تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۲۵۴۳۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ضرورت توجه ویژه به مرزهای خوزستان در آستانه اربعین/ از زیرساخت‌های فرسوده تا مطالبات موکب ‌داران
بازیابی اربعین سال 98 نشان می‌دهد برخی از زیرساخت‌ها در مرز شلمچه و چذابه فقط با برنامه‌ریزی دقیق در کوتاه مدت به بهره‌برداری می‌رسند تا راهپیمایی این رویداد بزرگ دینی اسلامی از امنیت بیشتری برای مسافران برخوردار باشد.
دروازه عاشقی| ضرورت توجه ویژه به مرزهای خوزستان در آستانه اربعین/ از زیرساخت‌های فرسوده تا مطالبات موکب ‌داران

 بازیابی اربعین سال 98 به عنوان آخرین سالی که زائران حسینی، همایش پیاده‌روی اربعین را پیش از شیوع ویروس کرونا تجربه کردند، نشان می‌دهد برخی  از زیرساخت‌ها در مرز شلمچه و چذابه نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و فوری برای فراهم کردن آن‌ها است به ویژه که اگر برای این زیرساخت‌ها برنامه‌ریزی صحیح و نظارت هدفمندی صورت بگیرد قطعاً در مدت زمان کوتاهی می‌توان از آن‌ها بهره‌برداری کرد.

 

 

جاده بستان-عبدالخان

سالهاست فرسودگی مسیر عبدالخان- بستان به دلیل تردد ماشین‌های سنگین شرکت نفت و سایر وسایل حمل بار مشکلاتی را برای عابران ایجاد کرده و چاله‌‌های موجود در این جاده منجر به تصادفات متعددی شده و جان چند نفر را گرفته است.

طبق گزارش پلیس راهور استان، در اربعین سال 98 وضعیت نامناسب جاده سبب شد در اثر  برخورد دو دستگاه خودروی سواری در مسیر عبدالخان به چذابه دو نفر کشته و چهار نفر مجروح شوند.

این در حالی است که به گفته فرماندار دشت آزادگان، تنها  28 کیلومتر از این جاده در محدوده دشت‌ آزادگان قرار دارد و مسیر تردد شهرهای شمالی مانند شهرستان‌های کرخه، شوش، شوشتر، اندیمشک و گتوند به مرز چذابه را فراهم کرده است اما بازسازی آن هر بار با وعده‌ای به عقب افتاده است.

 

 

جاده سوسنگرد-بستان

در سال 97 زیرسازی‌هایی برای دوبانده کردن این جاده انجام شد اما در برخی نقاط که هنوز آسفالت نشده بود، زیرسازی‌های آن  به دلیل سیل سال 98  از بین رفت و در فرصت کوتاه مانده تا اربعین دستگاه‌های متولی موفق نشدند جاده را بازسازی  کنند اما فعالیت‌های برای ایمن سازی جاده صورت گرفت.

علاوه بر این زیرسازی جاده‌ منتهی به مواکب، جاده پشت مواکب، جاده نفت و جاده 22 متری بین پارکینگ‌ها به عنوان مسیرهای حیاتی و حساس قرار بود پیش از مراسم اربعین تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

جاده اهواز-خرمشهر

جاده اهواز_خرمشهر به دلیل اتصال به خرمشهر و مرز بین المللی شلمچه به  صورت شبانه روزی زیر چرخ کامیون‌ها و ماشین‌های سنگین، تردد زیاد و باریک بودن جاده، ناایمن بودن آن را بسیار بالا برده است.

در حالی که مسیر دو طرفه این جاده و  در منطقه آزاد اروند با توجه به اینکه این محور سالانه میزبان خودروهای راهیان نور نیز است در رویداد اربعین می‌توانست نقش اساسی و کلیدی را در تردد ایجاد کند و چه بسا بسیاری از زائران به دلیل نا ایمن بودن این مسیر، مرز چذابه را برای تردد انتخاب می‌کنند.

 

 

بر همین اساس پیش از اربعین سال 98 بر اساس وعده استاندار وقت قرار بود این جاده بازسازی، تعریض و ایمن سازی شود اما حجم ترافیک در ایام اربعین سبب رخ دادن دو تصادف شد که این تصادفات   ابتدا 6 کشته و سه مصدوم و به فاصله کمتر از یک هفته دو کشته و هشت مصدوم از خود برجای گذاشت و کلیه مصدومین و کشته شدگان زائرانی بودند که از زیارت عتبات بازگشته بودند.

مواکب- محل اسکان زائران

حجت السلام سید محمود موسوی مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان در سال 98 با اشاره  به ساخت و ساز مواکب در مرزهای شلمچه و چذابه، اظهار کرد: با توجه به اینکه در 20 سال آینده اربعین در فصل گرما قرار دارد، ساخت و ساز مواکب را آغاز کردیم تا امکان نصب سیستم‌های خنک کننده ایجاد شود.

وی از برپایی هفت موکب ویژه خواهران در چذابه خبر داد و افزود:  در حال حاضر بیش از 100 موکب در پایانه چذابه در حال ساخت هستند و مبنای کار ما این است که یک شهرک اربعینی در این مکان احداث شود و نکته مهم در این امر مردمی بودن صفر تا صد این کار است.

مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان با بیان اینکه سال آینده برنامه احداث مواکب در مرز شلمچه انجام می‌شود، گفت: 400 موکب مردمی از میدان مقاومت تا شلمچه در حال استقرار و پذیرائی و اسکان در این پایانه آغاز شده است.

 

 

به گزارش خبرگزاری فارس، این در حالی است که در نشست مدیران موکب خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی که در خردادماه امسال در شلمچه برگزار شد موکب‌داران خواستار تعیین تکلیف وضعیت واگذاری زمین برای احداث مکان‌های دائم مواکب، صدور کارت برای خدام و موکب داران، تامین مکان برای نگهداری یخ و آب و ایجاد فضای سبز در مسیر اربعین حسینی در شلمچه شدند.

ایجاد زیرساخت‌ها در مسیرهای پیاده روی

بر اساس این گزارش، تامین زیرساخت برای راه‌های مواصلاتی، روشنایی، احداث سرویس‌های بهداشتی، فراهم کردن تامین آب سالم بهداشتی در شهرهای مسیر پیاده‌روی همچنین ایجاد محلی امن برای استراحت موقت زائران و استفاده از سیستم خنک‌کننده از جمله زیرساخت‌هایی بود که قرار بود تا اربعین سال 98 تکمیل شود.

با توجه به قرار گرفتن تقویم اربعین در فصل گرم، فراهم کردن این زیرساخت‌ها بیش از پیش ضروری است.

امسال مجتمع‌های پتروشیمی در قالب مسئولیت اجتماعی خود، تقویت زیرساخت‌های پیاده روی اربعین حسینی در مرز شلمچه را در دستور کار قرار داده‌اند.

همچنین برای تامین بخشی از نیازهای زیرساختی مرزهای دوگانه خوزستان در کنار دستگاه‌های دولتی در مرزهای شلمچه، استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری و شهرداری منطقه یک تهران و در مرز چذابه استان‌های اصفهان، منطقه سه شهرداری تهران، خراستان رضوی به عنوان استان‌های معین خوزستان فعالیت می‌کنند.

 

 

پارکینگ مرز شلمچه و چذابه

عادل عذار مالکی مسئول وقت پارکینگ چذابه در سال 98، با اشاره به آخرین وضعیت پارکینگ چذابه اظهار کرد: در حال حاضر بین 110  تا 120 هکتار از مساحت پارکینگ چذابه آماده شده و مشکل روشنایی آن نیز تقریباً حل شده است.

وی با بیان اینکه حصارکشی پارکینگ به صورت دیوار پیش‌ساخته انجام شده است، افزود: بخش زیادی از مساحت 120 هکتاری پارکینگ زیرسازی آن نیز آماده و به مرحله آسفالت رساندیم اگر چه پیش‌بینی می‌شود در ایام اربعین بارندگی نداشته باشیم.

همچنین شهردار وقت بستان گفته بود: پارکینگ بستان در مرحله مزایده است تا پس از تعیین برنده بخش خصوصی بهره‌بردار و مدیریت پارکینگ مشخص شود.

پیمانکار شلمچه به هیچ یک از تعهداتش عمل نکرد

سرهنگ همت علی ترکارانی فرمانده نیروی انتظامی وقت خرمشهر در اربعین سال 98، اظهار کرد: پیمانکار پارکینگ شلمچه پول کلان گرفت اما به هیچ کدام از تعهداتش در بحث روشنایی پارکینگ، امنیت خودروها، و.... در اربعین 98 عمل نکرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد مشکل روشنایی پارکینگ ها در دو مرز هنوز کاملا حل نشده و همین مشکل یکی از عامل‌های عمده نا امن کردن پارکینگ‌ها است.

 

خوزستان با برخورداری از دو مرز شلمچه و چذابه به عنوان کوتاه‌ترین مرزهای زمینی با عراق هر ساله شاهد تردد جمعیت میلیونی از طریق از گذرگاه‌ها  برای مشرف شدن زائران  به سمت عتبات عالیات در عراق هست.

با توجه به اهمیت این دو مرز برای تردد زائران حسینی به طور حتم برنامه‌ریزی جهت فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب در طول مسیرهای منتهی به به مرزها از اهمیت خاصی برخوردار است و سبب می‌شود راهپیمایی این رویداد بزرگ دینی اسلامی از امنیت بیشتری برای مسافر برخوردار باشد.

مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار