تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۳
کد خبر: ۷۸۷۶۸
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
حمیدرضا چیت چیان، وزیر نیرو در جلسه شورای اداری خوزستان:
آب کارون مطلقاً برای مصارف کشاورزی و صنعت منتقل نمی شود / بهشت آباد ساخته نخواهد شد
خوزنیوز: عصر امروز نشست شورای اداری خوزستان با حضور معاون اول رئیس جمهور ، وزرای نیرو و جهادکشاورزی، نماینده ولی فقیه در استان و استاندار خوزستان برگزارشد.

در این نشست وزیر نیرو عنوان کرد: به طور قطع در استان خوزستان تاکنون بیشترین سرمایه گذاری نیرو در بخش آب انجام گرفته است که این شامل احداث سدهای بزرگ و سلسله سدهای کارون، دز، کرخه و رودخانه زهره می باشد که تا امروز نتایج درخشانی داشته و امروز یکی از بهترین روزهای خوزستان را شاهد بودم.

آب کارون مطلقاً برای مصارف کشاورزی و صنعت منتقل نمی شود / بهشت آباد ساخته نخواهد شد

حمیدرضا چیت چیان افزود: در خوزستان در بسیاری از جاها از بیست سال پیش تاکنون کانال کشی یک و دو انجام شده بود بدون آن که کانال سه و چهار ایجاد شود. اما الان می بینیم که این کانال ها نیز توسط جهادکشاورزی در حال انجام است و از تمام سرمایه گذاری ها امروز بهره برداری می شود.

وی بیان داشت: در طرح احیای اراضی خوزستان هم اکنون هر ماه چهار هزار هکتار از زمین ها احیاء می شود و وضع به گونه ایست که مهاجرت از روستا به شهر معکوس گشته و اهالی به روستاها برمی گردند که این شرایط در نوع خود بی نظیر است.

وزیر نیرو ادامه داد: در وزارت نیرو کارها و فعالیت های بسیاری داریم و یکی از طرح ها این است که در 9 شهر استان که شبکه فاضلاب در آن ها اجرا می شود، پنج تصفیه خانه بزرگ احداث شود و برای اجرای سریع این پنج تصفیه خانه و اتصال شبکه ها در ادامه، باید از فاینانس استفاده کنیم و امیدواریم این طرح به تصویب برسد.

چیت چیان افزود: با اجرای طرح ایجاد تصفیه خانه های فاضلاب، از ورود فاضلاب شهری به رودخانه جلوگیری می شود و این تاثیر بسزایی در کیفیت آب رودخانه کارون خواهدداشت.

وی بیان داشت: طرح غدیر نیز طرح بسیار مهمی است که از چندسال گذشته درحال اجرا بوده و به موجب آن یک هفته پس از سفر آقای روحانی به خوزستان، 70 درصد آب شرب اهواز تحت پوشش خط لوله غدیر قرار گرفت و از کرخه تامین شد. پیش از آن نیز طرح غدیر در آبادان و خرمشهر اجرا شده بود و در شادگان نیز بزودی به بهره برداری می رسد. آب رسانی به پنج شهر دشت آزادگان نیز به زودی انجام می شود و برای متصل شدن آن ها فقط 14 کیلومتر لوله گذاری باقی مانده است.

این مقام مسئول گفت: مشکل برگشت آب دریا به رودخانه بهمنشیر و نقش آن در شور شدن آب با جزر و مد دریا نیز مورد بررسی است و تصمیماتی برای رفع آن اتخاذ خواهد شد.

چیت چیان در رابطه با سد گتوند یادآور شد: علیرغم صعوبت بسیار بالای کار عظیم ایجاد این سد و اهتمام جدی مهندسین، درکنار برکات آن مشکلات زیادی دارد و الان به دلیل وضعیت فعلی سد، EC آب کارون بین 300 تا 500 میکروموس اضافه می شود و باقی مشکلات کارون به دلیل ورود زهاب های کشاورزی و صنعتی در مقطع اهواز است که برنامه هایی برای آن وجود دارد.

وی افزود: علاوه بر مطالعات وزارت نیرو و مشاوران دولت، به دلیل اهمیت مسئله کمیته ای برای رفع مشکل سد گتوند ایجاد شده که نتایج مطالعات آن تا سه ماه آینده ارائه و حتما تدابیر درستی در خصوص آن اتخاذ خواهدشد. از بابت سد گتوند هیچ نگرانی نباید داشت.

وزیر نیرو گفت: در 13 سال گذشته وضعیت بارندگی و شرایط اقلیمی در کشو تغییر یافته به طوری که غالب نزولات آسمانی از حالت برف به باران تبدیل شده و تعداد بارندگی ها زیاد اما میزان بارش کاهش پیداکرده است که این عملا باعث شده روان آب های رودخانه های کل کشور کاهش یابد. بنابراین شرط عقل نبود که شبکه ها را مطابق ده سال پیش می ساختیم و پس از آن انتظاراتی ایجاد می کردیم و بعد می دیدیم آب نیست.

چیت چیان اظهار داشت: بنابراین در طرح احیای اراضی خوزستان برای همان مقداری آبی که مطمئن بودیم می توانیم تامین کنیم کار در دست اجرا داریم.

وزیر نیرو در ارتباط با مساله انتقال آب از سرشاخه های کارون گفت: همانطور که رییس جمهور اعلام کرده بود از سرشاخه های کارون تنها به هنگام ضرورت برای تامین آب شرب و تنها در مواردی که به تصویب رسیده انتقال صورت می گیرد. آب کارون مطلقا برای مصارف کشاورزی و صنعت منتقل نمی شود و تمام تصمیماتی نیز که در گذشته اتخاذشده همان طرح هایی ست که یا درحال اجرا و یا تکمیل شده است.

وی افزود: در مقایسه با آورد کارون، آبی که برای شرب انتقال داده می شود میزان بسیار بسیار کمی است و اطمینان دارم که خوزستانی ها قطعا قبول دارند که چالش های بزرگی در مجلس بر سر این موضوع وجود دارد. همین مطلب که در احداث تونل بهشت آباد تجدید نظر کردیم باعث شد تا وزیر نیرو تا مرز استیضاح پیش برود و این نشان دهنده حساسیت‌هاست و بهشت آباد با آن مشخصات قطعا ساخته نخواهد شد.

چیت چیان در پایان گفت: ولی حداقل آبی برای کرمان یا یزد یا اصفهان از کارون برداشته می شود و قطعا و یقینا ما به چیزی که در مراجع قانون گذاری  تصویب شده پایبند هستیم و ذره ای از آن تخطی نخواهیم کرد.
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
داود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۱
0
1
""ولی حداقل آبی برای کرمان یا یزد یا اصفهان از کارون برداشته می شود و قطعا و یقینا ما به چیزی که در مراجع قانون گذاری تصویب شده پایبند هستیم و ذره ای از آن تخطی نخواهیم کرد.""

لطفا بفرمایید این حداقل اب به چه میزان است؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بابا چرا شفاف سازی نمی کنید؟؟؟
سجاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۲
0
0
جناب چیتچیان ،شما میگی تونل ساخته نمیشه ولی چرا از لوله ی جایگزین که قراره 580 میلیون متر مکعب آب رو منتقل کنه حرفی نمیزنی ، چرا از طرحهای انتقال دیگه که یا در حال ساختن و یا در حال مطالعه حرفی نمیزنی ، چرا بین مردم کشور تبعیض قائل میشی ، مگه مردم خوزستان چه گناهی کردن که باید هر روز منتظر باشن و ببینن که چه بلای جدیدی قراره سرشون بیاد ، بخدا آخرتت رو داری فدای کسایی می کنی که بویی از انسانیت نبردن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
0
0
اول به اسم اب شرب می رود بعد کم کم میشود حقابه امردم اصفهان و زاینده رود.
برای حل مشکل اب در اصفهان حجم زمینهای کشاورزی را کاهش دهید واروش ابیاری را تغییر دهید چرا خوزستان باید هزینه بدهد؟
ali
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
1
0
جالبه ! آب منتقل نمی شود فقط برای کرمان و یزد و اصفهان !!!
davood
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۳
0
0
سد درست کردند تا آب را بجای دیگر ببرند بدانید دلشان برای خوزستان نسوخته
نازنین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۴
0
0
جناب وزیر حرف خنده داری میزنند ،بفرمایید کدوم کارون مگر آبی هم مونده که ببرید؟؟؟
امیرعلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
0
0
وزیر نیرو همانند سایرین فقط حرف میزنن و حاضر جوابی کردن همین وگرنه دلسوزی برای استان ندارن
ما که گوشمون از این حرفا پر شده
از وعده هایی که ندیدیم آب اهوار بهتر بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۱۵
1
0
راستی ایشان خودش کجایی است؟می گویند تبریزی است اما نکنه اصفهانیه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
0
0
جناب وزیر دم خروس را باور کنیم یا قسم حضرت عباس را؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
0
0
تونل به این عظیمی زدید که چی؟؟؟ خوزستانیها رو گول میزنید.
:
:
:
آخرین اخبار