تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۲۵۶۹۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مزایای تحقق طرح توسعه مخازن نفتی برای آبادانی گچساران
طرح توسعه ۲۸ مخزن نفتی مناطق نفتخیز جنوبی کشور که برنامه ریزی برای اجرای آن چند سالی است آغاز شده افزون بر افزایش تولید و درآمد ملی مزایای دیگری برای آبادانی شهرستان کوچک گچساران دارد.
 طرح توسعه ۲۸ مخزن نفتی مناطق نفتخیز جنوبی کشور که برنامه ریزی برای اجرای آن چند سالی است آغاز شده افزون بر افزایش تولید و درآمد ملی مزایای دیگری برای آبادانی شهرستان کوچک گچساران دارد.

  این طرح  براساس  بسته های قراردادی در مناطقی مانند منصوری آسماری، رامشیر، گچساران خامی، لالی آسماری، کبود و نرگسی،اهواز ۱۴، مارون ۳، ۶، ۱۴ و ۲۵، رامین، منصورآباد، سیاهمکان، زیلایی، چلینگر، گرنگان و بالارود،سولابدر، بینک، گلخاری، بی‌بی حکیمه، گچساران ۳۴ و لالی بنگستان پیش بینی شده که حداقل  ۶ مورد آن در شهرستان گچساران است.

افزایش ۳۴۱ هزار بشکه‌ای تولید نفت که با توسعه ۲۸ مخزن با استفاده از توان پیمانکاران داخلی و نظارت مستمر کارشناسان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب محقق می‌شود از مهمترین مزایای این طرح است.

حمایت از ساخت داخل با الزام پیمانکاران به استفاده از تجهیزات داخلی و توسعه عمران و آبادانی مناطق پیرامونی با اختصاص چهار درصد از اعتبار طرح به مسئولیت‌های اجتماعی از دیگر مزایای این طرح است.

توانمندسازی شرکت‌های پیمانکاری داخلی، ایجاد اشتغال به‌ویژه در مناطقی که این پروژه‌ها اجرا می‌شوند، همچنین تقویت ساخت داخل و انجام مسئولیت‌های اجتماعی و عمران و آبادانی محیط پیرامونی پروژه‌ها از دیگر پیامدهای توسعه مخازن نفتی مذکور است.

در این طرح که برای نخستین بار به‌منظور انجام مسئولیت‌های اجتماعی درصدی معین تعریف شده است، طبق ماده هفت مصوبه شورای اقتصاد معادل چهار درصد از کل ارقام پرداخت به پیمانکاران از سوی شرکت ملی نفت ایران پس از مبادله موافقت‌نامه با سازمان برنامه و بودجه و حسب مورد و در تناسب، باید صرف اجرای پروژه مسئولیت اجتماعی شود.

پروژه عام‌المنفعه به‌منظور کمک به احداث و بهسازی مدارس، شبکه‌های آب‌رسانی، برق‏رسانی، گازرسانی، خانه‌های بهداشت روستایی، بهسازی راه‌های روستایی، فاضلاب شهرها و روستاها، کمک به احداث و تجهیز آموزشگاه‌های فنی حرفه‌ای، احداث و تجهیز مراکز ورزشی و زیرساخت‌های تعاونی‌های اشتغال محور بوده و در روستاها و شهرهای محل اجرای هر پروژه یادشده با تصویب شورای برنامه‌ریزی استان اجرا می شود. 

جزییات طرح توسعه مخازن مناطق نفتخیز جنوب

در طرح توسعه ۲۸ مخزن انجام ۱۲۴ پروژه روزمینی، حفاری ۲۲۸ حلقه چاه جدید، تعمیر ۱۴۳ حلقه چاه و انجام ۶۵۱ عملیات انگیزشی روی چاه‌ها پیش‌بینی شده  و با اجرایی شدن این طرح، ۸۰ دکل حفاری شامل ۶۰ دکل توسعه‌ای و ۲۰ دکل تعمیراتی در مناطق نفت‌خیز جنوب پیش بینی شده است.

همچنین قرار است براساس این طرح ۱۰۰ پروژه روزمینی شامل ساخت خطوط انتقال نفت و ایستگاه‌های پمپاژ با اعتبار حدود ۲۳۰ میلیون دلار اجرا می‌شود. در زمینه تجهیزات واحدهای گاز و گاز مایع که حدود ۱۵۰ میلیون ارزش‌گذاری شده، قرار است ایستگاه جمع‌آوری گاز به ‌ارزش ۶۵۰ میلیون دلار احداث و تعمیرات ضروری تأسیسات به‌ارزش ۳۲۰ میلیون دلار انجام شود.

توسعه مخازن مناطق نفتخیز جنوب کشورمان به لحاظ حجم سرمایه‌گذاری، بزرگ‌ترین طرح توسعه میدان‌ها در مناطق نفت‌خیز جنوب بعد از انقلاب اسلامی به‌شمار می‌آید و مشتمل بر ۲۷ بسته قراردادی با برآورد سرمایه‌گذاری افزون بر ۴.۳ میلیارد دلار با اتکا به توانمندی شرکت‌های داخلی است.

تحقق توسعه میدان های نفتی اولویت دولت سیزدهم

اگرچه برنامه ریزی برای  اجرای این طرح به منظور نگهداشت و افزایش تولید سال ۱۳۹۵ در گستره پنج استان جنوب غرب کشور شامل خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، فارس و ایلام آغاز شد،اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، برنامه‌ریزی بهتری برای شتاب‌گیری روند اجرای طرح توسعه ۲۸ مخزن مناطق نفتخیز جنوب کشور انجام شد به طوری که علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب پس از انتصاب به این سمت اعلام کرده بود: طرح ۲۸ مخزن با انجام اصلاحاتی دنبال می‌شود.

وی تاکید کرده بود که دولت سیزدهم ضمن آنکه به قراردادها و تعهدات دولت قبل پایبند خواهد بود با انجام اصلاحاتی و به‌صورت جدی‌تر از گذشته این طرح‌ها را دنبال می‌کند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: طرح توسعه ۲۸ مخزن شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از اولویت‌بخشی دولت سیزدهم به منظور نگهداشت و افزایش تولید، به عنوان بزرگترین طرح توسعه ای پس از انقلاب اسلامی است. 

مهرداد کاهش ابراز داشت: استفاده از توان پیمانکاران داخلی در کنار حمایت از سازندگان داخلی، توسعه عمران و آبادانی مناطق پیرامونی با اختصاص اعتبار به طرح های عام المنفعه مسوولیت های اجتماعی از مهمترین مزیت های این طرح است.

میدان نفتی نرگسی نخستین ثمره توسعه مخازن نفتخیز

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران تاکید کرد: یکی از بسته های ۱۱گانه طرح نگهداشت و افزایش تولید ۲۸مخزن ،بسته نرگسی است که در این بسته سه حلقه چاه احداث شده است.

کاهکش ابراز کرد: عملیات این  طرح توسعه ای از سوی شرکت حفاری دانا کیش به عنوان پیمانکار از اسفند سال ۹۹ آغاز و امسال راه اندازی و وارد مدار شد. 

کاهکش ادامه داد: در این طرح  همچنین ساخت یک چندراهه جدید و احداث خط لوله جریانی به دست توانمند نیروهای داخلی انجام شده است .

وی افزود: میدان نفتی نرگسی از میدان‌های تحت مدیریت شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب می‌باشد، که شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران عملیات تولید آن را برعهده دارد.

کاهکش تصریح کرد: طرح توسعه و نگهداشت میدان نرگسی در قراردادی ۴۱ ماهه به شرکت دانا انرژی واگذار شد.

وی ابراز داشت: اجرای این طرح در طی ۲ سال بیش از ۵۰۰ میلیون دلار درآمد زایی برای دولت خواهد داشت.

این طرح  با حضور وزیر نفت ؛مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران؛ مدیرعامل مناطق نفت‌خیز جنوب؛ با ارتباط تصویری با منطقه نفتی نرگسی این پروژه وارد مدار تولید شد.

افزایش تولید در میدان نفتی نرگسی

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران از افزایش تولید ۶ هزار بشکه نفت در روز در میدان نرگسی گچساران خبر داد.

مهرداد کاهکش  افزود: چاه شماره ۱۳ میدان نرگسی در قالب طرح توسعه ۲۸ مخزن  وارد مدار تولید شده که برداشت نفت از مخزن بنگستان این میدان برای نخستین بار امکان‌پذیر شده است.

وی عنوان کرد: با بهره برداری از این طرح  تولید میدان نرگسی گچساران از ۲۰ هزار بشکه در روز به ۲۶هزاربشکه افزایش یافت.

تاثیر نفت بر توسعه گچساران

گچساران به دلیل برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز کمتر از اعتبارات مناطق محروم بهره مند می شود به همین دلیل همواره شهروندان ساکن در این خطه چشم به راه تامین بودجه از محل منابع مالی درآمدهای نفت برای تقویت امکانات رفاهی زندگی خود هستند.

شهروندان این شهرستان که ۲۰ درصد از نفت ایران در سرزمینشان تولید می شود امید دارند تحقق طرح توسعه ۲۸ میدان نفتی جنوب کشور زمینه بهبود شرایط زندگی آنان را فراهم کند.

گچساران یکی از بزرگترین حوزه های نفتی جنوب غربی ایران است. این منطقه بعد از مسجد سلیمان و هفتکل در سال ۱۳۰۷ با کشف نفت به سومین میدان نفتی کشور تبدیل شد.

 شروع بهره برداری تجاری از این میدان نفتی در سال۱۳۱۹ و پیوند با صنعت نفت، این منطقه را به شهرکی نفتی تبدیل کرد و از آن زمان صنعت نفت بر روند توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه گچساران تاثیر زیادی گذاشت. 

در پژوهشی که دکتر حبیب اله سعیدی نیا  و احمد لعبت فرد دو محقق گروه تاریخ دانشگاه خلیج فارس در این زمینه انجام داده اند آمده است: به نظر می رسد با توسعه صنعت نفت در گچساران از سال ۱۳۳۵به بعد، دگرگونی های متنوعی در ابعاد اجتماعی و اقتصادی در این منطقه بوجود آمده باشد.

 تبیین داده های آماری از سوی این دو محقق نشان می دهد که کشف و شکل گیری صنعت نفت تاثیر آشکاری بر تغییرات اقتصادی و اجتماعی شهر گچساران مانند؛ توسعه زیرساخت ها، تغییر بافت جمعیتی، ظهور طبقات جدید، دگرگونی وضعیت معیشتی و مهاجرت داشته است.

 با پیشرفت صنعت نفت در این دوره و روند تحولات اجتماعی، اقتصادی حاصله از آن ، گچساران به یکی از مهمترین و تاثرگذارترین شهرهای شمالی خلیج فارس و مناطق نفتی جنوب تبدیل شد.

از این رو به نظر می رسد با تحقق طرح توسعه مخازن نفتی این تاثیرگذاری و پیامدهای مثبت صنعت نفت بر شهرستان نفتخیز گچساران افزایش می یابد. 

نقش  شرکت نفت گچساران در تامین نفت کشور

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران که یکی از طولانی ترین شبکه های خطوط مناطق نفت خیز را در گستره چهار استان کهگیلویه و بویراحمد ، خوزستان ، فارس و بوشهر راهبری می کند، دارای ۱۶ مخزن در مدار است که عمده تولید نفت از مخازن گچساران ، بی بی حکیمه و رگ سفید۲ قرار دارد.

مخازن بینک، گلخاری، نرگسی، چلینگر، پازنان۲، منصور آباد، سیاهمکان، گرنگان، سولابدر، ‌چهاربیشه، رودک، کیلورکریم و خاییز نیز به ترتیب چهارمین تا شانزدهمین مخازن در مدار این شرکت محسوب می شوند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران در ادامه گفت: در این شرکت ۲۳ میدان نفتی، ۳۵ کارخانه و ۸۴۴ حلقه چاه وجود دارد که از این تعداد میدان، ۱۶ میدان نفتی فعال است و این نشان از نقش ویژه این شرکت در اقتصاد کشور دارد.

کاهکش با اشاره به نقش این شرکت در اقتصاد کشور گفت: قرار گرفتن تأسیسات این شرکت در گستره جغرافیایی چهار استان کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، بوشهر و فارس از ویژگی های این شرکت است که در کنار قرار گرفتن تلمبه خانه عظیم گوره و چندراهه نفت خام صادراتی کشور در حوزه عملیات این شرکت، گچساران را به قلب صادرات نفت خام کشور تبدیل کرده است.   

وی ادامه داد: نفت گچساران و چند شرکت مهم دیگر با خط لوله به تلمبه خانه گوره منتقل می شود و با افزایش فشار در نهایت به سمت پایانه خارگ جهت صادرات هدایت می شود.

کاهکش افزود: راهبری تمام این مراحل، تعمیر و نگهداری این تأسیسات بر عهده کارکنان تلاشگر شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران است .

شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران یکی از شرکت‌های مهم زیر مجموعه شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب ایران است.

این شرکت با بهره گیری و توانمندی از ۱۰ واحد بهره برداری، پنج کارخانه نمک‌زدایی در مدار، ۲ کارخانه نمک‌زدایی در دست اقدام، ۱۱ ایستگاه فشار و تزریق گاز، سه مجتمع بزرگ پالایشگاهی گاز و گازمایع، سیستم گاز آغار و دالان مشتمل بر ۱۲ دستگاه شیرگاه و لخته گیر مایع و چندین واحد آزمایشگاه شیمیایی، ۶ واحد آبرسان، حدود ۱۱۰ تفکیک گر سرچاهی و بوستری، ۳ ایستگاه برق فشار قوی و بیش از ۶۷۰۰ کیلومتر خطوط لوله از قطر ۴ تا ۵۲ اینچ دارد.

شهرستان ۱۲۶ هزار نفری گچساران در جنوب استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار