تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۴
کد خبر: ۲۸۵۸۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اجرای فاز ۲ مجتمع پرورش ماهی آزادگان، در انتظار توجه و همکاری مسوولان
 
گزارش از رقیه کردی / اجرای فاز ۲ مجتمع پرورش ماهیان گرمابی آزادگان با مشکلاتی مواجه شده که حل مشکلات آن نیازمند توجه و همکاری مسئولان دستگاه‌های مختلف است.

  مجتمع پرورش ماهیان گرمابی آزادگان یک طرح تولیدی با مشارکت مردمی درقالب تعاونی‌های تولیدی به منظور افزایش تولید مواد پروتئینی مورد نیاز کشور، در شهرستان کارون و در ۱۰ کیلومتری جاده اهواز- آبادان واقع شده است.

این مجتمع به منظور ایجاد اشتغال و جلوگیری از مهاجرت روستاییان، تامین بخشی از گوشت سفید و افزایش سرانه مصرف ماهی ساخته و فاز نخست آن در سال ۱۳۸۱ به مرحله بهره برداری رسید ولی ساخت دوم این مجتمع درگیر و دار بروکراسی اداری باقی ماند.

مدیر کل شیلات خوزستان بهره برداری بهینه از منابع آب و خاک کشور، جلب سرمایه‌ها و تشویق مردم به آبزی‌پروری را از اهداف راه اندازی این مجتمع تولیدی دانست و گفت: این مجتمع اشتغال‌زایی یک‌هزار و ۵۷۸ نفر را با ۲ هزار و ۵۲۰ هکتار قابلیت و تولید هشت هزار و ۱۳۶ تن ماهی گرمابی فراهم کرده و در صورت تکمیل ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن به تولیدات سالانه شیلاتی اضافه شده و برای ۲ هزار و ۷۰۰ نفر ایجاد اشتغال خواهد کرد.

مرتضی سوری با بیان اینکه فاز ۲ این مجتمع به دلایلی هنوز به بهره‌برداری نرسیده و متوقف شده افزود: مشکل این مجتمع اعتبار نیست و بخش زیادی از اعتبار آن تامین شده است

مدیر کل شیلات خوزستان به تعهدات عمرانی این مجتمع اشاره کرد و افزود: ۷۵ درصد از تعهدات دولتی این مجتمع انجام و احداث ایستگاه پمپاژ زهکش، پست برق، ۱۱ سازه و ۲۲ دریچه باقی مانده که با وجود عقد قرارداد با پیمانکار و تعیین اعتبار لازم به علت برخی موارد پیشرفت کمی حاصل شده است.

وی، پیشرفت فیزیکی بخش خصوصی در این مجتمع را ۵۰ درصد اعلام کرد و گفت: تکمیل سه کانال فرعی، جاده دسترسی و زهکش‌های مربوطه از جمله تعهدات باقی مانده بخش خصوصی در این مجتمع هستند ضمن اینکه ۱۴۶ مزرعه نیز هنوز ساخته نشدند.

برقرسانی، مهمترین نیاز فاز ۲ مجتمع پرورش ماهی آزادگان

مدیر کل شیلات خوزستان با اشاره به برق‌رسانی به مجتمع پرورش ماهی آزادگان گفت: فاز اول این مجتمع هفت مگاوات برق داشته و الان برقدار است، تعدادی از مزارعی که در فاز ۲ فعال شدند نیز به برق فاز یک متصل شدند ولی با زیاد شدن مزارع، برق موجود جوابگو نیست.

سوری اظهارکرد: همین موضوع به عنوان یکی از چالش‌های جدی فاز ۲ مطرح است که تابستان امسال نیز به تنش های اجتماعی کشیده شد زیرا با وارد آمدن فشار مازاد به شبکه برق فاز یک مجتمع، امکان صدمه جدی به شبکه برق وجود داشت.

وی با اشاره به اینکه فاز دوم این مجتمع نیازمند ۱۰.۵ مگاوات برق با اعتبار ۲ هزار میلیارد ریال است بیان کرد: اگر سال آینده برق این فاز فراهم نشود تولید را با مخاطراتی روبرو می‌کند.

مدیر کل شیلات خوزستان گفت: برای حل مشکل برق این مجتمع، راه حل کوتاه مدت و بلندمدت وجود دارد که برای راه کار کوتاه مدت می‌توان کسری برق مجتمع را از طریق خط برق ۱۳۲ شرکت کشت و صنعت فارابی به میزان پنج مگاوات تامین کرد.

این در حالی است که طبق اعلام برق منطقه ای خوزستان، درخواست برق ۱۰.۵ مگاوات مازاد بر هفت مگاوات از چند سال پیش از طرف شیلات ارسال شده و با وجود پاسخگویی انجام شده پیگیری لازم در این خصوص صورت نگرفته است؛ ضمن اینکه انشعاب ۳۳ کیلوولت موقت اهواز جنوبی نیز جوابگو نیست.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی نیز به پیگیری چند ساله برای حل مشکلات این مجتمع اشاره کرد و گفت: هدف ما از آغاز ساخت این مجتمع ایجاد اشتغال با اولویت بومیان منطقه بود حتی قرار شد در صورت وجود زمین به اندازه کافی، به پدر و فرزند نیز زمین اختصاص داده شود.

مجتبی یوسفی ضمن انتقاد از اینکه طی این سه سال هیچ اقدام خاصی انجام نشده افزود: این موضوع طی سه سال و نیم گذشته هر هفته پیگیری شده ولی هیچ اقدام عملی انجام نشد، قرار شد از ۵۰۰ هکتار مزرعه به معترضان بومی با رعایت شرایطی زمین واگذار شود.

وی توضیح داد: با توجه به احتمال ناتوانی اهالی در پرداخت هزینه‌ها، مقرر شده بود به آنها تسهیلاتی پرداخت شود تا بتوانند روی زمین‌ها کار کنند.

یوسفی بیان کرد: برای احداث ایستگاه پمپاژ، این مجتمع ۳۰۰ میلیارد ریال از محل بودجه ۱۴۰۱ اختصاص یافت ولی به علت ناهماهنگی‌های موجود این اعتبار برگشت داده شد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: باید ضمانت اجرایی برای این موضوع داده شود و مشخص شود چه کسی مسئول رسیدگی به معارضان است.

قرار بود ۲۰ کیلومتر خط انتقال برق برای مجتمع آزادگان کشیده شود و بقیه کار توسط مجتمع انجام شود، با وجود اینکه بخش خصوصی و شیلات به وظایف خود عمل کردند ۲۰ کیلومتر خط انتقال باقی ماند.

یوسفی افزود: هزینه تامین برق این مجتمع سه سال ۱۲۰ میلیارد ریال بود که قرار بود بخشی از آن را تهران و بخشی از آن را سازمان برنامه و بودجه و برق تامین کند؛ البته گرفتن اعتبار از توسعه نیشکر نیز مطرح بود که بعید است به سرانجام برسد و با حواله دادن دیگر ارگان ها کار انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: راهکار این است که از پست برق خزامی حدود ۲۰ کیلومتر برای این مجتمع شبکه برق‌رسانی شود؛ استاندار باید در این خصوص تصمیم بگیرد و مشکل را حل کند.

موسی زاهد سلامی عضو اتحادیه مجتمع پرورش ماهی آزادگان نیز گفت: فروردین ماه بعد از بازدید استاندار خوزستان از این مجتمع، ۱۱ آیتم مصوب شد که یکی از آنها حل مشکل برق بود ولی هیچکدام از آنها عملی نشد.

وی افزود: قرار بود برق فاز یک این مجتمع تقویت شود تا فاز ۲ کمبودی نداشته باشد و تکلیف پست برق مشخص شود.

این عضو اتحادیه مجتمع پرورش ماهی آزادگان احداث جاده دسترسی را از دیگر مصوبات این بازدید عنوان کرد و خواستار اجرای مصوبات و راه اندازی فاز دوم این مجتمع شد.

مدیر کل اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خوزستان نیز گفت: برای حل جاده دسترسی این مجتمع ۲ راه وجود دارد که یکی از این راهکارها این است که مسیر ۲۳ کیلومتری که به روستای مقطوع منتهی می شود احداث شود.

محمد جولانژاد برآورد ریالی این عملیات را ۸۸۰ میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: از آنجا که عمده این مسیر از مجاور یک کانال عبور می کند راه دسترسی ایمنی محسوب نمی‌شود.

وی ادامه داد: راهکار دوم از مسیر روستای عطیش است که نیازمند احداث یک پل است، برآورد ریالی برای احداث این پل نیز ۵۴۰ میلیارد ریال است

مدیر کل اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای استان خوزستان اظهارکرد: این پیشنهادات ماه گذشته به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان طی نامه ای منعکس شده که اگر هرکدام به صلاحدید به اداره کل راهداری ابلاغ شود در دستور کار قرار می‌گیرد.

جولانژاد با اشاره به اینکه می توان یک مسیر اختصاصی برای این مجتمع ایجاد کرد ادامه داد: این مجتمع می‌تواند به صورت اختصاصی پای کار بیاید و اداره کل راهداری نیز از محل منابع ملی قیر موردنیاز را فراهم کند؛ زیرسازی تا مرحله آسفالت توسط مجتمع انجام و قیر موردنیاز که ۳۰ درصد از هزینه موردنظر است توسط راهداری تامین شود.

وی با بیان اینکه ۱۷ کیلومتر مسیر این مجتمع نیازمند روسازی و ۶ کیلومتر نیز نیازمند خاک‌ریزی و روسازی است بیان کرد: میانگین ساخت راه روستایی برای هر کیلومتر ۵۵ میلیارد ریال است.

مهرداد نیکو رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خوزستان نیز پیشنهاد داد این طرح در مدت ۲ سال اجرا شود تا بتوان اعتبار موردنیاز آن را تامین کرد؛ پس از آن قیر موردنیاز نیز توسط راهداری تامین شود.

استاندار خوزستان نیز گفت: باید تقسیم کار شود و زیرسازی مسیر موردنظر در ۲ مرحله زیرسازی انجام شود.

وجود معارض اجرای فاز ۲ مجتمع پرورش ماهی آزادگان را مختل کرده است

مدیر کل شیلات خوزستان گفت: از زمان اجرای فاز اول این مجتمع با معارضت‌هایی مواجه هستیم همین موضوع باعث شده پروژه ماه‌ها متوقف شده است.

مرتضی سوری افزود: در راستای رفع معارضت، واگذاری ۵۰۰ هکتار زمین در شرق مجتمع متشکل از اراضی ملی و مستثنیات پلاک ۹۰ به معارضان صاحب سند و ذی حق برای احداث مزارع ۱۰ هکتاری در دستور کار قرار گرفت ولی واگذارنشدن این زمین ها باعث شده معارضان اجازه کار ندهند.

وی ادامه داد: نقشه ها و تقسیم بندی ۱۰ هکتاری انجام شده، باید معارضان ذی حق شناسایی شوند تا حق کسی ضایع نشود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان نیز در این خصوص گفت: این مجتمع ۱۷۰ نفر معارض دارد که از این تعداد ۴۳ نفر از اهالی روستای مقطوع، و ۴۰ نفر سند دارند و ۸۷ نفر دیگر مدعی مالکیت هستند.

محمد راضی جلالی افزود: طی پیگیری‌های انجام شده مقرر شده بود نشست شورای تامین با حضور نهادهای امنیتی در شهرستان کارون برگزار و جمع‌بندی لازم انجام شود.

وی هزینه بر شدن پروژه شیلات با وجود گذشت زمان را یادآور شد و افزود: طولانی شدن این امر هزینه‌های بسیاری بر شیلات وارد می کند؛ نیاز است هرچه سریعتر در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

فرماندار کارون با اشاره به اینکه از فروردین ماه با تفحص و تحقیق، معارضان محلی شناسایی شدند اظهار کرد: عده ای از معارضان سند زراعی دارند، برخی دیگر نیز یا ساکن روستا هستند و یا زمین در اختیار دارند که باید بتوانیم رضایت آنها را جلب کنیم.

سعید کعبی فلاحیه به برگزاری ۱۹ نشست برای حل مشکل این افراد اشاره کرد و افزود: کارگروه‌های تخصصی در این خصوص تشکیل و مقرر شد حدود ۵۷ مزرعه ساخته نشده احداث شود ولی در عمل چنین اتفاقی عملیاتی نشد.

فرماندار کارون با بیان اینکه از این تعداد حدود ۵۴ نفر حذف و اسامی آنها برای جهاد کشاورزی ارسال شده اضافه کرد: حدود ۵۰۰ هکتار برای واگذاری شناسایی شده که باید در این خصوص مذاکره صورت گیرد.

راه اندازی فاز ۲ مجتمع پرورش ماهی آزادگان مشکل زیست محیطی ندارد

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان نیز گفت: اولین مجوز محیط زیست برای ساخت این مجتمع در سال ۱۳۶۸ صادر شده که برای به روزکردن آن باید اقدام شود.

فرهاد قلی نژاد افزود: نشستی در این خصوص برگزار و نقشه‌های موردنظر بررسی شد، فقط یک اشکال قابل حل وجود داشت اما مانعی از نظر محیط زیست وجود ندارد.

توسعه شیلات به بزرگترین جریان اقتصادی خوزستان تبدیل شود

استاندار خوزستان نیز بر ضرورت اجرای طرح های توسعه شیلات در استان تاکید کرد و افزود: توسعه شیلات باید به عنوان بزرگترین جریان اقتصادی خوزستان تبدیل شود.

علی اکبر حسینی محراب افزود: هیچ کس حق ندارد تولید در بخش صید و صیادی را با چالش مواجه کند، امیدواریم با حل مشکلات شاهد آینده درخشانی در حوزه شیلات خوزستان باشیم.

وی گفت: شیلات مجری و فرماندار پیگیر اجرای فاز ۲ مجتمع پرورش ماهی آزادگان است، تعاونی باید پیگیرترین فرد برای حل مشکلات این مجتمع باشد.

حسینی محراب تاکید کرد: باید تقسیم کار شود و تا پایان سال مشکل معارضان و آسفالت این مجتمع حل شود.

وی افزود: همچنین مقرر شده کارگروهی تخصصی متشکل از امور اراضی جهاد کشاورزی، فرمانداری کارون، راهداری، شیلات، منابع‌طبیعی، آب و برق و دیگر ارگان های ذیربط به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی برگزار و تمام بندهای مصوبات توسط این گروه دنبال شود تا شاهد حل مشکلات و راه اندازی فاز ۲ این مجتمع پرورش ماهی باشیم.


مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار