تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۳۰۰۵۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل بهزیستی خوزستان خبر داد:
شناسایی ۱۱۷ مورد مشکوک به افت شنوایی در خوزستان
  مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: تاکنون حدود ۳۶ هزار نوزاد مورد معاینه قرار گرفته‌ و ۱۱۷ نوزاد مشکوک به افت شنوایی برای آزمایش‌های تشخیصی، به کلینیک‌های شنوایی‌شناسی ارجاع داده شده‌اند.

  مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: تاکنون حدود ۳۶ هزار نوزاد مورد معاینه قرار گرفته‌ و ۱۱۷ نوزاد مشکوک به افت شنوایی برای آزمایش‌های تشخیصی، به کلینیک‌های شنوایی‌شناسی ارجاع داده شده‌اند.

 مهران کریمیان روز دوشنبه در گفت و گوی رسانه ای با اشاره به روز جهانی ناشنوایان، در خصوص خدمات‌رسانی بهزیستی به ناشنوایان اظهار کرد: ارائه وسایل کمک توانبخشی به ناشنوایان مانند سمعک و باطری سمعک، پرداخت کمک هزینه کاشت حلزون شنوایی، پرداخت کمک هزینه تعمیر و تعویض قطعات شنوایی، ارائه خدمات توانبخشی به معلولان شنوایی در مراکز آموزشی و توانبخشی ویژه اختلال‌های شنوایی از جمله تربیت شنیداری و گفتار درمانی از جمله این خدمات است.

وی افزود: خدمات مشاوره و روانشناسی، پرداخت مستمری ماهیانه، پرداخت کمک هزینه دانشجویی و دانش‌آموزی و کمک به تامین مسکن و اشتغال ناشنوایان از دیگر خدمات بهزیستی به ناشنوایان و کم شنوایان است.

کریمیان با بیان اینکه سال گذشته ۳۳۷ نفر از خدمات کاشت حلزون و تعمیر قطعات بهره‌مند شدند، گفت: کاشت حلزون تکنولوژی پیشرفته‌ای است که شنوایی را برای کودکانی که با استفاده از سمعک نیز قادر به شنیدن نیستند امکان‌پذیر می‌کند و چنانچه مراحل توانبخشی قبل و بعد از عمل به خوبی طی شود، موجب رشد مهارت‌های گفتار و زبان، آموزش مفاهیم و درک مطلب و نیز زمینه‌ساز حضور ناشنوا در فعالیت‌های اجتماعی خواهد شد.

وی با بیان اینکه مرکز کاشت حلزون در خوزستان از سال ۹۲ تاکنون موفق به کاشت یک هزار و ۳۵۲ عمل موفق شده است یادآور شد: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال اعتبار صرف خرید وسایل ۹۰۰ دستگاه سمعک برای چهار سطح افت خفیف، متوسط و شدید و خیلی شدید، ۴۳ هزار حلقه باطری‌های سمعک شده و ۶ میلیارد ریال نیز برای جبران هزینه کاشت حلزون شنوایی و تعمیر و تعویض قطعات حلزون شنوایی نیز به توانخواهان پرداخت شد.

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت: در حال حاضر درخوزستان، پنج مراکز توانبخشی غیردولتی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی با ظرفیت ۲۳۰ نفر به توانخواهان در شهرستان‌های آبادان، دزفول، اهواز (دو مرکز) و شوش به کودکانی که از سنین شیرخوارگی به دلیل ابتلا به اختلالات شنوایی در یادگیری و به کارگیری گفتار و زبان دچار مشکلاتی شده‌اند خدمات ارائه می‌دهند.

 

وی بیان کرد: این مراکز به والدین این کودکان خدماتی مانند آموزش مهارت‌های زندگی و فعالیت‌های روزمره، گسترش یادگیری از طریق تقویت حواس دیگر، پرورش درک و نگرش کودک نسبت به توانایی و محدودیت‌های خود، پرورش کنجکاوی تفکر خلاق و اعتماد به نفس از طریق بازی، فراگیری آداب اجتماعی و اخلاقی و آماده‌سازی برای ورود به مدرسه و ... نیز ارائه می‌کنند.

کریمیان با اشاره به اعطای تسهیلات بلاعوض احداث، خرید و اجاره مسکن به معلولان عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ مبلغی بالغ بر ۹۸۰ میلیارد ریال در خوزستان به این امر اختصاص یافته است.

وی افزود: همچنین ۱۸۰ طرح اشتغال در سال گذشته و در شش ماهه اول امسال ۹۳ طرح اشتغال توسط معلولان شنوایی موفق به دریافت وام خود اشتغالی شده‌اند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان با بیان این که تاکنون ۵۳ کودک با تشخیص قطعی افت شنوایی به منظور مداخله‌های پزشکی و توانبخشی به مراکز مربوطه ارجاع داده شده‌اند، خاطر نشان کرد: یکی از طرح‌های موفق بهزیستی در حوزه پیشگیری از معلولیت شنوایی، طرح غربالگری شنوایی نوزادان است که به طور مستمر در پایگاه‌های غربالگری تحت نظارت سازمان انجام می‌شود. در این خصوص، ۴۱ پایگاه غربالگری شنوایی در ۲۸ شهرستان فعالیت می‌کنند.

  غربالگری شنوایی نوزادان بخشی از یک برنامه سه بخشی است که به نام غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام کم شنوایی شناخته می‌شود و اهداف آن شامل غربالگری شنوایی نوزادان تا پیش از یک ماهگی، تشخیص کم شنوایی تا قبل از سه ماهگی، مداخله به هنگام تا قبل از ۶ ماهگی است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار