تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۶
کد خبر: ۲۳۷۵۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
آب به زمین‌های تشنه ماهشهر رسید
 دبیر نظام صنفی کشاورزی ماهشهر با اشاره به رهاسازی آب سد مارون گفت: حدود هشت هزار هکتار از زمین‌های کشت پاییزی ماهشهر که بیشتر به کشت گندم اختصاص یافته است سیراب شدند تا به صورت موقت از خطر نابودی نجات یابند.

حامد یوسفی افزود: هم اکنون کشاورزان ماهشهری که در پایین دست رودخانه جراحی قرار دارند در حال آبیاری مزارع گندم خود هستند.
وی گفت: کل رمین‌های کشت پاییزی در ماهشهر حدود ۲۰ هزار هکتار بود ولی به دلیل کمبود آب، تنها برای آبیاری هشت هزار هکتار قرارداد با کشاورزان منعقد شد.
دبیر نظام صنفی کشاورزی ماهشهر ادامه داد: چنانچه آب تا یک هفته دیگر به مزارع گندم نمی رسید بذرهای پاشیده شده در زمین‌های کشاورزی از بین می رفت و زمان کشت نیز به پایان می رسید.
با رسیدن آب به زمین‌های کشاورزی ، موجی از شور و نشاط در کشاورزان ماهشهری به وجود آمده است.
کشاورزان گندمکار ماهشهری هفته گذشته از امور آب منطقه جنوب شرق وابسته به سازمان آب و برق خوزستان خواستند آب سد مارون در جنوب شرق استان را رهاسازی کند تا بتوانند کشت پاییزی را به سرانجام برسانند و مزارع آنان از خطر نابودی رهایی یابد.
این گزارش حاکیست: دومین مرحله رها سازی آب از سد مارون با دبی خروجی ۵۰ مترمکعب برثانیه تا اطلاع بعدی و به صورت پلکانی برای آبیاری زمین های کشت پاییزه ماهشهر شروع کرده است.
امور آب منطقه جنوب شرق با تاکید بر جلوگیری از هرگونه برداشت غیرمجاز و یا اضافه برداشت از طریق نصب پمپ اضافی در ایستگاه‌های پمپاژ مجاز، از کشاورزان منطقه خواست همکاری لازم را برای توزیع صحیح آب داشته باشند.
کشاورزان شادگانی در بخش انتهایی رودخانه جراحی نیز امیدوار هستند با تداوم رهاسازی آب سد مارون بتوانند آب مورد نیاز کشت پاییزی را از طریق شبکه آبیاری برداشت کنند.
  شرایط سخت خشکسالی سبب شده در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ کشت برخی محصولات نظیر چغندرقند و کلزا در شمال خوزستان و در حوضه سد دز ممنوع و در بسیاری از مناطق غربی و جنوبی خوزستان کشت پاییزه محصولات اساسی محدود شود.
کمبود آب و نقصان بارش باران پاییزی تاکنون سبب شده کشت گندم آبی از ۴۳۴ هزار هکتار سال زراعی گذشته در خوزستان به ۳۵۰هزار هکتار در سال زراعی جاری کاهش یابد.
هواشناسی خوزستان پیش از این پیش بینی کرده بود بارندگی ها در پاییز امسال در خوزستان کمتر از حد نرمال و در زمستان در حد نرمال باشد.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار