تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۳
کد خبر: ۳۰۰۵۷۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آلمینیوم ام جی چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن چگونه است؟
معمولا برای رفع سوزش معده غیرمزمن و موقتی، از شربت آلومینیوم ام جی ( Aluminum-mg) استفاده می‌شود. داروی آلومینیوم ام جی اس، نوعی آنتی اسید است که برای سوء هاضمه، ناراحتی معده، یا سایر شرایط ناشی از اسید معده بیش از حد کاربرد دارد. اگر سوزش سردل یا مشکلاتی مانند رفلاکس اسید هم تجربه می‌کنید، احتمالاً مصرف آلومینیوم هیدروکسید یا همان قرص و شربت آلومینیوم ام جی برایتان مناسب خواهد بود. البته باید نظر دکتر گوارش را بپرسید و سرخودانه اقدام به مصرف نکنید.

آلمینیوم ام جی چیست؟ موارد مصرف و عوارض آن چگونه است؟

معمولا برای رفع سوزش معده غیرمزمن و موقتی، از شربت آلومینیوم ام جی ( Aluminum-mg) استفاده می‌شود. داروی آلومینیوم ام جی اس، نوعی آنتی اسید است که برای سوء هاضمه، ناراحتی معده، یا سایر شرایط ناشی از اسید معده بیش از حد کاربرد دارد. اگر سوزش سردل یا مشکلاتی مانند رفلاکس اسید هم تجربه می‌کنید، احتمالاً مصرف آلومینیوم هیدروکسید یا همان قرص و شربت آلومینیوم ام جی برایتان مناسب خواهد بود. البته باید نظر دکتر گوارش را بپرسید و سرخودانه اقدام به مصرف نکنید.

داروی آلومینیوم ام جی چیست و چه ترکیباتی دارد؟

آلومینیوم ام جی برای درمان علائم اسید معده بیش از حد مانند معده درد و سوزش سر دل استفاده می‌شود. آنتی‌اسیدهای آلومینیوم و منیزیم به سرعت، باعث کاهش اسید معده می‌شوند. آنتی اسیدهای مایع معمولاً سریع‌تر/بهتر از قرص‌ها یا کپسولها عمل می‌کنند. این دارو فقط روی اسید موجود در معده اثر می‌گذارد و از تولید اسید جلوگیری نمی‌کند. برخی از پزشکان، برای کنترل اسید معده از این دارو در کنار آنتی‌اسیدهای دیگر و موارد زیر استفاده می‌کنند:

  • مسدودکننده‌های H2 مانند سایمتیدین/رانیتیدین
  • داروهای مهارکننده پمپ پروتون مانند امپرازول

آلومینیوم ام جی برای درمان زخم معده، گاستریت، ازوفاژیت و فتق هیاتال هم کاربرد دارد. هیدروکسید آلومینیوم و هیدروکسید منیزیم یا همان آلومینیوم ام جی اس بدون نسخه در دسترس است. با این حال، باید برای مصرف به پزشکی مراجعه کنید که می‌داند تخصص گوارش چیست و مسیر درمان را برایتان مشخص می‌کند.

نحوه عملکرد شربت آلومینیوم ام جی اس

این دارو می‌تواند برای مشکلات معده گزینه مناسبی باشد. برای بسیاری از افراد، بهترین شربت برای رفلاکس معده است. قرص و شربت آلومینیوم در دسته داروهای خوراکی‌اند و باید مطابق دوز تجویزی پزشک یا دستورالعمل روی بسته‌بندی مصرف شوند. اگر شربت آن را مصرف می‌کنید، لازم است که پیش از مصرف، خوب شیشه را تکان دهید. به نکات زیر هم دقت کنید:

  • پس از مصرف دارو، یک لیوان پر آب بنوشید.
  • دوزهای خود را در فواصل منظم مصرف کنید.
  • داروهای خود را بیشتر از زمان تجویزی مصرف نکنید.
  • آنتی‌اسیدها معمولاً بعد از غذا و قبل از خواب یا طبق دستور پزشک مصرف می‌شوند.
  • از یک قاشق یا ظرف مشخص و مخصوص برای اندازه گیری مقدار داروی مطابق دوز استفاده کنید. اگر ندارید از داروساز راهنمایی بگیرید. یادتان باشد که قاشق‌های خانگی دقیق نیستند.

یادتان باشد که کودکان نباید آلومینیوم ام جی مصرف کنند، مگر با دستور پزشک. در ضمن، این دارو فقط برای شما است و نباید آن را با دیگران به اشتراک بگذارید یا به آن‌ها توصیه کنید.

متخصص گوارش و کبد پزشکی است که به بررسی مشکلات و بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش و کبد می‌پردازد. پزشکان متخصص در حیطه گوارش به مشکلات اندام‌هایی توجه دارند که در فرایند بلع و دفع کاربرد پیدا می‌کنند. سیستم صفراوی بدن هم که صفرا و آنزیم‌های گوارشی را به روده‌ها می‌رساند، از سوی دکتر گوارش و کبد مورد مطالعه قرار می‌گیرد. پزشکان با تخصص در این زمینه، امکان استفاده از روش‌های متنوعی مانند کولونوسکوپی جهت تشخیص وضعیت بیماران را پیدا می‌کنند. با آگاهی از اینکه تخصص گوارش چیست و چه حیطه‌هایی را پوشش می‌دهد، در زمان بروز مشکلات مربوط به آن می‌توانید به‌موقع به متخصص مراجعه کنید.

عوارض مصرف آلومینیوم ام جی چیست؟

منیزیم موجود در این محصول می‌تواند باعث اسهال شود. استفاده از آنتی‌اسیدی که فقط حاوی آلومینیوم است، به همراه آن می‌تواند به کنترل اسهال کمک کند. آلومینیوم موجود در این محصول هم می‌تواند باعث یبوست شود. برای به حداقل‌رساندن یبوست، مایعات فراوان بنوشید و ورزش کنید. احتمال بروز اسهال با این محصول، بیشتر از یبوست است. آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم به فسفات، یعنی نوعی ماده شیمیایی مهم بدن، در روده متصل می‌شوند. این روند باعث کاهش سطح فسفات می‌شود؛ به خصوص، اگر از این دارو در دوزهای زیاد و برای مدت طولانی استفاده کنید. اگر نشانه‌ها و علائم کاهش فسفات مانند بی‌اشتهایی، خستگی غیرعادی یا ضعف عضلانی را احساس می‌کنید، حتماً به دکتر گوارش مراجعه داشته باشید.

عوارض جدی

اگر یکی از این موارد و عوارض را بعد از مصرف قرص یا شربت آلومینیوم ام جی اس مشاهده کردید، حتماً و سریعاً به پزشک مراجعه کنید. این‌ها نیاز به رسیدگی فوری دارند:

  • تورم صورت، لب‌ها، زبان یا گلو
  • واکنش‌های آلرژیک
  • بثورات پوستی
  • خارش
  • کهیر

سطح بالای منیزیم با بروز گیجی، خواب‌آلودگی، برافروختگی صورت و قرمزی آن همراه می‌شود. تعریق، ضعف عضلانی، ضربان قلب سریع یا نامنظم و مشکل در تنفس هم از عوارض جدی دیگری هستند که شاید با مصرف این دارو، تجربه کنید.

آلومینیوم ام جی باید توسط پزشکان کدام تخصص تجویز شود؟

اگر قصد مصرف آلومینیوم ام جی را دارید، باید حتماً نظر پزشک را جویا شوید. بسیاری از افراد، فکر می‌کنند که در دسترس‌بودن برخی از داروها به معنای بی‌نیازی از مشورت با پزشک است. باید بگوییم که سخت در اشتباه هستید. مصرف داروی آلومینیوم ام جی اس یا هر داروی دیگری باید با مشورت متخصص صورت بگیرد. در غیر این صورت، احتمال دارد که عوارض جانبی ناخوشایندی برایتان پیش بیاید.

شاید با تجویز داروی دیگری، روند بهبودتان سریع‌تر پیش برود. برای مصرف قرص یا شربت آلومینیوم هم به دکتر گوارش مراجعه کنید. او با بررسی وضعیت معده به شما در انتخاب راه درمان کمک خواهد کرد. گاهی منیزیم هیدروکساید یا همان آلومینیوم ام جی، راهی برای کاهش اسید معده است. در برخی موارد هم برای مشکلات مختلف معده مانند نیاز به خنثی‌سازی اسیده معده یا تسکین درد، از داروهای دیگری استفاده می‌شود. شما نسبت به ترکیبات فعال داروها بی‌اطلاع هستید و حتماً باید طبق نظر پزشک، در مسیر درمان قرار بگیرید.

تشخیص و درمان بیماری‌های گوارشی و اختلالات مرتبط با معده، کبد، پانکراس، روده کوچک و بزرگ، مجرای صفراوی و مری از وظایف متخصص گوارش و کبد است. این متخصص با استفاده از روش‌های تشخیصی مانند کولونوسکوپی، آندوسکوپی معده، سونوگرافی و آزمایش خون، بیماری‌هایی مانند زخم معده، اسپاسم مری، رفلاکس معده، سندرم روده تحریک‌پذیر، ورم معده، کولیت روده، هپاتیت ویروسی، اسهال، سنگ کیسه صفرا، سیروز کبدی، سرطان کبد، کبد چرب و نارسایی کبدی را تشخیص داده و درمان می‌کند.

بیماری‌هایی مانند سرطان معده، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و عفونت‌های گوارشی نیز از دیگر مواردی هستند که توسط دکتر گوارش و کبد بررسی و درمان می‌شوند. این متخصصان با دقت و تخصص خود به بررسی و مدیریت بیماری‌های پیچیده گوارشی پرداخته و به بیماران خود کمک می‌کنند تا سلامت خود را بازیابند.

اگر با مشکلات گوارشی یا کبدی روبرو هستید، مراجعه به یک متخصص گوارش و کبد ضروری است. این پزشکان با تجربه و دانش خود به شما کمک می‌کنند تا بهترین روش درمان را انتخاب کنید و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنید. برای دریافت مشاوره و درمان از دکتر گوارش و کبد، می‌توانید به راحتی از طریق سامانه دکتردکتر https://drdr.ir/)) نوبت خود را رزرو کنید.

:
:
:
آخرین اخبار