تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
کد خبر: ۲۵۷۵۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز گره گشای مشکلات فاضلاب
طرح جامع فاضلاب اهواز به منظور رفع مشکل فاضلاب و توسعه شبکه این کلانشهر طراحی شده و در نقاط مختلف در حال اجرا است.
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان درخصوص آخرین وضعیت اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز گفت: از پارسال و پس از اولین سفر حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهور به استان و بازدید از کارگاه فاضلاب اهواز، رویکرد‌ها برای اجرای این طرح تغییر کرد.اجرای طرح جامع فاضلاب اهواز گره گشای مشکلات فاضلاب

محمدرضا کرمی نژاد با اشاره به برنامه ریزی‌ها در این زمینه مبنی بر رفع مشکل فاضلاب اهواز به هر روشی موجود اشاره کرد و افزود: با همکاری‌های همه جانبه آب و فاضلاب استان، آبفای اهواز، وزارت نیرو، استاندار خوزستان و... طرح جامع فاضلاب اهواز اجرایی شد.

وی مشکل فاضلاب اهواز را پیچیده و گره کور در استان و کشور توصیف کرد و ادامه داد: برنامه‌ای که با قرارگاه خاتم الانبیا (ص) و پیمانکاران منعقد شده بود، ۳ ساله بود، اما به دلیل تاکید رئیس جمهور بر رفع این مشکل در مدت ۲ سال، عملیات از شهریورماه پارسال آغاز شد.

کرمی نژاد هدف شرکت آب و فاضلاب خوزستان از اجرای طرح جامع فاضلاب در اهواز را ۳ برنامه شامل؛ بهره برداری، رفع نقاط ریزشی و جمع آوری فاضلاب از زیر پای مردم و توسعه شبکه فاضلاب عنوان کرد و گفت: توسعه شبکه فاضلاب در قراردادی به مبلغ ۷۴۰ میلیارد تومان به قرارگاه خاتم الانبیا (ص) محول و مقرر شد ۱۰۵ کیلومتر خط اصلی، ساخت ۱۵ ایستگاه پمپاژ جدید و بروزرسانی ۱۰ قدیمی را اجرا کند.

بکارگیری پیمانکارهای متعدد برای رفع مشکل فاضلاب اهواز

این مقام مسئول جمع آوری فاضلاب زیر پای مردم برای جلوگیری از بروز مشکل هنگام بارندگی را کار عمده آبفای استان در طرح جامع فاضلاب اهواز عنوان و اضافه کرد: در این رابطه قرارداد‌های خُرد متعدد با پیمانکاران به مبالغ ۳ میلیارد تومان و ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان منعقد کردیم، بطوریکه حدود ۱۰۰ پیمانکار در خیابان‌های اهواز با اولویت مناطق بحرانی کار خود را آغاز کردند و تقریبا کار آن‌ها به پایان رسیده است.

وی با بیان اینکه تا حدودی از معضل‌های قبلی مثل فاضلاب‌های ریزشی که سبب بروز مشکلاتی برای شهروندان می‌شد، عبور کرده ایم، افزود: مردادماه پارسال ۳ هزار نقطه با پس زدگی فاضلاب مواجه بودند، این در حالی است که هم اکنون در منطقه یک و ۲ مشکل پس زدگی فاضلاب رفع شده، ضمن اینکه در منطقه ۳ و ۴ نیز براساس آخرین آمار موجود ۳۰ منطقه درگیر این موضوع هستند و به زودی این عدد به صفر خواهد رسید.

محمدرضا کرمی نژاد می‌گوید: شبکه فاضلاب تاکنون قدیمی و فرسوده و خطوط آن نیز نامتناسب بود، ضمن اینکه لوله‌های بتنی نیز از بین رفته بودند و همین امر سبب بالازدگی فاضلاب می‌شد که با تلاش شبانه روزی، همه خطوط و لوله تعویض شدند و در سایر مناطق نیز عملیات تعویض ادامه دارد.

اجرای عملیات رفع نقاط ریزشی در ۲۷ نقطه اهواز

وی وضعیت کنونی شبکه فاضلاب در اهواز را پایدار توصیف کرد و گفت: قرار است باقیمانده مشکلات در این حوزه را تا پایان شهریور یا اوایل مهرماه سال آینده برطرف کنیم.

کرمی نژاد تعداد محل‌های گرفتار با فاضلاب ریزشی در سطح اهواز تا اوایل شهریورماه امسال را ۷۱ نقطه اعلام کرد و افزود: تا به امروز مشکل ۴۸ نقطه حل شده و گروه‌های عملیاتی در ۲۷ نقطه باقیمانده دیگر فعال هستند و پیش بینی می‌شود تا پایان مهرماه امسال عملیات رفع این نقاط به پایان برسد.

آمادگی آبفای خوزستان برای استقبال از بارش‌های پاییزی

به گفته مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان؛ آبفای استان برای استقبال از بارش‌های پاییزی بسیج شده و آمادگی کامل دارد.

وی به نصب و راه اندازی ۲۷۵ الکتروپمپ در ایستگاه‌های پمپاژ در سطح شهر اشاره کرد و ادامه داد: همچنین ۵۲ الکتروپمپ دیگر ذخیره هستند تا در صورت بروز مشکل یا خرابی الکتروپمپ ها، بلافاصله جایگزین شوند، همچنین ۲۰۰ الکتروپمپ خراب نیز تعمیر و آماده نصب و راه اندازی هستند.

کرمی نژاد بازسازی دیزل‌ها را از دیگر کار‌های انجام شده برشمرد و اضافه کرد: تابلو‌های برق نیز بهسازی و بروز رسانی شده اند، بنابراین آمادگی کامل برای بارش‌های پاییزی را داریم و پیش بینی می‌شود هیچگونه مشکلی برای شهروندان ایجاد نشود.

پیشرفت حدود ۵۰ درصدی طرح جامع فاضلاب اهواز

وی درخصوص پیشرفت کار و میزان کار‌های باقیمانده از شبکه فاضلاب و رفع کامل مشکلات آن گفت: از سال ۱۳۷۲ تا زمانیکه کار را تحویل گرفتیم، بهسازی و نوسازی شبکه فاضلاب فقط ۳۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، این در حالی است که با اجرای عملیات‌های مختلف در ۳ برنامه مختلف از پارسال تاکنون، میزان پیشرفت فیزیکی کار با حدود ۱۸ درصد رشد علاوه بر اصلاح نقاط ریزشی به ۴۹.۷ درصد رسیده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای ۵۰ درصد باقیمانده طرح جامع فاضلاب اهواز برنامه ریزی شده است، افزود: با منطقه بندی و انتخاب پیمانکار، کار با سرعت قابل توجهی در حال پیشرفت است و براساس قول پیمانکار، رفع مشکل فاضلاب در کیانپارس، کیانشهر و کیان آباد که طرحی ۲۴ ماهه با ۲۴ کیلومتر طول و ۴ کیلومتر تونل است، تا پایان اسفندماه امسال به پایان می‌رسد.

تحویل طرح‌های فاضلاب به پیمانکاران

وی با بیان اینکه پیمانکار منطقه لشکرآباد برای شروع به کار منتظر صدور مجوز‌ها از سوی شهرداری اهواز است، ادامه داد: همچنین کوی عامری و مرکز شهر شامل؛ نادری، رضوی، مصلی و رودخانه کارون نیز به پیمانکار تحویل داده شده اند و براساس برنامه ریزی‌های انجام شده، طرح فاضلاب جامع اهواز در مدت زمان ۲ سال انجام خواهد شد.

محمدرضا کرمی نژاد با بیان اینکه عملیات نوسازی و توسعه شبکه فاضلاب در مناطق حاشیه‌ای از جمله؛ گلدشت، ملاشیه، عین دو، کوی سیاحی و ... در حال انجام است، افزود: تلاش می‌کنیم تا پایان سال آینده، به میزان قابل توجهی پیشرفت کنند.

فعالیت همه جبهه‌های کاری در خوزستان

وی اولویت اول شرکت آب و فاضلاب خوزستان در طرح جامع فاضلاب را جمع آوری فاضلاب از زیر پای مردم و اولویت دوم را بهره برداری عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر همه جبهه‌های کاری در شهرستان‌های تابعه از جمله؛ ملاثانی، حمیدیه فعال هستند، ضمن اینکه ۵۰ درصد کار شامل؛ شبکه و انشعاب‌ها در شهرستان کارون به پایان رسیده و ایستگاه پمپاژ رو به اتمام است.

به گفته کرمی نژاد؛ براساس برنامه ریزی‌های انجام شده و براساس جبهه‌های کاری فعال در اهواز، پیش بینی می‌شود طرح جامع فاضلاب اهواز تا سال آینده و طبق دستور ریاست جمهوری تکمیل شود.

مرجع / صداوسیما
:
:
:
آخرین اخبار