تاریخ انتشار: ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۲۹۴۹۴۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
جراحی فلپ لثه

 

لثه هم مثل هر قسمت دیگری از بدن ممکن است دچار بیماری یا مشکلات مخصوص به خود شود. یک از این بیماری ها عفونت لثه است. اگر عفونت لثه به موقع تشخیص و درمان نشود باکتری های به وجود آورنده عفونت به سرعت رشد کرده و این گسترش عفونت باعث به وجود آمدن یک فضای خالی بین لثه و دندان ها می شود. به این فضای خالی بین لثه و دندان پریودنتیت یا پاکت لثه می گویند. نکته بسیار مهم این است که این پریودنتیت، ریسک ابتلا به بیماری های دهان و دندان را به شدت افزایش می دهد. برای درمان این عفونت باید جراحی لثه انجام شود که در این مطلب به نحوه انجام آن می پردازیم.

 جراحی فلپ لثه 

علائم بیماری لثه

در بسیاری از موارد در بیماری های لثه علائم پس از گذشت مدتی و در مرحله ای بروز پیدا می کند که بیماری کمی پیشرفت کرده. بنابراین معاینات دوره ای در این مورد بسیار مهم است. برخی از علائم بیماری های لثه شامل موارد زیر است.

پس‌روی لثه

زخم‌های دهان

خونریزی به ویژه هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن

لثه‌های قرمز، متورم یا حساس

دندان‌های لق یا در حال جدا شدن

بوی بد مداوم دهان

تغییر در بایت

 

 

مراحل جراحی فلپ لثه

جراحی فلپ لثه هم مثل هر درمان دیگری در دندانپزشکی مراحل مخصوص به خود را دارد. در این نوع درمان هم مثل هر درمان دیگری با بی حسی شروع می شود. 

 جراحی فلپ لثه

بی حسی

همانطور که گفته شد مثل همه درمان های دندانپزشکی، جراحی فلپ لثه هم با بی حسی آغاز می شود. همانطور که میدانید بی حسی برای از بین بردن درد در حین درمان است.

 

ایجاد شکاف در لثه

برای دسترسی به محل عفونت یک شکاف در لثه ایجاد میشود. این شکاف باید با دقت بالایی ایجاد شود تا به قسمت های سالم لثه و اطراف آن آسیبی وارد نشود.

 

از بین بردن عفونت

یکی از حساس ترین قسمت های جراحی فلپ، از بین بردن عفونت است. در واقع اصل درمان این مرحله است. این کار باید با دقت بالایی انجام شود تا عفونت به طور کامل از بین برود. در غیر این صورت تمام درمان بدون نتیجه میماند.

 

تغییر شکل و اندازه لثه

بعد از مرحله عفونت زدایی، نوبت به شکل دهی به لثه میباشد. در این مرحله لثه برش داده میشود و تنظیم میشود. در نتیجه شکل ظاهری زیباتری به دست می آورد. البته این موضوع به نیاز بیمار دارد.

 

پیوند استخوان

در بعضی مواقع و در حین جراحی فلپ، ممکن است دندانپزشک پس از بررسی لثه، نیاز به انجام پیوند استخوان و بازسازی برای آن را ببیند. در این صورت با استفاده مواد مخصوص یا پودر استخوان این عمل انجام میشود. این پیوند باعث تقویت استخوان میشود. افرادی که دچار تحلیل استخوان شده اند حتما باید این عمل پیوند استخوان را انجام دهند.

 

بخیه زدن

در پایان جراحی شکاف انجام شده بخیه میشود. این بخیه معمولا از نوع قابل جذب است. ینی اگر بعد از چند روز هم بیمار برای کشیدن بخیه مراجعه نکند مکلی پیش نمی آید و اثری از بخیه باقی نمیماند.

 جراحی فلپ لثه

بعد از جراحی

بعد از جراحی فلپ ممکن است عوارضی به وجود بیاید که کاملا طبیعی است. درد و تورم و حساسیت از جمله این عوارض است که با مصرف دارو بر طرف میشود.

 

تغییرات لثه

بعد از جراحی و گذشت مدتی ممکن است کمی تغییر رنگ در لثه ها به وجود بیاید. این تغییر رنگ و حتی تغییر شکل احتمالی کاملا طبیعی است و جای هیچ نگرانی وجود ندارد. این تغییرات بعد از مدتی برطرف میشود. با توجه به پیچیدگی جراحی فلپ لثه این موضوع کاملا طبیعی است و از عوارض این نوع جراحی است. برای برطرف شدن هرچه سریع تر عوارض بعد از جراحی، رعایت دستورات و مراقبت های بعد از عمل و توجه به تذکرات دندانپزشک و جراح بسیار بسیار مهم است.

 

مراقبت های بعد از عمل

بعد از عمل فلپ لثه باید مراقبت های لازم را حتما انجام داد. تغییر در رژیم غذایی برای مدت تعیین شده، استفاده کامل و به موقع از داروهای تجویز شده و کنترل حرکات فیزیکی و شکل خوابیدن برای مدت تعیین شده از جمله این مراقبت هاست.

 

در مرکز دندانپزشکی دکتر علی سجودی خوشابی کاشت ایمپلنت دندان آمریکایی لیزری که معروفترین برند ایمپلنت دنیا محسوب می شود همراه با تکنیک های مدرن جراحی از جمله ایمپلنت دیجیتال، ایمپلنت پانچی یا فلپ لس (Flapless)، کاشت دندان با لیزر، ایمپلنت فوری، ایمپلنت همزمان با بازسازی استخوان، ایمپلنت همزمان با سینوس لیفت و جراحی ایمپلنت با بارگذاری فوری (immediate load) با استفاده از جدیدترین تجهیزات دندانپزشکی و تکنولوژی روز دنیا انجام می‌گردد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های 88082941 و 86128996 تماس بگیرید.

 

منبع : سایت دکتر علی سجودی

 

:
:
:
آخرین اخبار