تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۲۷۱۲۱۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نیاز نوسازی مدارس خوزستان به ۴ هزار میلیارد اعتبار/ ۴۵۰ مدرسه، در حال ساخت
 مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با اشاره به نیاز ۴ هزار میلیارد تومانی نوسازی مدارس برای انجام پروژه‌ها، گفت: امیدواریم در طرح سه ساله با تخصیص اعتبارات از منابعی از جمله مولدسازی که دولت بر آن تاکید دارد، چالش‌های این بخش را حل کنیم.

محمد سعیدی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به برنامه‌های در دست اجرای اداره‌کل نوسازی، تجهیز و توسعه مدارس خوزستان اظهار کرد: حذف مدارس سنگی به عنوان یک بحران و نیاز آموزش و پرورش و خواسته مردم مطرح است؛ مدارس سنگی بیشتر در دامنه زاگرس در شهرهایی از جمله مسجدسلیمان، باغملک، ایذه، اندیکا، سردشت، عشایر اندیمشک و الوار گرمسیری مستقر هستند که با کمترین زمین‌لرزه و حتی حوادث دیگر، بیشترین آسیب را خواهند دید. حذف مدارس سنگی دغدغه دولت است و ما نیز با این رویکرد تلاش کرده‌آیم بخش عمده‌ای از این مدارس را در برنامه‌ای پنج ساله حذف کنیم.

شناسایی ۱۲۰ مدرسه سنگی در خوزستان

وی افزود: آغاز طرح حذف مدارس سنگی از ابتدای سال ۱۳۹۹ کلید خورد و یک هزار و ۲۰۰ کلاس درس در استان شناسایی شد که تاکنون موفق شده‌ایم تقریبا ۶۰۰ کلاس درس سنگی را حذف و با کلاس‌های استاندارد جایگیزین کنیم.

سعیدی‌پور بیان کرد: ۶۰۰ کلاس درس سنگی دیگر در استان خوزستان باقی مانده که بخش سخت کار است زیرا در مرحله اول، مدارس یک تا سه کلاسه حذف شدند اما عمده مدارس باقی مانده ۴ تا ۱۲ کلاسه هستند. نقطه ثقل مدارس سنگی نیز شهرستان مسجدسلیمان است.

نیاز ۸۰۰ میلیارد تومانی برای حذف ۶۰۰ مدرسه سنگی باقی‌مانده

وی گفت: برای حذف این ۶۰۰ کلاس سنگی، به رقمی بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان نیاز است که تامین آن نیاز به اقدام ملی دارد تا دولت اعتبارات ویژه‌ای برای این حوزه پیش‌بینی کند. این تامین اعتبار می‌تواند از محل مولدسازی یا مسئولیت‌های اجتماعی و ظرفیت‌های استانی باشد. در کنار آن، خیرین و گروه‌های جهادی، بسیج و سپاه می‌توانند گره‌گشای بخشی از چالش‌های آموزش و پرورش باشند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با اشاره به اعلام نیاز به تمام نهادها گفت: میزان اعتبارات مورد نیاز را احصا کردیم و در اختیار سازمان نوسازی مدارس و استانداری و دیگر نهادها قرار دادیم. امیدواریم در طرح سه ساله با تخصیص اعتبارات از منابعی از جمله مولدسازی که دولت بر آن تاکید دارد، چالش‌های این بخش را حل کنیم.

اجرای فاز دوم حذف مدارس سنگی از مهرماه امسال

وی با بیان اینکه متاسفانه به نظر می‌رسد از ظرفیت مولدسازی به خوبی استفاده نشده است، ادامه داد: فاز دوم برنامه حذف مدارس سنگی از مهر ۱۴۰۲ تا پایان ۱۴۰۳ خواهد بود.

سعیدی‌پور با اشاره به سفر رئیس جمهور گفت: دور دوم سفر ریاست جمهوری را در پیش داریم‎ و اطلاعات مورد نیاز به منظور ارائه در این سفر، احصا شده است. متاسفانه در دور اول سفر، مصوبه آموزشی نداشتیم و بیشتر مسائل زیرساختی آب و فاضلاب و راه و اشتغال مدنظر بودند و اعتبارات در این حوزه سرریز شد و آموزش مغفول ماند.

وی بیان کرد: در این دور از سفر، نیازهای نوسازی را در بخش‌های پروژه‌های در دست اجرا، پروژه‌های تخریبی و بازسازی و تجهیزات مدارس فازبندی کرده‌ایم. سر جمع نیازهای نوسازی به اعتباری بالای ۴ هزار میلیارد تومان نیاز دارد. 

تکمیل مدارس نیمه‌تمام خیرساز، در اولویت

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان افزود: اولویت اول نوسازی مدارس، تکمیل مدارس نیمه تمام با اولویت مدرس خیرساز، اولویت دوم مدارس تخریبی و مناطقی که فاقد مدارس هستند و سرانه آموزشی در آن مناطق پایین است و اولویت سوم نیز تامین تجهیزات سرمایشی و استانداردسازی تجهیزات گرمایشی و تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی است.

در خصوص مولدسازی اموال آموزش و پرورش شبهاتی ایجاد شد

وی با اشاره به اعتبارات نوسازی مدارس خوزستان گفت: کل اعتبارات سالانه نوسازی مدارس از دو محل استانی ۳۰۰ میلیارد تومان و ملی ۵۰۰ میلیارد تومان و سرجمع ۸۰۰ میلیاد تومان به شرط تخصیص ۱۰۰ درصد است. تخصیص استانی در سال گذشته ۱۰۰ درصد بود و اعتبارات ملی نیز تا امروز ۳۵ درصد محقق شده است و امیدواریم در روزهای آینده به ۷۰ درصد نیز برسد.

سعیدی‌پور در خصوص مولدسازی اموال آموزش و پرورش عنوان کرد: به نظر می‌رسد که در این خصوص شبهاتی ایجاد شد. باید کار کارشناسی بهتری انجام می‌شد و رسانه‌ها و اداره نوسازی، مولدسازی را شفاف‌تر بیان می‌کردند و نگرانی‌های خیرین برطرف می‌شد.

وی افزود: هدف از مولدسازی، فروش املاک نیست بلکه بحث بهره‌وری و ارزش‌گذاری است. مدارسی که راکد و بدون استفاده هستند و زیادند، نمی‌توان از آن‌ها استفاده آموزشی کرد در نتیجه بخشی از این املاک که دارای ارزش هستند در فرآیندی قانونی و شفاف به فروش می‌رسند و درآمد آن برای تکمیل مدارس خیرساز استفاده می‌شود.

ملک خیرساز، بدون اجازه خیر فروخته نمی‌شود 

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان گفت: هدف از فروش املاک مازاد، تکمیل مدارس است و هیچ ملک خیرسازی، بدون اجازه خیر به هیچ عنوان به فروش نمی‌رسد.

وی عنوان کرد: فروش املاک مازاد برای صرف در هزینه‌های جاری آموزش و پرورش نیست بلکه درآمد آن برای تکمیل پروژه‌ها مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

۴۵۰ مدرسه در خوزستان در حال ساخت است

وی با اشاره به مدارس و پروژه‌های در دست ساخت گفت: در حال حاضر ۴۵۰ مدرسه در قالب حدود یک هزار و ۷۷۴ کلاس درس در دست داریم. تقریبا ۷۵ درصد این مدارس یعنی ۳۳۲ مدرسه در قالب یک هزار و ۴۴۷ کلاس درس با مشارکت خیرین در حال ساخت است که پیشرفت بالای ۷۰ درصدی دارند.

سعیدی‌پور افزود: بقیه پروژه‌ها پیشرفت عمرانی کمتری دارند؛ این پروژه‌ها در سطح استان خوزستان هستند و از بین آن‌ها، اولویت ما تکمیل مدارس نیمه تمام خیرساز است.

۱۹ درصد فضاهای آموزشی خوزستان، تخریبی‌اند

وی با اشاره به پیگیری وضعیت مدارس تخریبی استان خوزستان گفت: در بحث مدارس فرسوده و تخریبی، در سطح استان خوزستان تقریبا ۱۹ درصد فضاهای آموزشی یعنی نزدیک به یک هزار و ۸۳ فضای آموزشی از مجموع تقریبا ۵ هزار و ۷۰۰ فضای آموزشی خوزستان به نوعی تخریبی هستند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان افزود: البته تخریبی به این معنا نیست که سقف آن هر آن ممکن است ریزش کند، بلکه این فضاها از نظر مهندسی نیاز به تخریب دارند.

وی با بیان اینکه مدارس تخریبی باید در برنامه‌ای درازمدت با مدارس ایمن تخریب شوند، افزود: به محض اینکه نشانه تخریبی از مدارس دیده شود، بلافاصله مدرسه تخلیه می‌شود و اجازه بهره‌برداری آن داده نمی‌شود.

۱۵ درصد فضاهای آموزشی خوزستان نیازمند مقاوم‌سازی‌اند

سعیدی‌پور یادآور شد: ۶۶ درصد فضای آموزشی مقاوم هستند و ۱۵ درصد از فضاها نیاز به مقاوم‌سازی دارند. طبیعتا اینها نیز نیاز به اعتبارات ویژه دارند. به دوره ۳ تا ۵ ساله‌ای نیاز داریم که این مدارس را از مدار خارج کنیم. 

وی در خصوص وضعیت تجهیزات سرمایشی استان خوزستان نیز گفت: اقلیم ما گرم است؛ اگر کلاس درس خنک باشد مطمئنا آموزش و یادگیری برای دانش‌آموز خیلی بهتر خواهد بود. یکی از مطالبات ما در سفر دوم، بحث تجهیزات سرمایشی است. سالانه نزدیک به ۳ هزار کولر بین مدارس توزیع می‌شود اما آیا اینها برای ۴۱ هزار کلاس درس در استان خوزستان کافی است؟ خیر.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان افزود: در سفر دور دوم رئیس جمهور، مطالبه نزدیک به ۱۰ هزار کولر برای مدارس خوزستان مطرح است و این نیز به رقمی بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

وی بیان کرد: در خصوص تامین تجهیزات سرمایشی نیاز است از ظرفیت مجلس و شرکت نفت استفاده کنیم و وارد دوره تجهیزاتی شویم. امروز نیاز استان خوزستان بیش از اینکه نیاز به فضا باشد، نیاز تجهیزاتی و فناوری است. تامین تجهیزات سرمایشی اولویت است و در این خصوص با ۱۸ نماینده مذاکره می‌کنیم و این چالش را اعلام می کنیم. امیدواریم با رسیدن اعتبارات از نفت و کمک نمایندگان مجلس، ردیف اعتباری به نوسازی و آموزش و پرورش برای تامیین ۱۰ هزار کولر داده شود.

سعیدی‌پور ادامه داد: ظرفیت اموال تملیکی نیز وجود دارد که می‌توان از آن استفاده کرد. جلساتی در این خصوص برگزار شد اما به خاطر بحث حمایت از تولید داخلی و محدودیت در خرید ما و نبود خدمات پس از فروش، محدودیت وجود دارد. البته به نظر می‌آید می‌توان از این ظرفیت برای مهرماه ۱۴۰۲ استفاده کرد.

نحوه حفظ مدارس تاریخی

وی در خصوص حفظ مدارس با قدمت بالا، گفت: این حوزه فرهنگی است و آموزش و پرورش می‌تواند به این موضوع ورود کند و آثار خود را ارزش‌گذاری کند و فرهنگ و ثروت تولید کند. این کار را خود آموزش و پرورش می‌تواند انجام دهد. نوسازی مدارس دستگاه اجرایی و فنی مهندسی و نگاه آن ایمنی دانش‌آموز است یعنی اگر گچ روی سر دانش‌آموز ریزش کند، دیگر نمی‌گویند که مدرس ارزش تاریخی دارد یا نه.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان افزود: مقررات ساختمان، مشخصات فنی و قوانین مهندسی روز به روز سختگیرانه‌تر می شوند و این مدارس عملا، امتیاز و شاخص‌هایی که برای ماندن نیاز است را ندارند و در رده مدارس تخریبی قرار می‌گیرند.

وی گفت: قوانین موجود به ما اجازه نمی‌دهند که از مدارس با قدمت بالا استفاده بیشتری ببریم وگرنه در آبادان مدارس با قدمت بالا و تاریخی با ویو و نمای بسیار خوبی داریم.

سعیدی‌پور عنوان کرد: در حال تلاش هستیم که مدارس جدید را با نمای ایرانی اسلامی و بر اساس زیست بوم و اقلیم بسازیم. این رویکرد وجود دارد و معماران به این سمت پیش می‌روند.

وی در خصوص مشارکت خیرین خوزستانی در مدرسه‌سازی یادآور شد: نگاه ما به خیرین نگاه وسیعی است. در بیست و چهارمین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز، مشارکت تقریبا ۲۶۵ میلیارد تومانی داشتیم. در جشنواره بیست و پنجم نیز تا امروز جذب اعتبار نزدیک ۲۰۰ میلیارد تومانی داشتیم.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار