تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۲۹۶۹۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رونق تجارت خارجی خوزستان به توسعه زیرساخت‌های مرزی نیاز دارد

 دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان گفت: رونق تجارت خارجی استان به توسعه زیرساخت‌های مرزی از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی نیاز دارد.

 محمد جواد امانی در نشست کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز بیان کرد:حل مشکلات مرزهای استان برای تسهیل در امور تجارت و صادرات ضروری است ضمن اینکه نباید با خود تحریمی مانع توسعه تجارت در استان شد.

وی با بیان اینکه تجارت در دیگر استان های مرزی نسبت به خوزستان از زیرساخت های بهتری برخوردار است افزود: باید این موضوع آسیب شناسی شود و برای برون رفت از این وضعیت چاره اندیشی کرد.

نبود زیرساخت‌های مناسب تجارت در مرزهای استان باعث نارضایتی بازرگانان برای فعالیت در خوزستان شده است.

امانی یکی از راه های اثرگذار در رونق مرزهای تجاری چذابه و شلمچه را ایجاد بازارچه‌های مرزی فعال عنوان کرد.

رییس اتاق بازرگانی اهواز در ادامه با بیان اینکه کشاورزی خوزستان همواره در کشور سرآمد است افزود: خوزستان انبار غله کشور است و باید برای رونق حوزه کشاورزی در بخش‌های مختلف تولید و صادرات بهتر و اثرگذارتر از شرایط فعلی کار کرد.

خوزستان با تولید سالانه ۱۸ میلیون تن محصولات کشاورزی قطب کشور در این صنعت است.

وی یکی از عوامل بازدارنده در توسعه کشاورزی استان را وضعیت نامطلوب آب به ویژه در حوضه آبریز کرخه عنوان کرد و ادامه داد: متاسفانه کیفیت و کمیت آب در برخی مناطق استان به ویژه در حوضه آبریز کرخه ( تامین کننده آب غرب، جنوب و جنوب غرب استان ) نامناسب است و همین موضوع بر تولید و کیفیت محصولات کشاورزی استان اثر منفی گذاشته است.

ضرورت تامین حق‌آبه پایین دست حوزه کرخه با هدف رونق کسب و کارهای بخش کشاورزی

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز در ادامه با اشاره به تعیین حق‌آبه پایین دست رودخانه کرخه برای کشت تابستانه تصریح کرد: تعیین حق‌آبه برای کشت تابستانه باید به منظور مدیریت بهینه منابع آبی و تامین نیازهای کشاورزی در منطقه انجام شود.

طاهر سبهانی تاکید کرد: تعیین حق‌آبه بر اساس نیاز منطقه با توجه به اهمیت خاصی که کشت تابستانه در معیشت مردم حوضه آبریز کرخه دارد بسیار حائز اهمیت است.

الزامات شکوفایی اقتصاد کشاورزی خوزستان

وی در ادامه با تشریح چند پیشنهاد برای توسعه اقتصاد کشاورزی در استان افزود: توسعه آبیاری قطره‌ای به منظور مدیریت منابع آب و افزایش تولید محصولات کشاورزی، پشتیبانی از کشاورزی ارگانیک با استفاده از روش‌های زراعت بدون استفاده از سموم و کود شیمیایی برای بهبود دستیابی به بازارهای جدید و افزایش ارزش افزوده باعث رونق بخش کشاورزی استان می‌شود.

سبهانی ادامه داد: همچنین ایجاد صنایع تبدیلی و فرآوری به عنوان یک راهکار برای افزایش ارزش افزوده و اشتغالزایی ،ترویج کشاورزی پایدار با استفاده از فناوری‌های نوین به منظور بهبود بهره‌وری منابع طبیعی و کاهش آلودگی محیطی و ارتقاء زیرساخت‌های روستایی با سرمایه‌گذاری در ایجاد سیستم آبیاری مناسب، بهبود شبکه راه‌ها و ارتقاء تأمین انرژی از دیگر راه‌های توسعه اقتصاد کشاورزی استان است.

بیشتر بخوانید

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز با تاکید بر اینکه اتاق بازرگانی اهواز و کمیسیون کشاورزی نقش مهمی در توسعه کشاورزی اقتصادی دارد اظهار کرد: اتاق بازرگانی اهواز به عنوان نماینده بخش خصوصی می‌تواند نقشی بسیار مهمی در توسعه کشاورزی اقتصادی داشته باشد. وی گفت: این اتاق می‌تواند با ارائه مشاوره‌های تخصصی به کشاورزان و تولیدکنندگان عملکرد و بهره‌وری بخش کشاورزی را افزایش دهد.

وی افزود: همچنین اتاق بازرگانی می‌تواند در تبلیغ و بازاریابی محصولات کشاورزی تولیدی توسط کشاورزان و تولیدکنندگان نقش فعالی ایفا کند و با ایجاد ارتباطات تجاری با بازارهای داخلی و خارجی، فرصت‌های جدید صادرات را فراهم سازد.

راهکارهای توسعه صادرات محصولات کشاورزی خوزستان

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی اهواز با اشاره به راهکارهای توسعه صادرات محصولات کشاورزی از استان افزود: اصلاح و بهبود فرآیندهای صادراتی با تسهیل در اخذ مجوزها و مدارک مورد نیاز صادرات،ترویج و توسعه بازارهای خارجی با انجام تبلیغات و رویدادهای تجاری برای ایجاد بازارهای جدید دررونق صادرات این بخش اهمیت دارد.

وی همچنین به توسعه بسترهای لجستیکی و ارتقاء کیفیت و استانداردهای محصولات را از دیگر راه‌های توسعه صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد.

سبهانی ایجاد مراکز آموزشی و تحقیقاتی به منظور توسعه روش‌های نوین کشت و بهبود بهره‌وری را از دیگر الزمات توسعه صادرات نام برد.

 خوزستان با داشتن ۲ مرز تجاری و هفت بندر رتبه دوم صادرات و سوم واردات کشور را دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار