تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۲۹۵۲۰۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر جهاد کشاورزی دزفول:
کشاورزی دزفول نیازمند توسعه صنایع تبدیلی و زیرساخت‌های صادرات است
کشاورزی دزفول نیازمند توسعه صنایع تبدیلی و زیرساخت‌های صادرات است

دزفول - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت: توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و بهبود زیرساخت‌های صادراتی نیازهای مهم بخش کشاورزی شهرستان دزفول به شمار می‌روند.

به گزارش ایرنا، بهروز قمرزاده روز یکشنبه در همایش تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی دزفول در سالن شیخ انصاری دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان، ادامه داد: کاهش قیمت سبزی و صیفی موجب ضرر زیاد به کشاورزان دزفول طی ماه‌های اخیر شده است که راه اندازی و توسعه صنایع تکمیلی و تبدیلی و زیرساخت‌های صادراتی از تحمیل چنین ضررهایی به کشاورزان جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۰ هزار کشاورز و بهره بردار در بخش‌های مختلف کشاورزی دزفول مشغول فعالیت هستند، افزود: طی سال‌های اخیر با وجود مشکلات مختلف از جمله شرایط آب و هوایی و اقتصادی،‌ حرکت کشاورزی این شهرستان همواره رو به جلو بوده است.

اتاق اصناف کشاورزی دزفول تشکیل شد

قمرزاده با اشاره به تاسیس اتاق اصناف کشاورزی دزفول گفت: دزفول، نخستین شهرستان خوزستان در تاسیس اتاق اصناف کشاورزی است که با راه اندازی این اتاق، تمام بخش‌های کشاورزی این شهرستان دارای تشکل صنفی قوی شدند.

وی با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای تقویت صندوق توسعه بخش کشاورزی دزفول افزود: این صندوق با اقدام‌های انجام شده وضعیت بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده است که امیدواریم با حمایت بیشتر دولت و کشاورزان شرایط این صندوق همچنان ارتقا یابد.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول بیان کرد: دزفول در تعیین میزان خسارات وارده به بخش کشاورزی بر اثر بارندگی‌ ماه‌های ابتدایی امسال جزو شهرستان‌های پیشرو در خوزستان بود که پرداخت این خسارات نیز به طور جدی در حال پیگیری است.

وی یا اشاره به مشکلات اتحادیه مرغداران دزفول افزود: سه زنجیره مرغ و یک اتحادیه مرغداران فعال در دزفول وجود دارد و این موجب شده تا این شهرستان در تولید مرغ استان و کشور سهم بسزایی داشته باشد.

قمرزاده اظهارکرد: گره گشایی از مسایل و پیگیری مطالبه فعالان این عرصه به طور جدی در حال پیگیری است.

کشتارگاه تمام صنعتی دام و طیور در دزفول احداث می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با بیان اینکه این شهرستان کشتارگاه مکانیزه دام ندارد و ذبح دام به صورت سنتی در آن انجام می‌شود، گفت: مجوزهای احداث ‌کشتارگاه تمام مکانیزه دام و طیور و فرآورده‌های آن در دزفول در حال نهایی شدن است و این کشتارگاه با سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرایی می‌شود.

وی افزود: بسیاری از مجوزهای احداث کشتارگاه تمام مکانیزه دام و طیور اخذ و زمین مورد نیاز تخصیص شده است.

افزایش کیفیت نان یکی از مطالبه‌های جدی شهروندان در دزفول است

مدیر جهاد کشاورزی دزفول افزایش کیفیت نان را یکی از مطالبه‌های جدی شهروندان دزفول دانست و بیان کرد: ارتقای کیفیت نان به عنوان اولویت در دستور کار جهاد کشاورزی است.

وی با اشاره به وجود ۲۶۲ واحد نانوایی در این شهرستان افزود: ۳۰ مجوز جدید نانوایی برای دزفول و شهرهای تابعه این شهرستان اخذ شده است تا کمبود نانوایی در شهرستان برطرف شود.

قمرزاده با بیان اینکه کیفیت نان به عوامل مختلفی از جمله مدیریت نانوایی، آرد، شرایط آب و هوایی و محیط تخمیر خمیر بستگی دارد، گفت: بازدید از نانوایی‌ها و ارایه راهکارها برای بهبود کیفیت نان آغاز شده است.

وی ادامه داد: نانوایانی که نسبت به ارتقای کیفیت نان خود اقدام نکنند در مرحله دوم بازرسی‌ها نسبت به استمرار فعالیت آن واحد تصمیم گیری می‌شود.

کشاورزی دزفول نیازمند توسعه صنایع تبدیلی و زیرساخت‌های صادرات است

۶۰ گلخانه دزفول در حال فسخ قرارداد هستند

مدیر جهاد کشاورزی دزفول یکی از مشکلات شهرهای اقماری دزفول را رها شدن دام در سطح شهرها دانست و اظهارکرد: طرح توجیهی احداث سه مجتمع دامپروری در شهر میانرود و شهرک‌های شهید بهشتی و خیبر دزفول در حال تدوین است که با نهایی شدن این مطالعه پیگیری برای احداث این سه مجتمع دامپروری آغاز می‌شود.

وی توسعه و راه اندازی گلخانه‌ها را از جمله اولویت‌های دزفول دانست و افزود: جهش در تولید مستلزم استفاده بهینه از زمین‌های کشاورزی موجود و بهره گیری از گلخانه‌ها است.

قمرزاده گفت: کشت سبزی و صیفی باید به گلخانه‌ها منتقل و زمین‌های ارزشمند دزفول به کشت محصولات راهبردی مانند گندم اختصاص یابد.

وی ادامه داد: ۶۰ پرونده از گلخانه‌هایی که اقدامی در آنها توسط متقاضیان انجام نشده برای طی کردن فرآیند فسخ قرارداد تشکیل شده و از این تعداد ۴۰ پرونده در حال نهایی شدن است.

احداث باغ شهر در دزفول پیشنهاد شده است

مدیر جهاد کشاورزی دزفول صیانت از اراضی کشاورزی ارزشمند این شهرستان را مورد تاکید قرار داد و گفت: تغییر کاربری‌ غیرمجاز زمین‌های کشاورزی یکی از چالش‌های مهم بخش کشاورزی دزفول است.

وی با تاکید بر صیانت از زمین‌های کشاورزی ارزشمند دزفول افزود: زمین‌های کشاورزی مکانی برای تفریح نیستند بلکه برای تولید و تامین مواد غذایی هستند.

قمرزاده افزود: احداث باغ شهر در حاشیه دزفول به منظور جلوگیری از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی پیشنهاد شده است.

وی با اشاره به تاخیر حدود سه ماه دولت در پرداخت مطالبه گندم کاران ادامه داد: تاکنون ۴۰ درصد از مطالبه گندم کاران پرداخت شده است و براساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی تا آخر این هفته کل مطالبه‌ها تسویه می‌شود.

مستثنی شدن چاه‌های کشاورزی دزفول از قطع برق در حال پیگیری است

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با اشاره به شیوه نامه‌های ملی برای مصرف بهینه برق در بخش کشاورزی گفت: انتقاد نسبت به قطع برق روزانه بخش کشاورزی از ساعت ۱۳ تا ۱۸ به مسوولان متولی اعلام شده است.

وی ادامه داد: همانگونه که در ایام سرد سال، ‌محدودیت‌هایی برای مصرف گاز در شهرهای گرمسیری اعمال می‌شود انتظار این است که در ایام گرم سال این محدودیت در شهرهای سردسیر اعمال شود.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با بیان اینکه تلاش زیادی انجام شده است تا چاه‌های کشاورزی از قطع برق مستثنی شوند، اظهارکرد: برخی چاه‌های کشاورزی دزفول با پیگیری نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی از قطع برق روزانه استثنا شدند که پیگیری برای سایر چاه ها نیز ادامه دارد.

کشاورزی دزفول نیازمند توسعه صنایع تبدیلی و زیرساخت‌های صادرات است

زکات، بیمه اموال است

مسوول نهاد ولی فقیه در جهاد کشاورزی دزفول نیز در این آیین، زکات را بیمه اموال دانست و گفت: زکات دستوری الهی است که ثمره و برکات فراوانی برای کشاورزان به همراه خواهد داشت.

حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی عبدالهی با تاکید بر ضرورت توجه کشاورزان دزفول به پرداخت زکات افزود: زکات، متعلق به فقرای مومن است و کشاورزان می‌توانند بدون واسطه زکات خود را برای کمک به مومنان فقیر هزینه کنند.

وی ادامه داد: انتظار از کشاورزان دزفول که خود از قشرهای مومن و متدین دزفول هستند، این است که علاوه بر اهتمام جدی‌تر برای پرداخت زکات نسبت به توصیه سایر کشاورزان برای عمل به این واجب الهی اهتمام کنند.

کشاورزی دزفول نیازمند توسعه صنایع تبدیلی و زیرساخت‌های صادرات است

کشاورزان و دامداران در عمل تکریم شوند

رییس اتاق اصناف کشاورزی دزفول نیز در این آیین گفت: جهش تولید، تسهیلات، ستاد تسهیل، تکریم و کمک به کشاورزان و دامداران الفاظ زیبایی هستند که متاسفانه در عمل حس نمی‌شوند.

بهمن دریکوند با بیان اینکه بخش کشاورزی بیماری است که نیاز به توجه جدی تر دولت دارد، افزود: کشاورزان دزفول با چالش‌هایی همچون سوخت، برق، ‌آب و ‌امور اراضی مواجه هستند.

وی اخذ اجاره بهای اراضی ملی از کشاورزان را غیرقانونی و غیرشرعی دانست و ادامه داد: قرار بود زمین‌ها پس از چند سال به کشاورزان واگذار شوند که این مهم نه تنها محقق نشد بلکه سالانه بر اجاره بهای این زمین‌ها افزوده شد.

رییس اتاق اصناف کشاورزی دزفول با انتقاد از قیمت گذاری پایین گندم و تاخیر فراوان در پرداخت مطالبه گندم کاران توسط دولت اظهارکرد: تاخیر دولت در پرداخت مطالبه گندم کاران، کشاورزان را با چالش جدی مواجه کرده است.

 

کشاورزی دزفول نیازمند توسعه صنایع تبدیلی و زیرساخت‌های صادرات است

به گزارش ایرنا، ۲۱ تا ۲۷ خرداد ماه به مناسبت ۲۷ خرداد ۵۸ سالروز فرمان تاسیس جهاد سازندگی توسط حضرت امام خمینی(ره) به نام هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده است.

در این همایش از برگزیدگان بخش‌های مختلف کشاورزی دزفول با اهدای لوح، تجلیل به عمل آمد.

سالانه ۹۰ هزار هکتار زمین در دزفول کشت می‌شود که ۶۵ هزار هکتار آن آبی و ۲۵ هزار هکتار، دیم است؛ ۴۳ هزار هکتار از این میزان به کشت گندم اختصاص دارد.

۲۲۰ هکتار گلخانه در دزفول وجود دارد که ۱۸۵ هکتار آن به کاشت گل و گیاه زینتی، تولید نشا و همچنین کشت سبزی و صیفی اختصاص یافته است.

این شهرستان دارای سالم ترین محصولات میوه و صیفی جات کشور بوده و برخی محصولات آن از جمله پرتقال در کشور صاحب نام هستند به همین دلیل ثبت جهانی پرتقال دزفول در فائو (سازمان جهانی خواربار و کشاورزی) در دستور کار جهاد کشاورزی دزفول قرار گرفته است.

یک میلیون و ۸۳۸ هزار تن محصولات زراعی، ۷۹ هزار تن محصولات باغی،‌ چهار هزار و ۳۸۳ تن گوشت قرمز، ۳۳ هزار و ۳۲۳ تن شیر، ۳۱ هزار تن مرغ، یک هزار و ۵۱۰ تن تخم مرغ، یک هزار و ۴۷۸ تن عسل و ۲ هزار و ۱۹۰ تن انواع آبزیان سالانه در دزفول تولید می‌شود.

همچنین سالانه ۱۰۰ هزار تن ذرت دانه‌ای، یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن ‌سبزیجات، ۷۳ هزار تن مرکبات،‌ ۳۰۰ هزارتن چغدرقند، یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن علوفه،‌ ۹۸ میلیون شاخه گل بریده و ۴۳ میلیون پیاز گل مریم در دزفول تولید می‌شود.

کل محصولات تولیدات کشاورزی و دامی شهرستان دزفول سالانه بیش از ۲.۵ میلیون تن است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار