تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۶
کد خبر: ۳۰۰۸۸۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
۸۰ درصد نهاده های دامی کشور از خوزستان تامین می‌شود

  رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم افشان دامپزشکی خوزستان گفت: تامین بالغ بر ۸۰ درصد نهاده‌های دامی کل کشور برعهده خوزستان است.

دکتر حمیدرضا کاوش  ضمن تبریک روز دامپزشکی بیان کرد: رعایت بهداشت و سلامت دام در چرخه سلامت پزشکی و سلامت انسان مهم هستند زیرا تأمین بهداشت دام و فرآورده‌های دامی بر چرخه سلامت تأثیر مستقیم دارد. البته منظور از دام تنها دام‌های سنگین مثل گاو، گوسفند و.. نیست بلکه حیوانات اهلی را هم شامل می‌شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم افشان دامپزشکی خوزستان گفت: دامپزشکان و به طور کلی فعالان عرصه دامپزشکی در خصوص برقراری امنیت پایدار غذایی تلاش‌های فراوانی انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه در واحد بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سرمایه گذاری بسیاری می‌شود، تصریح کرد: رسیدگی به امور بهداشت و بیماری‌ها در تولید و افزایش تولید کمک می‌کند.

به گفته رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم افشان دامپزشکی خوزستان قریب به ۵۰ درصد بیماری‌های عفونی بین انسان و دام مشترک هستند.

دکتر کاوش شعار دامپزشکی را دام سالم، غذای سالم و انسان سالم خواند و افزود: آنفولانزای فوق حاد پرندگان که خطرناک‌ترین بیماری است در بخش طیور مطرح و مهم است به گونه‌ای که برای این بیماری، ستاد کشوری و استانی وجود دارد.

وی با اعلام اینکه بیماری مذکور طبعات اقتصادی بسیاری دارد، عنوان کرد: آنفولانزای فوق حاد پرندگان در حال حاضر مشترک نیست اما تلفات انسانی دارد لذا باید مراقب باشیم تا با توجه به شرایط زیستی، پاندمی سال‌های ۱۹۱۹ و ۱۹۴۹ را که قریب به ۶۰ میلیون انسان را از بین برد را شاهد نباشیم.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم افشان دامپزشکی خوزستان در خصوص مشکلاتی که در دامپزشکی با آن مواجه هستند، گفت: علیرغم مبارزه با بیماری‌های دامی، گزش های حیوانات گزنده مثل شغال و سگ، هاری، بیماری‌های مشترک بین انسان و دام که در آزمایشگاه وجود دارد و … اما سختی کار به دامپزشکی تعلق نمی‌گیرد.

دکتر کاوش با بیان اینکه بیشتر مردم دامپزشکی را در حوزه کلینیک و حیوانات خانگی می‌شناسند، اظهار کرد: توزیع و کنترل فرآورده‌های خام دامی، قرنطینه، کنترل کیفی نهاده‌های دامی، ورود و خروج دارو و واکسن همه به حیطه دامپزشکی مربوط است.

به گفته رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم افشان دامپزشکی خوزستان، تقریباً بالغ بر ۸۰ درصد ورود نهاده‌های دامی کل کشور برعهده خوزستان است.

وی با اعلام اینکه اکیپ‌های دامپزشکی از ابتدای صبح کار خود را آغاز می‌کنند و تا پاسی از شب ادامه دارد، ادامه داد: ۲ گروه اکیپ دامی وجود دارد؛ یک اکیپ مربوط به بهداشت و مبارزه با بیماری‌های دامی هستند که از حدود ۵ صبح وارد مراکز و محل نگهداری احشام در روستاها می‌شوند، امور واکسیناسیون دام‌های سنگین مثل گاو و گاومیش، دام‌های سبک مثل گوسفند و بز را انجام می‌دهند، همچنین انجام واکسیناسیون هاری در منطقه را نیز برعهده دارند.

دکتر کاوش با بیان اینکه گروه دیگر فعالان بخش خصوصی دامپزشکی هستند، تصریح کرد: این گروه کار واکسیناسیون طیور صنعتی را برعهده دارند که از غروب کار را آغاز کرده و وارد مرغداری‌ها می‌شوند، بر اساس نوع واکسیناسیون که آشامیدنی، تزریقی و یا قطره چشمی باشد علیه بیماری‌های مشترک، واکسیناسیون دام را انجام می‌دهند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم افشان دامپزشکی خوزستان افزود: در بخش طیور پایش و مراقبت مستمر واحدهای صنعتی را انجام می‌دهیم زیرا حجم گسترده‌ای جوجه ریزی انجام می‌شود که باید نظارت مستمر بر آنها صورت گیرد، به همین دلیل ناظرین ما در مرغداری‌ها و کشتارگاه‌ها حضور پیدا کرده و مراقبت مستمر صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: در راستای بیماری یابی و تجویز واکسن‌ها برای پیشگیری از بیماری، تا پایان دوره ۵۰ روزه نیروهای بخش دولتی و خصوصی پنج بار به هر واحد سرکشتی انجام می‌دهند.

۸۰۰ واحد نیمچه گوشتی فعال در خوزستان

به گفته دکتر کاوش، بالغ بر ۸۰۰ واحد نیمچه گوشتی فعال در خوزستان وجود دارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبورعسل و کرم افشان دامپزشکی خوزستان گفت: در موارد مختلف از جمله بیماری هاری و.. از طریق پیام رسان ها، فضای مجازی، جراید، خبرگزاری‌ها، زیرنویس برنامه‌های تلویزیونی و… سعی می‌کنیم پیام‌های بهداشتی، هشدارها و مخاطرات را به مردم اعلام کنیم لذا از آنها درخواست داریم نسبت به آنها توجه داشته باشند.

وی اضافه کرد: به طور مثال در مساله تب کریمه و تب کونگو زمانی که طغیان داشتیم از مردم درخواست کردیم از خرید گوشت‌های کشتار غیرمجاز و یا کشتارهایی که کنار معابر انجام می‌شود خودداری کنند چرا که اگر شخصی به تب کریمه مبتلا شد پروسه درمانی زمان بری دارد و باید در آی سی یو و بخش مراقبت‌های ویژه آن هم با مخاطرات بسیار بالا بستری شود بنابراین از آنها درخواست داریم به هشدارهای دامپزشکی توجه لازم را داشته باشند.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار