تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹
کد خبر: ۷۲۶۲۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز:
افزایش شوری آب کارون کشاورزی خوزستان را از رونق می‌اندازد
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: انتقال آب کارون در دو بخش کشاورزی و عدم تأمین آب شرب مردم به خوزستان آسیب می‌زند.

محمد الباجی اظهار کرد: با انتقال آب کارون، به مرور زمان آب رودخانه کارون به لحاظ کمی و کیفی کاهش پیدا می‌کند و با این انتقال ناصحیح کمیت آب رودخانه کارون کاهش و در نتیجه شوری آب افزایش پیدا می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: افزایش شوری آب کارون علاوه بر سلامت انسان و دام، کشاورزی خوزستان را نیز برای همیشه از رونق می‌اندازد.

وی درباره برداشت‌های نادرست از رودخانه کارون در حوزه‌های بالادست بیان کرد: این برداشت‌های نادرست برای تأمین بخش کوچکی از شالیزارهای دشت اصفهان، سبب شور و قلیایی شدن زمین‌های مستعد و حاصلخیز کشاورزی در خوزستان می‌شود.

الباجی تصریح کرد: خوزستان 3. 5 میلیون هکتار زمین کشاورزی دارد که از این مقدار زمین، 2. 5 میلیون هکتار قابلیت کشت دارد که با شور شدن آب کارون این زمین‌ها از دسترس خارج می‌شوند و امنیت غذایی در کشور به خطر می‌افتد.

پژوهشگر حوزه آب مطرح کرد: با انتقال آب کارون زمین‌های خوزستان درکلاس زمین‌های 5و 6 طبقه بندی زمین‌ها قرار می‌گیرد که این به معنی لم یزرع شدن زمین‌ها است.

وی درباره حجم آب رود کارون افزود: به هیچ وجه آب مازاد در کارون وجود ندارد. باید توجه داشته باشیم که خلیج فارس نیز از آب کارون حق آبه دارد که باید تأمین شود.

عضو گروه آبیاری دانشکده علوم آب خاطر نشان کرد: حق آبه خلیج فارس 120م‌تر مکعب در ثانیه است که برای ادامه حیات خلیج فارس این حق آبه باید تأمین شود.

این استاد دانشگاه گفت: کاهش آب ورودی به خلیج فارس سبب شده کشاورزی پر رونق شهرهای خرمشهر و آبادان که بیش از چند صد میلیون اصله نخل داشتند نابود شود.

الباجی گفت: از زمان‌های قدیم مردم این دو شهر با بهره گیری از آب کارون نخیلات خود را مورد آبیاری قرار می‌دادند.

وی درباره نحوه آبیاری این نخیلات گفت: آبیاری نخیلات خرمشهر و آبادان جزر و مدی است. یعنی در زمان بالان آمدن آب خلیج فارس، آب رود کارون نمی‌توانست وارد خلیج شود و در نتیجه وارد مزارع و باغات کشاورزان می‌شد و در زمان پایین آمدن آب خلیج فارس، آب شیرین کارون از پای درختان به خلیج منتقل می‌شد که این باعث آبیاری جزر و مدی این باغات می‌شد.

عضو هیئت علمی قطب آبیاری کشور اظهار کرد: با کاهش آب کارون، آب خلیج فارس بر آب کارون غلبه و در نتیجه این آبیاری صورت نمی‌گیرد و آب شور خلیج فارس وارد باغات می‌شود.

وی گفت: حدود 3. 5 میلیون نفر در حوزه آبی کارون زندگی می‌کنند که به طور مستقیم به آب کارون وابسته هستند.

الباجی درخاتمه افزود: اگر مسئولان مانع از انتقال آب کارون نشوند کشاورزی و سلامت مردم در خوزستان به خطر می‌افتد و این باعث مهاجرت مردم و خالی شدن خوزستان می‌شود که در نوبه خود مشکلات امنیتی برای کشور ایجاد می‌کند.
مرجع / تسنیم
:
:
:
آخرین اخبار