تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۷۶۹۳۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد:
انتقال آب بین حوضه ای، خط قرمز سازمان محیط زیست
ورود فاضلاب‌های شهری، زهکش‌های کشاورزی، شوری رودخانه کارون و برداشت‌های آب از سرشاخه‌های کارون وضعیت این رودخانه را بحرانی کرده است / مشکلات تالاب‌ها، پساب‌ها، فاضلاب‌ها و مساله آب، خوزستان را دچار معضل كرده است البته در كنار اين مشکلات، دارايي‌هاي زيادي هم دارد كه در هيچ جاي كشور نداريم
خوزنیوز: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به نگرانی های خوزستانی ها درباره طرح های انتقال آب اشاره کرد و گفت: این موضوع یکی از نقاط قرمز سازمان حفاظت محیط زیست کشور است و هر گونه انتقال آب بین‌حوضه‌ای باید با ملاحظات زیست محیطی و ارزیابی آثار زیست محیطی انجام شود.

انتقال آب، خط قرمز سازمان محیط زیست است

انتقال آب بین حوضه ای، خط قرمز سازمان محیط زیست

به گزارش خوزنیوز، دکتر سعید متصدي در جلسه مشترك حفاظت كيفي كارون و كارگروه كاهش آلودگي هوا گفت: مشکلات تالاب‌ها، پساب‌ها، فاضلاب‌ها و مساله آب، خوزستان را دچار معضل كرده است البته در كنار اين مشکلات، دارايي‌هاي زيادي هم دارد كه در هيچ جاي كشور نداريم. منابع مهم زيستي و اقتصادي كه در كشور منحصربفردند؛ از جمله دارايي‌هاي استان خوزستان می‌باشند.
 
وي ادامه داد: بايد شرايط زيست محيطي در استان خوزستان مطابق با استانداردها و فرم‌هايي كه وجود دارد،‌ باشد. سازمان حفاظت محيط زيست در اين زمينه فعاليت‌هاي بسياري در سال گذشته انجام داده كه يكي از مزيت‌هاي اين فعاليت‌ها، تشکیل "کارگروه حفاظت از تالاب‌ها و سواحل" به پیشنهاد استاندار خوزستان در چند استان بوده است. در این زمینه، كارگروه‌هاي مرتبط با حفاظت كيفي كارون از منظم‌ترين كارگروه‌هاي كشور به شمار مي‌رود.
 
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست تصریح کرد: در این سفر، حامل پیام خانم دکتر ابتکار، معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست  خدمت استاندار خوزستان هستم. ایشان از تلاش‌های دکتر مقتدایی در یک سال گذشته در زمینه حفاظت از محیط زیست قدردانی کرده‌اند.
 
متصدي گفت: سال گذشته هماهنگي‌هايي که در سطح ملي در جهت حل معضلات زیست محیطی خوزستان نیاز بود، پي‌گيری شد. بدین ترتیب، به دليل اهميت شرايط زيست محيطي اهواز و حفظ سلامتي مردم، 30 هزار بشكه از توليد نفت كشور كه نفت ترش بوده و وارد واحد 3 اهواز مي‌شد، كاهش يافته است.
 
وی ادامه داد: همچنين در خصوص كاهش آلودگي هوا، طرح‌هايي در دستور كار قرار گرفته تا صحيح  و به سرعت جواب بدهند. در بازديد از كليه منابع نفتي غرب كارون نیز قرار شد آب از طريق دريچه‌ها و از حوضچه‌ شماره 3 به درون تالاب هورالعظيم رهاسازي و 8 هزار هكتار از این تالاب آبگيري شود. اين امر موجب برگشت حيات به اين بخش از تالاب خواهد شد.
 
معاون محيط زيست انساني سازمان حفاظت محيط زيست افزود: همچنين در خصوص حوضه غرب كارون برنامه جامعي از حوضه نفت دريافت كرديم و برنامه‌هاي خود را بر اساس اين برنامه جامع ادامه خواهيم داد.
 
وی عنوان کرد: نگاه به استان خوزستان يك نگاه ملي است ولي به شكل عملكرد انساني نمود پيدا كرده است. اميد است كه به دنبال اجراي اين برنامه‌ها، معضلات زیست محیطی خوزستان نیز حل شود.
 
متصدی اظهار کرد: همچنین در حال پیگیری انتقال آب به دو طرف جاده‌هایی که برای تاسیسات نفتی در تالاب هورالعظیم احداث شده‌اند، هستیم. در صورت تحقق این امر آب در دو طرف این تاسیسات به جریان می‌افتد.
 
وی درباره وقوع گرد و غبار در استان خوزستان گفت: سال گذشته 20 ایستگاه پالایش زمینی گرد و غبار در استان راه‌اندازی شد. امسال نیز قرار است پایش ماهواره‌ای گرد و غبار در کل کشور شود کنیم که قطعا استان خوزستان در اولویت این طرح قرار می‌گیرد زیرا یکی از کانون‌های تشکیل گرد و غبار، تالاب هورالعظیم است.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست به نگرانی های خوزستانی ها در ارتباط
با کاهش آورد رودخانه کارون و طرح های انتقال آب اشاره کرد و ادامه داد: با اجرای طرح‌هایی مانند بهشت‌آباد، کوهرنگ 3 و غیره این احتمال داده می‌شود که آب و منبع اصلی کارون منتقل شود. لازم است این نکته را متذکر شویم که این موضوع یکی از نقاط قرمز سازمان حفاظت محیط زیست کشور است و هر گونه انتقال آب بین‌حوضه‌ای باید با ملاحظات زیست محیطی و ارزیابی آثار زیست محیطی انجام شود و تاکنون هیچ پروژه‌ای را بدون ارزیابی زیست محیطی راه‌اندازی نکرده‌ایم.

متصدی اظهار کرد: شاید یکی از نگرانی‌های استان خوزستان بحث طرح گلاب 2 در اصفهان است. سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اجرای این طرح مجوزی صادر نکرده است. یکی از دلایل اصلی که سازمان تصمیم به بررسی این طرح گرفت، بحث پدافند غیرعامل و نبود 2 منبع آب شرب برای اصفهان است. از طریق این طرح، آب تنها برای شرب و نه صنعت و کشاورزی منتقل می‌شود. یکی از شروط اصلی سازمان نیز تاکید بر انتقال آب به منظور تامین آب شرب بوده است.
 
وی گفت: یکی دیگر از شروط سازمان این بود که میزان آبی که قرار است از طریق تونل گلاب 2 منتقل شود، باید دهانه به دهانه وارد تصفیه خانه شود و آب شرب 14 شهری را که تعیین شده است، تامین کند.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظفت محیط زیست افزود: سعی می‌کنیم نگرانی‌های جامعه را در این زمینه به طور کامل پاسخ دهیم. یکی از مواردی که در این جهت از سوی سازمان انجام شده است، ارزیابی آثار زیست محیطی طرح‌های توسعه‌ای است. پیش از این، این ارزیابی‌ها در مرکز انجام می‌شد ولی اکنون به دنبال این موضوع هر گونه پروژه توسعه‌ای ابتدا در استان مربوطه توسط اداره‌کل حفاظت محیط زیست مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ نظرات مردم، دانشگاهیان و مسئولان استانی در این زمینه اخذ می‌شود و در نهایت نظر خود را تحت عنوان موافقت به مرکز ارسال می‌کند.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تلاش می‌کنیم از طریق شورای عالی آب، موضوع کارون به کارگروه ارومیه اضافه شود.
 
وی تصریح کرد: نگرانی در خصوص سد گتوند هم وجود دارد؛ سازمان حفاظت محیط زیست پیش از آبگیری این سد اعلام کرده بود که حل شدن این گنبد نمکی در آب سد، معضلاتی را به دنبال خواهد داشت. سازمان حفاظت محیط زیست کشور در این زمینه نیازمند مشارکت همه مسئولان دستگاه‌ها در استان خوزستان است. این مشارکت موجب می‌شود به اهدافی از جمله حفظ سلامت مردم و بهبود وضعیت محیط زیست دست یابیم.

تمام سازمان های تولیدی بخشی از سود خود را صرف مسائل زیست محیطی کنند

انتقال آب بین حوضه ای، خط قرمز سازمان محیط زیست

عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان نیز در این جلسه اظهار کرد: تمام سازمان های تولیدی که درآمد بالایی دارند و سود یک سال آنها به اندازه بودجه عمرانی استان است باید بخشی از این سود را صرف مسائل زیست محیطی کنند.

استاندار خوزستان گفت: سرمایه گذاری ها در خوزستان دارای ابعاد ملی است و در مقابل معضلات، مسائل و مشکلاتی که به جا می گذارد باید استانی حل شود و این مسئله باعث می شود که دچار تعارضات گسترده شویم. بنابراین انتظار مي‌رود در مركز، نگاه مسئولان صنعتي مانند نفت به خوزستان، نگاهی مثبت باشد.

وی ادامه داد: بعضی از مسائل به مرکز باز می گردد به این ترتیب که عده ای در مرکز تخلف می کنند و بعد مدیران استانی را به محکمه می کشانیم در حالی که مدیران استانی در حدود توان و مسئولیت خود عمل می کنند.

مقتدایی با اشاره به مشکلات زیست‌محیطی که صنایع برای خوزستان ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: اگر خوزستان و مديريت استان بخواهد وارد برخي مسايل شود، علاوه بر مشكلات زيست محيطي كه داریم، به چالش‌هاي مديريتي هم دچار مي‌شويم.

استاندار خوزستان بیان کرد: تمام سازمان های تولیدی که درآمد بالایی دارند و سود یک سال آنها به اندازه بودجه عمرانی استان است باید بخشی از این سود را صرف مسائل زیست محیطی کنند در واقع باید زلف بهبود محیطزیست باید به سود کلان کارخانه ها گره بخورد.

وی به سرمایه گذاری های بدون ارزیابی های اقتصادی و زیست محیطی در خوزستان اشاره کرد و گفت: در ابتدای سرمایه گذاری همه متنفع می شوند و بعد از ایجاد تعارض استان باید پاسخ دهد، بهترین راه این است که سرمایه گذاری های صنعتی، پتروشیمی، نفت، کشت و صنعت ها، فولاد، سدها و... بازنگری شود و ارزیابی های و مطالعات لازم صورت گیرد.

مقتدایی افزود: در این مطالعات ذینفعان نباید دخیل باشند. با جزیره ای نگاه کردن راه به جایی نخواهیم برد زیرا در صورتی که سرمایه گذاری ها به تعارض با یکدیگر تبدیل شوند محیط زیست و سلامت مردم به خطر خواهد افتاد.

استاندار خوزستان به آمارهای اشتباه در خصوص آورد رودخانه کارون اشاره کرد و ادامه داد: اگر کارون درست دیده شود و به کار کارشناسی احترام بگذاریم اینگونه نمی شود که در شورای عالی آب هر دستگاهی سنگ خودش را به سینه بزند در حالی که باید آمارها را کسی بدهد که ذینفع نباشد.

وي افزود: در شرايطي كه سرمايه‌گذاري‌ها به تعارض با محيط زيست و سلامت برخاسته‌اند، بايد طرح جامعي تهيه شود؛ نبايد هر صنعت تنها سنگ خود را به سينه بزند و كسي به فكر مردم نباشد.
 
استاندار خوزستان اظهار كرد: در این شرایط، ضروري است يك طرح مطالعاتي براي جلوگيري يا كاهش تعارضات سرمايه‌گذاري در استان خوزستان مصوب شود.

معاون استاندار: هرگونه دخل و تصرف در کارون بر آب شرب مردم تاثیر سوء می گذارد

انتقال آب بین حوضه ای، خط قرمز سازمان محیط زیست

احمد سیاحی در جلسه شورای حفاظت کیفی کارون که در محل استانداری خوزستان برگزار شد اظهار کرد: آورد رودخانه کارون در سال های 91 و 92 در حدود 12 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب بود در حالی که نیاز فعلی 18 میلیارد و 500 میلیون متر مکعب است و با توجه به طرح توسعه ای استان در آینده به 23 میلیارد مترمکعب آب نیاز داریم.

وی بیان کرد: با وضعیت کنونی آب موجود در رودخانه کارون نه تنها آب موجود مازاد نیست بلکه برای مصارف استان شامل آشامیدنی، کشاورزی و صنعت نیز به شدت کمبود شدید آب دارد.

معاون عمرانی استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه جلوگیری از برداشت آب از بحث های جدی ما است که به نتایج معقول و نهایی رسیده است، عنوان کرد: کشاورزان دشت آزادگان به دلیل عدم تخصیص آب گله مند هستند و 75 هزار هکتار از اراضی آن ها با کمبود آب مواجه است.

سیاحی از ارزش گذاری اقتصادی تالاب هورالعظیم خبر داد و گفت: تالاب هورالعظیم در گذشته منبع درآمدی برای ساکنان منطقه بوده است که متاسفانه امروزه این ظرفیت از بین رفته است.

معاون استاندار خوزستان به عدم تامین حق آبه تالاب هورالعظیم اشاره کرد و گفت: برای جبران مشکل تامین آب این تالاب طرح مطالعاتی انتقال زه‌آب‌های کشاورزی در حال بررسی است.

وی در ادامه به نگرانی های موجود در رابطه با شوری آب سد گتوند اشاره کرد و افزود: پروژه خط انتقال شوری سد گتوند به خلیج فارس از طریق 230 کیلومتر لوله کشی مطرح است که به 800 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

سیاحی با اشاره به وضعیت سد گتوند تصریح کرد: بیش از 2 میلیون مترمکعب آب در سد گتوند وجود دارد که آب شور حاصل از سازند گچساران در لایحه‌های پایینی سد ذخیره شده است.

معاون عمرانی استاندار خوزستان اظهار کرد: 85 درصد آب مورد نیاز از مردم خوزستان از رودخانه کارون تامین می شود و هرگونه دخل و تصرفی در این رودخانه بر کمیت و کیفیت آب تاثیر می گذارد و در نتجه اثرات سو بر آب شرب مردم دارد.

سیاحی به تعهدات وزارت نفت در خصوص اجرای طرح تثبیت شن های روان اشاره کرد و ادامه داد: وزارت نفت مکلف شد 200 هزار هکتار از اراضی کنار تاسیسات نفتی را درختکاری و بیابان زدایی نماید و این کار در یک دوره پنج ساله انجام شود؛ اما تا کنون این پروژه انجام نشده و تنها پنج هزار و 588 هکتار از این طرح انجام شده است.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان با اشاره به تاثیر طرح‌های انتقال آب بر اجرای طرح 550هزار هکتاری کشاورزی در خوزستان گفت: با اعتبارات اختصاص داده شده از سوی صندوق توسعه ملی این طرح مشکل تامین اعتبار ندارد.

وی بیان کرد: در حال حاضر وزارت نیرو تنها به 312 هزار هکتار از این اراضی آب اختصاص داده است، اما قول 328 هزار هکتار را از وزارت نیرو گرفته ایم و مجوز تخصیص آب در دست اقدام است.

سیاحی با بیان اینکه طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی در 55 کارگاه و جبهه کاری در دست اقدام است، افزود: ماهانه 3 هزار و 500 هکتار از این اراضی به شبکه‌های زهکشی زیر زمینی و کانال‌های یک و دو مجهز می‌شود و به عقیده بسیاری از کارشناسان اثربخشی اقتصادی آب در استان از تمام استان‌ها بیشتر است.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان افزود: در حال حاضر EC آب در سوسنگرد 3 هزار و 856 میکروموس و حمیدیه 2 هزار و 111 است در حالی که بیشترین نرخ میزان شوری آب حدود 2 هزار است.

معاون امور عمرانی استاندار خوزستان بر ضرورت تامین اعتبار تصفیه خانه شرق اهواز تاکید کرد و گفت: فاضلاب ورودی به رودخانه کارون در 23 نقطه اهواز، از چالش های پیش روی ما است و با وجود اقداماتی که برای منع ورود فاضلاب های بیمارستانی به کارون، مکلف کردن صنایع به داشتن تصفیه خانه و غیره انجام شده باز هم این مشکل حاد است و درخواست تامین اعتبار برای آن را داریم.

سیاحی اظهار کرد: یک سری عملیات های فرا استانی در خوزستان در بحث آب، عملیات های عمرانی، برداشت های نفت و آب، کشاورزی و... انجام می گیرد که خوزستان از آن متاثر می شود.

زه‌آب‌هایی که وارد خلیج فارس می‌شود

انتقال آب بین حوضه ای، خط قرمز سازمان محیط زیست

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نیز با اشاره به اینکه آب مازاد در استان وجود ندارد اظهار کرد: آنچه وارد خلیج فارس می‌شود زه‌آب است.

هوشنگ حسونی‌زاده با اشاره به اینکه 43 درصد از حوضه کارون بزرگ در خوزستان است افزود: در 10 سال گذشته آورد رودخانه‌های استان سیر نزولی داشته و متوسط آورد 10 سال اخیر این حوضه 14 میلیارد مترمکعب است که 92 درصد آب در اختیار بخش کشاورزی قرار گرفته است.

وی در خصوص وضعیت کیفی رودخانه کارون عنوان کرد: به دلیل کاهش آورد رودخانه کارون در دوره‌های آماری میزان EC حوضه سد گتوند به 969 میکروموس، اهواز یک هزار و 445 و آبادان به 2 هزار و 538 رسیده که اخیراً بیشترین میزان شوری در آبادان 6 هزار و 450 میکروموس و در اهواز 3 هزار و 500 ثبت شده است.

معاون مطالعات پایه و طرح‌های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: با وجود اینکه هنوز آبی در قالب طرح انتقال آب کوهرنگ سه و بهشت آباد منتقل نشده اما تاثیرات کاهش آب بر کیفیت آب آشامیدنی و کشاورزی مشخص است.

حسونی‌زاده افزود: تاکنون در قالب طرح‌های انتقال آب 953 میلیون مترمکعب آب از سرشاخه‌های کارون منتقل شده که با احتساب کوهرنگ سه میزان آب منتقل شده به یک میلیارد و 220 میلیون مترمعکب می‌رسد.


وضعیت رودخانه کارون بحرانی است

انتقال آب بین حوضه ای، خط قرمز سازمان محیط زیست

در ادامه استاد دانشکده علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به وضعیت بحرانی رودخانه کارون اظهار کرد: 10 سال قبل میزان آورد رودخانه کارون 20 میلیارد مترمکعب بود و آبزیان بسیاری در این رودخانه وجود داشت که به دلیل کاهش آورد این رودخانه حیات کارون به خطر افتاده است.

مهدی قمشی افزود: ورود فاضلاب‌های شهری، زهکش‌های کشاورزی، شوری رودخانه کارون و برداشت‌های آب از سرشاخه‌های کارون وضعیت این رودخانه را بحرانی کرده است.

وی افزود: در حال حاضر وضعیت کشاورزی در پایین دست استان بحرانی بوده و این مسئله به دلیل نرسیدن آب کافی به شهرهای پایین دست است.

مشاور استاندار خوزستان در امور آب بیان کرد: EC رودخانه کارون به طور متوسط به بیش از 2 هزار و 500 میکروموس رسیده و با این میزان شوری آب موجود برای مصارف آشامیدنی و کشاورزی مناسب نیست.

قمشی تصریح کرد: نخلستان‌های شهرهای پایین‌دست استان به دلیل شوری آب در حال نابودی است و با وضعیت فعلی نخلستانی‌های حوضه بهمنشیر و اروندرود که بیش از 50 سال قدمت دارد از بین می‌رود.

وی در پایان با اشاره به اینکه حل مشکل رودخانه کارون به همت ملی نیاز دارد خاطر نشان کرد: با بودجه‌های استانی نمی‌توان مشکلات استان را حل کرد.

احمدرضا لاهیجان زاده نیز در این جلسه اظهار کرد: امروز در جلسه مشترک شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون و کارگروه کاهش آلودگی هوا مسائل و معضلات مختلفی مطرح خواهد شد.

انتقال آب بین حوضه ای، خط قرمز سازمان محیط زیست

وی با بیان اینکه مطالب مطرح شده ملی هستند، عنوان کرد: همانطور که در محیط زیست مجموعه مدیریتی ارشد سازمان را دعوت کردیم، دستگاه های دیگر مانند سازمان آب و برق، بهداشت، هواشناسی و.. نیز باید مدیران ارشد کشوری را به استان دعوت و مسائل موجود در رابطه با آب و هوا را مطرح کنند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خوزستان بیان کرد: 20 ایستگاه سنجش آلودگی هوا را در 15 شهر استان داریم که به مرکز پایش استان متصل هستند، روند رو به رشد پدیده گردغبار در خوزستان از سال 84 آغاز شده است که در سال 92 روند کاهشی داشته است.

وی افزود: تعداد روزهای شاخص کیفیت هوا در سال 93 به این ترتیب است که تنها یک روز هوای پاک داشتیم، 169 روز هوای سالم، 69 روز ناسالم و 11 روز گرد و غبار بوده است.

همچنین در این جلسه نعمت الله جعفرزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، اظهار کرد: آمارهای غلطی از حوضه های بالا دست تولید می شود که نمونه آن ویژه نامه ای است که در 600 صفحه به نام زاینده رود در اصفهان منتشر شده با این هدف که نقطه نظرات و دیدگاه ها بیان شود.

وی ادامه داد: در این ویژه نامه آمارهای غلطی تولید شده که منحنی هیدرولوژیک کارون را شکم سیر تلقی می کند به همین دلیل نیاز به کارگروهی زیر نظر مستقیم استاندار خوزستان برای مقابله با آمارهای غلط است زیرا با این آمارهای غلط ممکن است مسئولان رده بالا تصمیمات اشتباهی بگیرند.


رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز: تعدادبیماران تنفسی در خوزستان افزایش یافت


انتقال آب بین حوضه ای، خط قرمز سازمان محیط زیست

رییس دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با بارش های آلوده پاییز امسال، تعداد بیماران بستری شده در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های خوزستان بویژه اهواز و دشت آزادگان نسبت به بیماران بستری شده این بخش در پاییز پارسال، به شدت افزایش یافته است.

اسماعیل ایدنی افزود: از ابتدای فصل بارش امسال تاکنون در خوزستان، تعداد مراجعان ناشی از مشکلات تنفسی، نسبت به پاییز پارسال کمتر شده، اما تعداد بیماران بستری در بخش مراقبت مراقبت های ویژه افزایش یافته که این مساله نگران کننده است.

وی اظهارکرد: بیشترین تعداد مراجعات مشکلات تنفسی در پاییز امسال، ناشی از بارش باران آلوده، در شهرهای اهواز و دشت آزادگان بود در حالی که پاییز پارسال بیشترین مراجعات در شهرهای اهواز و امیدیه بود.

وی گفت: بحران بیماری تنفسی همزمان با بارش های آلوده، پارسال مسوولان را متوجه آلودگی هوای خوزستان بویژه شهر اهواز کرد.

وی گفت: در 10 آبان پارسال به دنبال بارندگی آلوده، دو هزار و 600نفر در شهر اهواز به بخش اورژانس بیمارستان ها مراجعه کردند که به دلیل مراجعه این تعداد، بیمارستان ها با کمبود دارو روبه رو شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز افزود: در اواخر آبان پارسال بار دیگر مشکلات تنفسی ناشی از بارش باران آلوده در اهواز افزایش یافت و بیش از 20 هزار مورد به بیمارستان ها مراجعه داشتند.

ایدنی گفت: در این خصوص کمیته بحران در خوزستان تشکیل شد که مطالعاتی بر روی بیماران با مرکزیت دانشگاه علوم پزشکی انجام شد.


بارش نرمال باران در نیمه دوم امسال

انتقال آب بین حوضه ای، خط قرمز سازمان محیط زیست

در ادامه این جلسه سرپرست هواشناسی استان خوزستان با اشاره به اینکه تا پایان سال ،بارش ها در خوزستان نرمال است گفت: بارش باران در مناطق شرقی استان مناسب تر بوده و بیشترین میزان بارش از ابتدای فصل بارندگی با 159 میلی متر در شهرستان بهبهان و کمترین بارش نیز در شادگان با چهار و چهار دهم میلی متر است.

کوروش بهادری افزود: میزان بارش ها در پاییز امسال نسبت به سال گذشته 60 درصد افزایش یافته و پیش بینی می شود در دی و بهمن نیز بارش ها نرمال باشد.

سرپرست هواشناسی استان خوزستان در خصوص وضعیت گرد و غبار در استان خوزستان گفت: در سال های 2008 و 2009 میزان گرد و غبار در استان خوزستان افزایش یافت اما در سال 2011 روند کاهشی داشته است.

وی افزود: خاستگاه اصلی گرد و غبارها از شمال قاره افریقا و بیابان های کشور عراق و عربستان است که با بارش های اخیر میزان این گردو غبار ها کمتر شده است.

بهادری بیان کرد: برای سنجش میزان آلودگی هوای اهواز یک دستگاه سنجش گاز ،یک دستگاه سنجش میزان گرد و غبار و یک دستگاه سنجش باران های اسیدی خریداری شده است.
:
:
:
آخرین اخبار