تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۷
کد خبر: ۲۹۰۵۰۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آسیب شناسی استقبال پایین سرمایه‌گذاران برای حضور در خوزستان/معرفی افراد خاطی عامل آبگرفتگی

 منتخب مردم اهواز، کارون، باوی و حمیدیه در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با انتقاد از روند جذب سرمایه در خوزستان گفت: روند سخت سرمایه‌گذاری در خوزستان موجب شده تا بسیاری از فعالان افتصادی بخش خصوصی، استان‌های دیگر را برای سرمایه‌گذاری ترجیح دهند.

 محمد امیر روز یکشنبه با حضور در خبرگزاری ایرنا یکی از دلایل فرار سرمایه‌گذاران را نبود برنامه صحیح و کاربردی برای جذب سرمایه‌ عنوان کرد.

وی با اشاره به عدم ایجاد صنایع تبدیلی در استان خوزستان را به رغم تولید مواد خام در این استان ادامه داد: باوجود اینکه صنایع بزرگ در استان مواد اولیه مختلفی در حوزه فولاد و پتروشیمی تولید می کنند اما همچنان شاهد استقبال پایین بخش خصوصی برای ایجاد صنایع تبدیلی و ایجاد زنجیره های تولید در استان هستیم. به عنوان منتخب مردم، معتقدم که یکی از وظایف نمایندگان مجلس شورای اسلامی تسهیل شرایط سرمایه‌گذاری است.

 

منتخب مردم در مجلس ایجاد بستر امن برای سرمایه گذاران خارجی و داخلی در خوزستان را از دیگر برنامه‌های خود در مجلس عنوان کرد و گفت: این استان با وجود ظرفیت‌های گسترده، صنایع بزرگ و برخورداری از امنیت و آرامش باید به درستی به سرمایه‌گذاران معرفی و شناسانده شود.

وی بیان کرد: یکی از برنامه‌های اساسی که قرار است در این زمینه با مدیریت ارشد استان نیز پیرامون آن گفت‌وگو کنیم این است که استاندار یک روز خاص را برای ارایه پروپوزال سرمایه‌گذاران اختصاص دهد و پس از یک یا ۲ جلسه سرمایه مورد نظر جذب شود.

استفاده از سرمایه‌گذاران خارجی در جهت اشتغالزایی

امیر توضیح داد: با توجه به همجواری استان خوزستان با کشور عراق امکان جذب سرمایه‌گذار خارجی نیز وجود دارد و می‌شود از توان سرمایه‌گذاران خارجی به ویژه در زمینه اشتغال‌زایی استفاده کرد.

وی اولویت اصلی مردم شهر به ویژه جوانان را مساله بیکاری و مردم روستا را تامین آب و اراضی کشاورزی دانست و عنوان کرد: برای مشکلات و مسایل حوزه انتخابیه نمی‌توان نسخه‌ای یکسان و واحد ارایه کرد زیرا اولویت‌ها در مناطق و روستاها، متفاوت است.

منتخب مردم در مجلس با اشاره به اهمیت مدیریت منابع آبی سدها، بر توجه به نیاز کشاورزان برای تامین آب کشت‌ها و تعدیل قانونی در این زمینه تاکید کرد و گفت: صنف کشاورزان باید به صورت فعال در شورای آب حضور داشته و قوانین این حوزه نیز بازنگری شود تا دقت بیشتری در مدیریت منابع آب شاهد باشیم و در کنار توجه به منافع استان، کشاورزان نیز به سهم خودشان دست یابند.

وی خوزستان را استانی زر خیز و برخوردار از خاک حاصلخیز خواند و خاطرنشان کرد: از ظرفیت کشاورزی این استان می‌توان برای تامین غذای کل کشور بهره‌برداری کرد. من تلاش می‌کنم حوزه کشاورزی خوزستان در مجلس شورای اسلامی در اولویت قرار گیرد.

امیر به مساله اشتغال در استان با توجه به صنعتی بودن خوزستان اشاره کرد و گفت: اغلب صنایع استان، تولیدکننده مواد خام هستند و صنایع پایین‌دستی و زود بازده به دلیل روند طولانی و زمان‌بَر سرمایه‌گذاری آنطور که باید و شاید شکل نگرفته است.

آسیب شناسی استقبال پایین سرمایه‌گذاران برای حضور در خوزستان/معرفی افراد خاطی عامل آبگرفتگی

ضرورت فعال شدن بیش از پیش فنی و حرفه‌ای در استان

وی در ادامه سخنان خود بر فعال شدن بیش از پیش مراکز فنی و حرفه‌ای تاکید کرد و گفت: سازمان فنی و حرفه‌ای می‌تواند با انعقاد تفاهمنامه با آموزش و پرورش از توان این اداره کل با توجه به گستردگی مدارس، در شهرها و روستاها متناسب با نیازسنجی آن منطقه استفاده کند.

منتخب مردم در مجلس بر حمایت بانک‌ها از مشاغل خرد و خانگی تاکید کرد و گفت: قوانین باید به نفع تولید کننده تمام شوند تا تولید به رونق و ایجاد اشتغال بیشتر بی‌انجامد.

وی خوزستان را استانی مهاجرفرست دانست و گفت: به عنوان نمونه در استانی همچون یزد به خاطر کارگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی تعداد زیادی از استان خوزستان مهاجرت کرده‌اند در حالی که مواد خام این شرکت‌ها و صنایع از استان خوزستان تامین می‌شود.

انتقاد از وجود سیاست‌زدگی در آموزش و پرورش خوزستان

امیر در ادامه این گفت‌وگو از شرایط حاکم بر آموزش و پرورش خوزستان انتقاد کرد و یکی از دلایلی که آموزش و پرورش خوزستان نتوانسته به جایگاه اصلی خود برسد را برخی سیاست‌زدگی و انتصابات مبتنی بر سفارشات و ارتباطات عنوان کرد.

وی ضمن تاکید بر رفع سیاست‌زدگی خواستار به کارگیری نیروهای شایسته در پست‌های مدیریتی آموزش و پروش استان بخصوص در دوره جدید مدیریت این اداره کل شد و گفت: افراد شایسته‌ای در آموزش و پرورش خوزستان هستند که توان مدیریت صحیح در بخش های مختلف این اداره کل را دارند.

معرفی افراد خاطی عامل آبگرفتگی

منتخب مردم در مجلس با اشاره به وضعیت آبگرفتگی‌ برخی مناطق اهواز در چند وقت اخیر بیان کرد: دولت سیزدهم به جد پیگیری بسیاری برای رفع مشکلات آب و فاضلاب در اهواز داشته و اعتبارت کلانی نیز به استان برای این مساله تزریق شد با این حال هنوز در برخی مناطق اهواز شاهد آبگرفتگی هستیم.

وی افزود: اعتباراتی که در زمینه اصلاح شبکه فاضلاب اهواز هزینه شده است جزء بیت المال به شمار می‌ود و باید دید مدیران وقت این اعتبارات را چگونه هزینه کرده‌اند و اگر ترک فعل و خطایی صورت گرفته آیا تاکنون محاکمه شده‌اند.

مدیران خاطی در آبفا محاکمه شوند

امیر یادآور شد: افراد خاطی در زمینه آبگرفتگی اهواز باید به جامعه معرفی شوند و اگر درجایی به اشتباه هزینه ای انجام شده، این مدیران خاطی باید پول بیت المال را برگردانند.

وی معترض بودند برخی کارگران آبفا نسبت به مطالبات خود را ناشی از بی‌برنامگی برخی مدیران پیشین شرکت آب و فاضلاب عنوان کرد و گفت: با نظارت نمایندگان مجلس مسببان وضع موجود باید پاسخ این وضعیت را بدهند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار