تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۹
کد خبر: ۲۹۹۸۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نخستین تفاهم‌نامه استانی گردشگری دفاع مقدس در خوزستان امضا شد
 نخستین تفاهم‌نامه استانی گردشگری دفاع مقدس با عنوان گردشگری نور بین قرارگاه کربلا، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، شهرداری اهواز، میراث فرهنگی و آموزش و پرورش خوزستان، امضا شد.

 نخستین تفاهم‌نامه استانی گردشگری دفاع مقدس با عنوان گردشگری نور بین قرارگاه کربلا، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، شهرداری اهواز، میراث فرهنگی و آموزش و پرورش خوزستان، امضا شد.

 اولین تفاهم‌نامه استانی گردشگری دفاع مقدس با عنوان گردشگری نور روز دوشنبه با حضور فرمانده قرارگاه کربلا در جنوب غرب، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان، شهردار اهواز، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، مدیرکل آموزش و پرورش و مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خوزستان در قرارگاه کربلا، امضا شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان روز دوشنبه در این جلسه گفت: خوزستان مهمترین استان کشور در میزبانی از گردشگران دوران جنگ تحمیلی است اما آنگونه که انتظار می رفت در این زمینه تلاش نشده است.

سرتیپ دوم پاسدار عبدالرضا حاجتی افزود: نبود طرح جامع گردشگری جنگ در استان باعث شده تا نتوانیم از ظرفیت‌های میلیونی راهیان‌نور استفاده لازم را ببریم و مکان رخدادهای متعدد این حوزه را به جوانان و نسل های جدید معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه در هفته دفاع مقدس تورهای گردشگری جنگ از اهواز با جامعه دانش آموزی دختران آغاز و سپس این برنامه به سراسر شهرهای استان گسترش پیدا می کند افزود: اکنون برنامه ریزی های لازم صورت گرفته است تا اولین اردوی دانش آموزی در قرارگاه منطقه‌ای کربلا به عنوان مرکز فرماندهی جنگ در هفته دفاع مقدس برگزار شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان هم در این آیین گردشگری دفاع مقدس را حلقه مفقوده فرهنگی خوزستان اعلام کرد و افزود: تقارن هفته دفاع مقدس، بازگشایی مدارس و هفته گردشگری فرصت ارزشمندی است که حلقه گمشده در فضای فرهنگی استان را پیوند بزنیم.

عبدالله حبیبی ادامه داد: طبع همه دانش‌آموزان ما بخصوص نسل امروز این است که گاهی از محیط مدرسه دور بوده و در فضاهایی متفاوت حضور یابند و چه ایده‌ای بهتر از این که در اردوی گردشگری دفاع مقدس با رشادت‌ها و قهرمانان ملی آشنا شوند.

وی افزود: طی جلساتی که با بنیاد حفظ آثار استان داشتیم اعلام آمادگی کردیم که چهار ناحیه آموزش و پرورش اهواز را به این اردوهای شهر محور اعزام کنیم.

 گردشگری جنگ نوعی از گردشگری است که هدف از آن بازدید از مناطق جنگی و کاوش در خاطرات زمان جنگ است. پیشینه گردشگری جنگ به دوره بعد از جنگ جهانی دوم بازمی گردد که افراد برای بهبود بخشی به زندگی و معاش مردمانی که در مناطق جنگی به سر می‌بردند، به این مناطق سفر می‌کردند. این‌گونه از گردشگری در ایران نیز چندی پس از پایان جنگ تحمیلی ایران با عراق آغاز گشت.

این نوع از گردشگری که در حیطه‌ی گردشگری فرهنگی قرار می‌گیرد از شاخه‌های تخصصی و با اهمیت گردشگری است که با نشان دادن ویرانی‌های ناشی از جنگ علاوه بر بیدار کردن حس جنگ ستیزی و عواطف بشر دوستانه در گردشگران به حفظ تاریخ معنوی و حماسی یک کشور کمک می‌کند.

گردشگری جنگ می‌تواند کارکردهای اجتماعی و فرهنگی گوناگونی را در جامعه دنبال کند که تسهیل در جریان هویت بخشی به جامعه به ویژه جوانان از مهم‌ترین این کارکردها است که یکی دیگر از مزیت‌های بزرگ گردشگری جنگ در ایران، همراه بودن آن با معنویت و انسانیتی است که مدیون رشادت‌های رزمندگان بی‌شماری است که جان در راه اهداف خود گذاشته و عهد خویش را با خون خود امضا نمودند.

افراد با سفر به این مناطق با دور شدن از دنیای مادی، راهی برای جستجوی معنویات می‌یابند و خود را از قید این دنیا حتی برای لحظاتی رها می‌کنند. استان خوزستان یکی از استان‌های اصلی در مسیر جنگ بوده است که آثار جنگ در این منطقه به عنوان جاذبه گردشگری مطرح می‌شود.

جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق علیه جمهوری اسلامی ایران از جمله جنگ‌هایی است که در تاریخ، آثار، حماسه‌ها و رشادت‌های آن ثبت شده است و برای گردشگران جذابیت‌های خاص خود را دارد. این آثار در حال حاضر شاید تنها هدف سفر کاروان راهیان نور باشند اما این ظرفیت را دارند تا مانند سایتهای باقی مانده از دوران جنگ جهانی دوم که گردشگران بسیاری را به خود جذب میکنند، مورد بازدید گردشگران مختلف داخلی و خارجی قرار بگیرند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار