تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۰
کد خبر: ۲۸۳۲۴۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
از کمبود پمپ تخلیه‌ی آب سطحی در اهواز تا اعتراف شهرداری به ورود آب به خانه‌ها
خوزستان در حالی رکورددار بارش‌های شبانه روزگذشته در کشور بود که گرفتگی معابر و ورود آب به خانه‌های مردم مشکلات زیادی را برای شهروندان خوزستانی در چهار شهر اهواز، بهبهان، رامشیر و ماهشهر ایجاد کرد.
از کمبود پمپ تخلیه‌ی آب سطحی در اهواز تا اعتراف شهرداری به ورود آب به خانه‌ها

  بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از ایستگاه‌های هواشناسی کشور، استان خوزستان رکورددار بارش‌های شبانه روزگذشته در کشور است و تا پیش از ظهر امروز میزان بارش‌ها به عدد شگفت‌انگیز ۵۹ میلی متر در شهرستان شوش رسیده است. 

سازمان هواشناسی از چند روز قبل نسبت به وقوع رگبار شدید و چندین مخاطره جوی در خوزستان و چند استان دیگر هشدار داده بود و روز گذشته با صدور هشدار سطح قرمز، از بارش سیل‌آسای باران و آبگرفتگی گسترده معابر در این استان خبر داد که امروز با بروز سیلاب در برخی از مناطق خوزستان و کلانشهر اهواز و ورود آب به خانه‌های مردم، این پیش‌بینی‌ها تحقق پیدا کرد.

سیل در خانه‌ی مردم اهواز و سه شهر دیگر

عباس نجفی معاون امداد و نجات جمعیت هلال احمر خوزستان با اشاره به آبگرفتگی‌های گسترده در برخی از شهرهای خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: تیم‌های امدادی این جمعیت برای تخلیه آب‌های سطحی و کمک به مردم متاثر از آبگرفتگی بر اثر بارش باران در چهار شهرستان اهواز، بهبهان، رامشیر و ماهشهر پای کار هستند.

وی گفت: در شهرستان اهواز چهار تیم امداد و نجات و در رامشیر و ماهشهر ۲ تیم امدادی در حال خدمات‌رسانی به مناطق دچار آبگرفتگی هستند. با توجه به شدت بارش باران و آبگرفتگی در شهرستان بهبهان علاوه بر تیم امداد و نجات این شهرستان ۲ تیم امدادی دیگر از شهرستان‌های آغاجاری و امیدیه به این شهرستان اعزام شدند.

 

اهواز نیازمند پمپ تخلیه‌ی آب سطحی است

سید احمد موالی‌زاده سرپرست فرمانداری اهواز با اشاره به کمبود پمپ تخلیه‌ی آب سطحی در اهواز، اظهار کرد: متاسفانه در اغلب ایستگاه‌های پمپاز شهرستان اهواز دستگاه پمپ به اندازه کافی موجود نیست و همین موضوع باعث شده که تخلیه آب‌های سطحی و روان ناشی از بارش باران در این شهر را با چالش‌هایی همراه کند.

وی با بیان اینکه اقداماتی برای جمع‌آوری بهتر آب‌های سطحی اهواز در حال انجام است، ادامه داد: به عنوان مثال اقدامات خوبی در ایستگاه پمپاژ باهنر انجام شده و ۱۵ دستگاه پمپ برای تخلیه آب‌های سطحی این منطقه به نهر ماله نصب شد اما هنوز این پمپ‌ها وارد مدار نشده‌اند.

سرپرست فرمانداری اهواز با اشاره به آبگرفتگی در برخی مناطق این شهر بیان کرد: میزان بارش باران در اهواز از بامداد امروز دوشنبه، بالا بوده که باعث ماندگاری آب در سطح زمین شد؛ به همین دلیل نیاز به زمان کافی برای خروج و تخلیه آب از طریق شبکه فاضلاب است.

هشدارهای اورژانس به مردم

عارف شرهانی سخنگوی اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اشاره به وضعیت جوی خوزستان اظهار کرد: در مجاورت ساخت و سازه‌های نیمه کاره شهری به دلیل وقوع رعد و برق، احتمال برق‌گرفتگی وجود دارد، بنابراین مردم باید از حضور در نزدیکی این سازه‌ها بپرهیزند و تردد غیرضروری نیز در شهر نداشته باشند.

وی گفت: در ارتفاعات روستاها نیز احتمال وقوع رعد و برق و صاعقه‌زدگی وجود دارد که باید مردم مراقبت کنند. معمولا در این شرایط کمپینگ‌های طبیعت‌گردی، گرفتار طغیان رودخانه‌ها می‌شوند و طبیعت‌گردان باید از حضور در نزدیکی رودخانه‌ها خودداری کنند.

شرهانی افزود: در این شرایط جوی معمولا در مناطق روستایی خطر مارگزیدگی وجود دارد، در سال‌های قبل شاهد مارگزیدگی در غیزانیه بودیم، بنابراین خانواده‌ها باید مراقب باشند. همچنین ممکن است سیم‌ها یا کابل‌های برق روی زمین افتاده باشند که باید مواظبت شود در این شرایط برق‌گرفتگی رخ ندهد.

احتمال شیوع حصبه و وبا از طریق آلودگی ماندآب‌ها

شایسته شمی‌پور رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز از شهروندان خواست تا حد امکان از قرار گرفتن در آب‌های باقیمانده حاصل از بارش باران خودداری کنند، وی اظهار کرد: با توجه به حجم بارش‌ها، هشدارهای اعلام شده و احتمال وجود فاضلاب‌های سطحی، شهروندان باید برای حفظ سلامت خود از قرار گرفتن در ماندآب‌ها و آب‌های سطحی باقیمانده از بارش باران خودداری کنند.

وی افزود: همچنین با توجه به احتمال افزایش گرفتگی‌های شبکه فاضلاب و ادغام فاضلاب شهری با آب‌های سطحی و به دلیل احتمال ایجاد خطر آلودگی، کودکان نباید در این ماندآب‌ها بازی کنند. حصبه، وبا، اسهال و هپاتیت برخی از بیماری‌هایی هستند که می‌توانند از طریق آب آلوده ایجاد شوند.

 

اعتراف شهرداری به ورود آب به خانه‌های مردم

علی شمسی معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در برخی مناطق شهر اهواز آب وارد خانه‌های مردم شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه منازل واقع در خیابان ادهم قدیمی هستند و در سطح پایین‌تری از آسفالت قرار دارند، مقداری آب وارد حیاط یا پارکینگ‌های منازل واقع در این خیابان شده بود که با حضور همکاران آتش‌نشان مشکل خاصی برای شهروندان ایجاد نشده است.

وی با بیان اینکه هنوز تعداد نقاط آبگرفتگی احصاء نشده‌اند، بیان کرد: شدت بارندگی آنقدر زیاد بود که بیشتر خیابان‌ها در همان ابتدای بارش، دچار آبگرفتگی شدند اما با تلاش همکاران ما، در حال حاضر آبگرفتگی بیش از ۸۰ درصد خیابان‌ها رفع شده است.  

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز در خصوص علت آبگرفتگی در برخی نقاطی که پیش از این برای جلوگیری از وقوع آبگرفتگی کار شده بود، گفت: بنا بر اعلام همکاران آبفا، تاکنون ۶۰ درصد شبکه فاضلاب اجرا شده است و باید ادامه کار نیز انجام شود تا خطوط به هم متصل شوند و آب را به ایستگاه‌ها برسانند.

انتقاد نماینده مردم اهواز از عملکرد ضعیف شهردار

سید کریم حسینی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی  بعد از ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، با انتقاد از وضعیت آبگرفتگی در اهواز، اظهار کرد: مطالبه‌ای که اغلب مردم از نمایندگان دارند و داشتند این است که نمایندگان باید بتوانند اعتبارات مورد نیاز را به استان بیاورند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هم شهرداری و شرکت آب و فاضلاب مبالغ نقدی بالایی از دولت دریافت کردند اما به نظر می‌رسد جمع‌آوری آب‌های سطحی جزو اولویت‌های آن‌ها نبوده است گفت: با وجود اینکه شش ماه گذشته طی مصاحبه‌ای از شهردار اهواز درخواست کردم در خصوص نحوه هزینه‌کرد عوارض آلایندگی به ما گزارش بدهد اما پاسخی به مطالبه ما نداد.

حسینی بیان کرد: استاندار خوزستان نیز در گزارشی عنوان کرد تنها شهرداری که گزارشی از عوارض آلایندگی و پروژه‌هایش را به ما ارائه نداده است شهرداری اهواز است. حتمالاً شهردار اهواز بخواهد اعتبارات مورد نیاز برای تکمیل پروژه تقاطع غیر هم سطح دانشگاه شهید چمران اهواز را بهانه کند و بگوید عوارض آلایندگی را در این پروژه  مصرف کرده است.

بسیجیان پای کارِ رفع آبگرفتگی‌های اهواز 

سرهنگ حسین نیسی زاده فرمانده بسیج ناحیه مقاومت امام حسین (ع) شرق اهواز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: گروه‌های بسیجی در تلاشند همه مناطقی که آبگرفتگی داشتند را برطرف کنند و تا آخرین لحظه رفع مشکل در تردد مردم در کنارشان خواهند بود.

وی افزود: با توجه به بارندگی‌های ۲۴ ساعت گذشته در سراسر استان خوزستان و در کلانشهر اهواز و بالا بودن حجم بارندگی‌ها تعدادی از معابر دچار آبگرفتگی شدند. از این رو ناحیه مقاومت امام حسین(ع) غرب اهواز با بسیج کردن ۳۵ گروه جهادی و ۴۰۰ نفر در سطح کلانشهر اهواز در تلاش است تا در سریع‌ترین زمان مشکلات مردم برطرف شود.

شرایط بد جَوی ادامه دارد 

اداره کل هواشناسی خوزستان نسبت به وقوع پدیده مه گرفتگی در استان، هشدار زرد را صادر کرد. در همین ارتباط محمد سبزه‌زاری مدیرکل هواشناسی خوزستان امشب در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بنا بر بررسی نقشه‌های هواشناسی از اواخر وقت امروز تا روز چهارشنبه احتمال وقوع پدیده مه یا مه رقیق شامگاهی و صبحگاهی در استان خوزستان پیش بینی می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: این پدیده موجب کاهش دید افقی در بخش‌هایی از نیمه شرق، جنوب، غرب و مرکز استان خوزستان و راه‌های مواصلاتی خواهد شد. به رانندگان توصیه می‌شود با توجه به وقوع پدیده مه گرفتگی با احتیاط در محورهای استان تردد و از سفرهای غیر ضروری خودداری کنند.

  اداره کل هواشناسی خوزستان از چند روز گذشته نسبت به تقویت سامانه بارشی در استان خوزستان هشدار سطح نارنجی صادر کرده بود و در پی بارندگی‌های شدید و آبگرفتگی معابر فعالیت مدارس استان امروز غیرحضوری اعلام شد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار