تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۴
کد خبر: ۳۰۰۵۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان در تکمیل زنجیره ارزش محصول خرما با ضعف جدی روبه‌رو است

 معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اینکه این استان از جمله مناطق مستعد در تولید خرما است گفت: ضعف در زمینه فرآوری و تکمیل زنجیره ارزش این محصول در خوزستان با ضعف جدی روبه‌رو است.

محمد راضی جلالی  با اشاره به برگزاری دومین نشست کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی استان اظهارکرد: خرما یکی از محصولات کشاورزی با اهمیت در حوزه فرآوری و زنجیره ارزش است که می تواند در عرصه تجارت خارجی و صادرات غیرنفتی سهم قابل توجهی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه استان خوزستان یکی از قطب‌های مهم تولید خرما محسوب می‌شود افزود: سهم خوزستان با برنامه ریزی های کاربردی در بازارهای اوراسیا به عنوان مقصد صادراتی محصولات صنایع فرآوری بخصوص در حوزه زنجیره ارزش خرما قابل افزایش است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان یادآورشد: توجه به صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر ضروری است،چرا که در صورتی که صادرات هدفمند نباشد و به سمت زنجیره ارزش نرود، بتدریج بازارهای صادراتی تحت تاثیر قرار می گیرد.

راضی جلالی به رتبه بالای استان در تولید خرما و وجود زیرساختهایی همچون بنادر و فرودگاه‌ها اشاره کرد و گفت: در خصوص صادرات خرما و تکمیل زنجیره ارزش آن، ضعف هایی در استان وجود دارد که باید نسبت به ایجاد زیرساخت های لازم به منظور افزایش صادرات و همچنین رفع کمبودها با تلاش بیشتر اقدام کرد.

وی یادآورشد: یکی از مباحث مورد تاکید در بحث صادرات غیر نفتی، ایجاد پایانه صادراتی و واحدهای بسته بندی و فرآوری خرما است که باید با جذب سرمایه گذار بخش خصوصی و حمایت از فعالان اقتصادی شاهد رونق در این بخش باشیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان سطح زیرکشت نخیلات استان را ۴۲ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: نخیلات بارور استان ۳۶ هزار هکتار است.

راضی جلالی خاطرنشان کرد: برآورد می‌شود در سال جاری ۳۳۰ هزار تن محصول، از نخلستان‌های استان تولید و روانه بازار شود که این رقم نسبت به سال گذشته، حدود ۱۰ درصد افزایش خواهد داشت.

وی یادآورشد: پیش بینی شده از این میزان خرمای تولیدی، ۱۰۵ هزار تن خرمای استعمران صادراتی خواهد بود.

بر اساس این گزارش، برداشت خرما از نیمه شهریورماه آغاز شده است و تا پایان مهرماه ادامه خواهد داشت. به منظور خرید توافقی خرمای تولیدی نخلداران، حدود ۷۰ کارگاه در حال خرید خرما هستند.

امسال قیمت خرید توافقی هر کیلوگرم خرمای استعمران درجه یک ۲۷۵هزار ریال تعیین و قیمت خرمای درجه ۲ نیز به میزان ۱۵ درصد کمتر به مبلغ ۲۳۳ هزار ریال برآورد شده است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار