تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۲۹۲۱۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آشنایی با فواید نان سبوس دار

  رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: بخش قابل توجهی از پروتئین، نیمی از انرژی مورد نیاز روزانه بدن و همچنین انواع ویتامین‌های گروه B، آهن و فیبر غذایی از نان تامین می‌شود.

دکتر پژمان بختیاری نیا  بیان کرد: با توجه به افزایش آمار اضافه وزن و چاقی در تمام گروه‌های سنی وبه تبع آن افزایش بیماری‌هایی مانند سکته‌های قلبی و مغزی، فشار خون، دیابت وچربی خون بالا، استفاده از نان کامل(سبوس دار) برای پیشگیری و درمان این بیماری‌ها توصیه می‌شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های یک نان خوب و کامل اظهار کرد: ظاهری مناسب داشته، کاملا پخته و برشته بوده و سطح آن سوخته نیست، طعم، مزه خوشایند داشته، دارای بوی مطبوع ناشی از خمیر تخمیر شده است و نمک کمی دارد.

بختیاری نیا ادامه داد: بافتی مناسب، نرم و یکنواخت ناشی از خمیر عمل آوری شده با خمیر مایه دارد و از انواع آرد کامل غلات مختلف مثل گندم، چاودار و جودوسر در تولید آن استفاده شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز توضیح داد: نان کامل (سبوس دار) سرشار از پروتئین،کربوهیدرات،کلسیم ، آهن، ویتامینE وگروه ویتامین هایB و فیبر است و در فرایند تصفیه نیز جوانه سرشار از پروتئین و سبوس سرشار از فیبر و ویتامین‌های گروه B و مواد معدنی حذف می‌شود.

وی ادامه داد: وجود فیبر در نان کامل آن را به ماده فوق العاده عالی تبدیل کرده که آنرا به عنوان طلای گیاهی می شناسند.

بختیاری نیا گفت: مصرف نان باعث سلامت پوست و مو، پیشگیری از اضافه وزن و چاقی، پیشگیری و درمان یبوست، برخی سرطان ها ، کنترل بیماری دیابت، فشار خون و کلسترول خون بالا و کاهش بیماری‌های روحی و روانی خواهد شد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان اضافه کرد: نان‌هایی که تحت عنوان سبوس دار در حال حاضر ارائه می شود سبوس پاشیده روی نان در حین پخت است که ارزش غذایی کافی ندارد و برعکس به علت داشتن اسید فیتیک از جذب املاح جلوگیری و باعث دفع آنها می‌شود.

وی تاکید کرد: پس باید آردی که نان با آن تهیه می‌شود سبوس دار باشد و در حین تهیه، خمیر نان با تخمیر شدن ارزش تغذیه‌ای داشته باشد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار