تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۷
کد خبر: ۲۳۶۶۸۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
گزارش/ خوزستان؛ پس از باران
  مدتهاست که منتظر قدومش هستیم، از آخرین باری که بارش باران غبارها را از چهره خوزستان شسته، آنقدر زمان گذشته است که دشت تفتیده استان، تشنه لب،منتظر نزول بارانی باشد اما ضعف شبکه دفع آب‌های سطحی و فاضلاب در خوزستان به ویژه اهواز نشان داده که سکه نزول رحمت الهی روی دیگری هم دارد.

  سامانه بارشی جدید که از شنبه این هفته وارد خوزستان شده برخلاف سامانه قبلی که آورده چندانی برای خوزستان نداشت، دست پُری برای اهالی برخی نقاط این استان داشت. ثبت ۱۰۵ میلیمتر در ایستگاه باران‌سنجی هفت شهیدان لالی، ۸۳ میلیمتر بارندگی در شوشتر و ۴۰ میلیمتر در دزفول برخی از رهاورد این سامانه در ۴۸ ساعت گذشته در استان است.

هواشناسی خوزستان با اعلام آمار عملکرد این سامانه بارشی در استان در ۴۸ ساعت گذشته، از  ثبت بارندگی در ۲۰ ایستگاه هواشناسی استان از جمله شوشتر، امیدیه، لالی، هندیجان، گتوند، صفی آباد دزفول، بندرماهشهر، حسینیه اندیمشک، بهبهان، دهدز، شوش، آغاجاری، ایذه، اهواز، بستان، مسجدسلیمان، آبادان خبر داد.

بارش در اهواز و محکی که جدی نبود

با هر بار پیش بینی هواشناسی مبنی بر بارش باران در خوزستان به ویژه در اهواز، تیم های مختلف رفع آبگرفتگی در آماده باش قرار می گیرند چرا که بارش باران همان، و غرق شدن اهواز همان. به همین دلیل از ابتدای فصل پاییز مانورهای مختلفی توسط شهرداری اهواز و آب وفاضلاب خوزستان برای اعلام آمادگی در مواجهه با آبگرفتگی احتمالی برگزار شد.

با آغاز بارندگی های قابل توجه شمال خوزستان از ابتدای صبح روز شنبه، مجموعه های مختلف در اهواز خود را آماده مقابله با آب گرفتگی احتمالی کردند. اگر چه ماه هاست برای به حداقل رساندن مشکل شهر اهواز در بارندگی اصلاح و توسعه شبکه فاضلاب از ۱۳۰ نقطه آغاز شده و تکمیل این شبکه در سه سال آینده هدف گذاری شده است با این حال بارش چند دقیقه ای در این شهر محکی جدی برای این اقدام ها نبود به گونه ای که مسوولان شرکت آب و فاضلاب خوزستان بارندگی های صبح امروز را تنها در حد خیس شدن خیابان های اهواز توصیف کردند.

شوشتر بالاترین بارش، بیشترین آبگرفتگی

پاچه شلوارش را تا زانو بالا برده بود و در پذیرایی خانه اش درون آبِ گِل فرورفته است و می گوید: «نیمه شب غافلگیر شدیم، از همه طرف آب می آمد... آب مثل دریا وارد خانه ما شد و هر کاری کردیم، نتوانستیم جلوی آن را بگیریم. تنها توانستیم برخی وسایل خود را از زمین جمع کنیم... » این صحبت علی محمد ۴۵ ساله یکی از اهالی فرهنگ شهر شوشتر است.

اوضاع در کوی نیروی شوشتر نیز چندان مناسب نیست. علی ۲۳ ساله که لهجه عربی آن در پی جملات فارسی او عیان و سر تا پا گل آلود است می گوید: « دو روز است که خواب به چشممان نیامده است... امیدمان به همین بچه های جهادی و هلال احمر است که به دادمان برسند.... »

شهاب صدیقی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان که برای بررسی وضعیت مناطق آب گرفته شوشتر در این محل حضور دارد در گفت و گو با خبرنگاران از ثبت بیش از ۸۲ سانتیمتر بارندگی در شوشتر در ۴۸ ساعت خبر داد و گفت: هم اکنون تیم های هلال احمر، گروه های جهادی و تیم های امداد و نجات مشغول امدادرسانی به خانه های آسیب دیده هستند.

در کوی شهرک علم الهدی شوشتر نیز با فروکش کردن آب از ظهر دوشنبه، برآورد خسارت ها آغاز شده است. امدادرسانی به آسیب‌دیدگان این حادثه توسط تیم های امدادی در حال انجام است و تا کنون به بیش از ۱۳۰ خانواده گرفتار کمک رسانی شده است.

چشمه سوزنگر منطقه گلزار شهدا، کوی نیرو، عمار، فرهنگ شهر، مسکن مهر و همچنین شهرک علم الهدی از جمله مناطق شوشتر است که اهالی آنها در بارندگی اخیر، آب گرفتگی شدید و ورود آب به منازل خود را تجربه کردند. تلفات ۵۰ رای دام سبک و همچنین آسیب رسانی به زیرساخت های شهری از جمله خسارت های بارندگی اخیر در شوشتر است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان نیز با اشاره به توزیع بیش از یک هزار و ۵۰۰ پرس غذای گرم در مناطق آسیب دیده از آبگرفتگی در شوشتر، از آماده سازی و تجهیز ۲ مرکز اسکان اضطراری در مدارس شهید امیدی در منطقه گلزار و دبیرستان کشاورز در شهرک علم الهدی برای پذیرش خانوارهای آسیب دیده خبر داد.

همه پای کار آمده اند، از تیپ مخصوص ۴۵ تکاور ارتش تا هلال احمر، بسیج، نیروها شهرداری، آبفا، راه و ترابری. اسکان خانوارها در مدارس آغاز شده و بازگشایی خیابان های آب گرفته با سرعت در حال انجام است.

دزفول، زندگی عادی پس از آب گرفتگی

دزفول، دیگر شهر استان است که با موج اول بارش به دلیل وقوع ۴۰ میلیمتر درکمتر از ۲ ساعت، با آب گرفتگی معابر روبه رو شد. خودروها در محدوده میدان مقاومت هنگام عبور ، از میان سیلاب عبور می کردند، و عبور و مرور در برخی دیگر از نقاط این شهر با کندی روبه رو شد.

اگر چه این انسداد معابر چند ساعتی بیشتر ادامه نداشت و ورود سریع ماموران شهرداری موجب بازکردن کانال های دفع آب های سطحی شد ولی شهردار دزفول، تکمیل نشدن شبکه دفع آب های سطحی را عامل این آبگرفتگی دانست.

سید محمدحسن عیسی زاده، با بیان اینکه طرح دفع آب‌های سطحی دزفول که از سال ۸۶ آغاز شده برای تکمیل به یکهزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد. وی گفته که از تابستان امسال اقداماتی برای پیشگیری از مشکلات ناشی از آبگرفتگی و تخلیه آب‌های سطحی در این شهر انجام و ۸۰ کیلومتر از کانال‌های سرپوشیده لایروبی شدند.

کوی نگارستان، فرهنگ، میدان مقاومت، بلوار خیبر، کوی امام رضا(ع) از جمله مناطقی از دزفول است که پس از بارش باران اخیر با آبگرفتگی روبه رو  شدند. با این حال اختلاف ارتفاع شهر با رودخانه، جنس خاک و شیب دار بودن به دلیل شرایط خاص زمین دزفول موجب شد تا چند ساعت پس از بارش باران، معابر شهری به حالت عادی برگردد.

گتوند و بازگشایی جاده‌های روستایی

بارش باران و افزایش سطح آب رودخانه های فصلی واقع در گتوند، همچون بارش های گذشته پل ارتباطی تعدادی از روستاهای این شهر را به زیر آب برد تا راه تعدادی از روستاهای این شهرستان در روز یکشنبه مسدود شود.با فروکش کردن بارندگی ها، تیم های راهداری در منطقه مستقر و تلاش برای بازگشایی این محوز ها با استفاده از ماشین آلات راه سازی در دستور کار قرار گرفت.

علی محمدزاده رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای گتوند با بیان اینکه جاده دسترسی به سه روستای شهید محمدی، دشت بزرگ، و دهلران از توابع بخش عقیلی گتوند بازگشایی شده است، تردد در این جاده ها را امکان پذی دانست.

این پل که در سال‌های گذشته بازسازی شده است اما هر ساله در فصل بارندگی به علت سطح پایین پل، لایروبی نشدن مناسب و بالا آمدن آب از رودخانه فصلی به زیر آب می‌رود.

اهواز آماده بارش باران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان، سرعت اصلاح و تکمیل شبکه فاضلاب اهواز در ماه های اخیر سرعت گرفته است گفت: روند اصلاح و تکمیل شبکه فاضلاب اهواز در شرایط بسیار عالی نسبت به سال های گذشته قرار دارد و امیدواریم با اقدام های صورت گرفته مشکل آب گرفتگی معابر اهواز در فصل بارش به حداقل برسد.

محمدرضا کرمی‌نژاد، با اشاره به اقدام انجام شده برای به حداقل رسیدن مشکل اهواز در بارش پیش‌رو افزود: ۱۶۸ ایستگاه پمپاژ در شهر اهواز وجود دارد که در ماه های اخیر ۲۸۷ پمپ این ایستگاه ها تعویض، اصلاح و یا تعمیر اساسی شده است و تنها ۱۱ پمپ باقی مانده است که آنها نیز به زودی جایگزین پمپ های جدید می شوند.

وی ادامه داد: به کار گیری ۱۰ پمپ سیار و ۱۶ پمپ اس دی جدید، اصلاح و نوسازی تمام پمپ ها، تابلوهای برق و دیزل های برق ایستگاه های پمپاژ از جمله اقدام هایی است که در ماه های اخیر در اهواز انجام شده است.

وی گفت: تمام پیمانکارانی که در سطح اهواز عملیات اصلاح و توسعه شبکه فاضلاب را انجام داده اند، ملزم شده اند که در صورت بروز مشکل در زمان بارندگی در این نقاط، اقدام های اصلاحی لازم را انجام دهند.

کرمی‌نژاد با بیان بیان اینکه برای سرعت بخشی به اصلاح و توسعه شبکه فاضلاب اهواز از ابتدای فعالیت دولت سیزدهم تاکنون چهار هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است، ادامه داد: پیش از شروع فصل بارش ۲ طرح ضربتی برای اصلاح شبکه فاضلاب اهواز در ماه های اخیر تعریف شد که طرح ضربتی اول ۱۰۰ درصد اجرا و طرح ضربتی دوم نیز تاکنون۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

پیش بینی شده است این سامانه بارشی که از روز شنبه این هفته بخش های مختلف استان را تحت تاثیر قرار داده است، روز سه شنبه خوزستان را ترک کند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار