور کامل ایمان دارم که استان اصفهان با ظرفیت فعلی ظرف 20 سال آینده هیچ مشکل کمبود آب شرب ندارند و آب موجود می تواند نیاز افزایش جمعیت آینده اصفهان را تامین کند / علت وجود مشکل در زاینده رود این است که این استان با توسعه زمین های کشاورزی به کشت های پرمصرف آب همچون برنج به این مساله دامن زده است
دکتر قمشی با تأکید بر تأثیر نامطلوب پروژه انتقال آب بر تفرقه افکنی میان اقوام از عدم نیاز استان اصفهان به آب شرب تا بیست سال آینده خبر داد.

مهدی قمشی در مصاحبه با  نویدنیوز در خصوص پرونده انتقال آب کارون به اصفهان از طریق تونل بهشت آباد اظهار داشت: پرونده سردرگم مانده است، وزارت نیرو کاملا متقاعد شده است که پروژه بزرگی همچون تونل بهشت آباد و تونل گلاب مورد نیاز منطقه نمی باشد. طبق آخرین مصوبات مجلس که بنده اطلاع دارم بنا بوده است طرح بهشت آباد از طریق تونل حذف شود و انتقال آب صرفا به منظور تامین کمبود آب شرب بعضی مناطق توسط لوله و پمپاژ از شاخه کوهرنگ به سمت استان های کرمان، یزد و اصفهان به حجم 480 میلیون متر مکعب در سال منتقل شود.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم اصفهان کمبود آب شرب ندارند گفت: بنده به طور کامل ایمان دارم که استان اصفهان با ظرفیت فعلی ظرف 20 سال آینده هیچ مشکل کمبود آب شرب ندارند و آب موجود می تواند نیاز افزایش جمعیت آینده اصفهان را تامین کند. هرچند استان های یزد و کرمان که مشکل کمبود آب را خواهند داشت جدا از این مساله می باشند.

عضو هیات علمی دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: مصرف روزانه آب برای هر فرد در اصفهان 310 لیتر است درحالی که مقدار متعادل مصرف آب باید روزانه 200 لیتر برای هر فرد باشد.این رقم بالا می تواند نشان از آن داشته باشد که مقدار افت آب در شبکه فرسوده شهری یا روستایی استان اصفهان زیاد است و اگر با نوسازی شبکه این مقدار به عدد معقولی رسانده شود مقدار آب شرب این استان تا 15-20 سال آینده هیچ مشکلی نخواهد داشت.

قمشی افزود: در چندسال اخیر با اجرای طرح های اجرا شده یک میلیارد متر مکعب اضافه از گذشته وارد زاینده رود می شود و علت وجود مشکل در زاینده رود این است که این استان با توسعه زمین های کشاورزی به کشت های پرمصرف آب همچون برنج به این مساله دامن زده است.

وی خطاب به مسولین این استان گفت: آیا این منطقی است که به منظور توسعه کشاورزی منطقه اصفهان به کشاورزان سایر استان ها صدمه وارد کنند؟ مردم اصفهان باید بدانند که با این انتقال حق کشاورزی را در استان های خوزستان و چهارمحال و بختیاری ضایع کرده اند.

وی اجرای این طرح ها را زمینه ای برای ایجاد تفرقه بین استان ها و اقوام خواند و گفت: مردم چهارمحال و خوزستان نگران این مساله هستند و مسولین باید بدانند که قیمت مسائل اجتماعی کمتر از مسائل اقتصادی نمی باشد. و با ایجاد تنش بین اقوام مختلف و استان ها بانی تفرقه بین آن ها می شوند.

وی با اظهار تاسف از عملکرد مسئولین اصفهان افزود: چندین بار در جلسات عالی کشور تصویب به توقف این طرح شده است اما متاسفانه مسولین و نمایندگان مجلس اصفهان اهمیتی به مصوبات کشوری و دولت ندارند و سعی داشتند با استیضاح وزیر مانع از مکتوب شدن تصمیم قطعی وزارت خانه مبنی بر متوقف کردن این پروژه ها شوند و با جدیت این پروژه را دنبال می کنند.

قمشی با اشاره به طرح های اجرای شده در گذشته تصریح کرد: تا کنون 5 یا 6 طرح انتقال آب از سرشاخه های دز و کارون اجرا شده است. که یکی از این طرح ها به سمت قم و مابقی به سمت زاینده رود بوده است و هیچ مشکلی ایجاد نکرده است. هرچند تونل های انتقال آب در چهارمحال و بختیاری با اثری منفی، آب های زیر زمینی خود استان را دچار مشکل کرده است. در حال حاضر نیز به زودی طرح کوهرنگ3 مقدار 250 میلیون متر مکعب به زاینده رود منتقل می شود. مسولین اصفهان قانع به این پروژه ها نیستند و درصدد اجرای طرح های بزرگتری هستند.

قمشی به عنوان یکی از اساتید برجسته دانشگاهی با نگاهی علمی به این مساله گفت: ما با دلیل های علمی خود نگرانی ها را به جامعه منتقل کرده ایم که این طرح اشتباه است و امیدوار هستیم مسولین با توجه به این استدلال ها تصمیم کارشناسانه اخذ کنند که به نفع کشور باشد و منابع و درآمدهای کشور بیهوده صرف طرحی نشود که هیچ ثمره ای برای مملکت نداشته باشد.

عضو هیات علمی دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز با اعلام به جا بودن نگرانی های مردم در این خصوص تاکید کرد: این نگرانی ها از دید اساتید علمی کاملا منطقی و صحیح می باشد چرا که اجرای این طرح هم کیفیت آب و هم حجم آب را شدیدا تحت تاثیر قرار می دهد. با اجرای این طرح با ورود حجم زیادی از آب به زاینده رود مشخص نیست که این آب صرف چه چیزی خواهد شد. هرچند مسولین اصفهان می دانند که این انتقال به اسم شرب است اما در اصل به منظور توسعه کشاورزی منطقه می باشد. و اگر این آب به منظور کشاورزی منتقل شود از نظر اقتصادی به صرفه نمی باشد.

قمشی در پایان خطاب به مردم اصفهان اظهار داشت: مردم اصفهان باید بدانند که انتقال آب به منظور کشاورزی اصلا به نفع مملکت نمی باشد و از نظر اقتصادی سوء استفاده از درآمدهای ملی می باشد. زیرا در حقیقت درآمدهای ملی صرف کاری می شود که اصلا از نظر اقتصادی صحیح نمی باشد.
مطالب مرتبط
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۸
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
0
9
دکتر لطفا راه حل عملی بدهید.
برای جلوگیری از این اقدام ظالمانه چه باید کرد؟
چگونه مسئولان استان خود را از خواب بیدار کنیم؟
نکند که خود را بخواب زده اند؟
با اجرای این طرح کارون (بزرکترین رود خاورمیانه-کارون عزیز و دوست داشتنی-کارون یار قدیمی- نعمت بزرگ خدا و..)از بین خواهد رفت.
خواهشا اطلاع رسانی را ادامه دهید.
همشهری اهوازی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۰
0
13
برادران اهوازی
متاسفانه بعضی ها می خواهند با زور و قلدری و نه از راه منطق این کار را انجام دهند.
ما مردم خوزستان قاطعانه به نمایندگان استان خوزستان هشدار می دهیم."""جلوی زورگویی بیاستید"""
خیلی راحت بگم:"""با زور می خواهند این طرح نا عادلانه را اجرا کنند"""
منطق را نمی پذیرند.
تمام.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۱
0
4
در حد اطلاع من هیچ کس به اندازه آقای دکتر قمشی که درسال جاری استادنمونه کشور شدند برای کارون دلسوزی ندارد. ولی متاسفانه به اندازه کافی از سوی مردم و مسئولان حمایت نمی شود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
0
2
تو هم با انها هستی میترسی نظر چاپ کنی تا مردم روشن بشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۲
0
1
خوز نیوز لطفا انعکاس دهید که طرفداران دولت نا اگاهانه در استان اقای خرم یکی از امضاء کنندگان نامه برای بردن اب کارون را برای سخنرانی دعوت کردن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۳
0
3
اقای قمشی سپاس برای مطلب علمی و دلسوزانه ای که نوشتید ، ما با زیاده خواهی این افراد که حاضرن تمام کشور را فدای استانشان کنند چه کنیم ؟ امیدواریم خدا جواب این زیاده خواهیشان رابدهد. فکر نمیکنند این اب حرام است یا اعتقادی به این مسایل ندارند
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۵
5
0
کارون مال تمام ایران است و ما اصفهانیها حق خودمون میدونیم که از نعمت خدا استفاده کنیم
خوزستانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۸
0
0
ایرانی کسی از تو نظر نخواسته این سایت خوزستانیاس
:
:
:
آخرین اخبار