تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳
کد خبر: ۱۱۹۳۴۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انتقال آب رودخانه زهره به بوشهر تکذیب شد
در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر انتقال آب رودخانه زهره در خوزستان به استان بوشهر در برخی رسانه‌های استان مننشر شد که این خبر توسط مسئولین استانی در حوزه آب تکذیب شد
در روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر انتقال آب رودخانه زهره در خوزستان به استان بوشهر در برخی رسانه‌های استان مننشر شد که این خبر توسط مسئولین استانی در حوزه آب تکذیب شد.

در این خبرها مسئولین حوزه کشاورزی استان انجام این طرح را تهدیدی برای اراضی کشاورزی در حوزه زهره و نابودی آن قلمداد و انتقاد خود را نسبت به این اقدام اعلام کرده‌اند.

این در حالی است که مهدی قمشی، مشاور استاندار خوزستان در امور آب با رد این خبر و با بیان اینکه وضعیت آورد رودخانه زهره بسیار بحرانی است، اظهار کرد: حتی امکان افزایش برداشت از این رودخانه برای مصرف استان وجود ندارد، چه رسد به انتقال آب آن به استان‌های همجوار.

وی افزود: پروژه انتقال آب رودخانه زهره به استان بوشهر سال گذشته مطرح شد که این موضوع در جلسات کمیته فنی حوزه زهره در وزارت نیرو بازنگری، ارزیابی و در نهایت منتفی شد و بر اساس اطلاعات ما این پروژه اکنون در دست انجام نیست.

قمشی با بیان اینکه با کارشناسی‌های انجام‌شده در وزارت نیرو انتقال آب رودخانه زهره به استان بوشهر عملیاتی نیست، تصریح کرد: وضعیت این رودخانه بسیار بد و بحرانی است و در 10 سال اخیر تنها آورد آن 40 درصد سال‌های نرمال بوده و بنابراین انتقال آب این رودخانه به استان‌های دیگر غیرقابل توجیه است.

قمشی خاطرنشان کرد: رودخانه زهره یکی از تالاب‌های استان شهرستان هندیجان را تغذیه می‌کرد اما اکنون که کاملا خشک شده، به یکی از کانون‌های اصلی ریزگردها در استان تبدیل شده است.

وی بیان کرد: رودخانه زهره حتی ظرفیت افزایش مصرف داخلی را ندارد و اخباری که اکنون از انتقال آب این رودخانه به استان بوشهر مطرح می‌شود، توجیه کارشناسی ندارد. وضعیت بحرانی رودخانه زهره باید جدی گرفته شود و اگر خبر انتقال آب این رودخانه صحت داشته باشد، مسئولین امر را باید از این اقدام منصرف کنیم.

همچنین هوشنگ حسونی زاده، معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان نیز در این خصوص گفت: در وزارت نیرو در جلسه کمیته فنی حوزه زهره در سال گذشته مقرر شد تا از اجرای این طرح و اجرای تونل انتقال آب به استان بوشهر جلوگیری کند.

وی افزود: بر اساس اطلاعات ما، وزارت نیرو از اجرای این پروژه جلوگیری کرده است و پروژه‌های انتقال آب در جلسات کمیته فنی وزارت در سال گذشته بازنگری شدند که انتقال آب رودخانه زهره به بوشهر یکی از طرح‌هایی بود که به شدت نسبت به اجرای آن اعتراض شد.

حسونی زاده بیان کرد: قطعا انتقال آب بین حوضه‌ای بر توسعه استان تاثیر منفی می‌گذارد و مدیریت مصرف آب نیز فوق العاده با اهمیت است. بنابراین از مردم انتظار صرفه جویی می‌رود و به ویژه کشاورزان نیز باید از سیستم‌های آبیاری ویژه‌ای جهت افزایش حداکثری راندمان آب استفاده کنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار