تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۲
کد خبر: ۲۷۷۸۳۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گذر کم‌تنش خوزستان از کشت تابستانی
تا پایان سال آبی جاری یک یا دو مرحله دیگر رهاسازی آب در حوضه سد کرخه و سد مارون انجام می‌شود و آب به تالاب‌های هورالعظیم و شادگان خواهد رسید.
  بارش باران، مدیریت مناسب منابع آبی و همراهی کشاورزان باعث شده است تا پر تنش‌ترین حوضه آبی خوزستان یعنی کرخه نسبت به سال‌های گذشته از وضعیت بهتری برخوردار باشد بطوری که استاندار خوزستان امیدوار است تا پایان سال آبی جاری یک یا دو مرحله دیگر رهاسازی آب در حوضه سد کرخه و سد مارون انجام شود و آب به تالاب‌های هورالعظیم و شادگان برسد.

گذر کم‌تنش خوزستان از کشت تابستانی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اعلام ممنوع بودن کشت شلتوک در حوضه آبریز کرخه گفت: کشت ۶ رقم محصول شامل ذرت، سبزی، صیفی، حبوبات بویژه ماش و لوبیا، کنجد و همچنین سورگم به عنوان الگوی کشت حوضه آبریز کرخه تعیین شدند.

سید رحمت‌الله پریچهر تا کید کرد: آب به اندازه کافی در سد کرخه وجود ندارد به همین دلیل همراهی کشاورزان برای عبور از تابستان پیش رو ضروری است.

وی ادامه داد: کشت محصول کم آب بر، توجه به نیاز آبی مصرف کنندگان پایین دست و اجتناب از کشت شلتوک از جمله اقدام‌های لازم برای عبور از تابستان است.

پریچهر اظهار کرد: شورای کشاورزی خوزستان به منظور مساعدت در معیشت کشاورزان، کشت ۴۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی حوضه آبریز کرخه به شرط رعایت الگوی کشت و ممنوعیت کشت شلتوک را تصویب کرده است.

استاندار خوزستان روز پنجشنبه هفته گذشته در نشست شورای‌هماهنگی مدیریت بحران استان گفت: تا پایان سال آبی جاری یک یا دو مرحله دیگر رهاسازی آب در حوضه سد کرخه و سد مارون انجام می‌شود و آب به تالاب‌های هورالعظیم و شادگان خواهد رسید.

علی‌اکبر حسینی‌محراب افزود: در سال آبی جاری لطف الهی به‌خوبی شامل حال استان شد و فقط در حوضه کرخه کمبود آب داشتیم که به همراهی مردم و کشاورزان مدیریت شد و امیدواریم مدت باقیمانده نیز به‌خوبی سپری شود.

استاندار خوزستان گفت: آنچه از دست ما برای کشت تابستانه بر‌می‌آمد انجام دادیم و قرار است تا پایان امسال یک یا دو مرحله دیگر رهاسازی آب در حوضه سد کرخه و سد مارون انجام شود و آب به تالاب‌های هورالعظیم و شادگان برسد.

پیش‌از این معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با تشریح آخرین وضعیت سد‌های این استان هشدار داده‌بود: اکنون سد‌های «دز، کارون و مارون» شرایط مطلوبی دارند، اما خشکسالی هیدرولوژیکی همچنان در سد کرخه برقرار است.

علی شهبازی در‌باره آخرین وضعیت سد‌های استان خوزستان اظهار داشت: ورودی به سد‌های استان خوزستان از اول مهر‌ماه تا تاریخ ۲۰ اردیبهشت‌ماه، ۱۸ میلیارد و ۳۳۸ میلیون متر مکعب بود که در این بازه زمانی ۵۹ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته، ولی نسبت به میانگین بلند‌مدت ۴ درصد ورودی آب به سد‌های استان خوزستان کمتر بوده است.

اما کشت پاییزه امسال اهمیتی بسیار بیشتر از کشت تابستانه دارد، سازمان آب و برق قول تأمین آب مورد نیاز کشت پاییزه را داده است که درصورت همراهی کشاورزان برای کشت نکردن محصول‌های پر آب بر در تابستان، کشت پاییزه خوبی در خوزستان رقم خواهد خورد تا بار دیگر مانند امسال رکورد‌های برداشت گندم توسط استان شکسته شود.

مرجع / صداوسیما
:
:
:
آخرین اخبار