تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۲
کد خبر: ۲۲۰۱۸۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با جهش‌های کرونا، به دنبال نسل سوم و چهارم آنتی‌بیوتیک‌ها هستیم
 یک متخصص میکروب‌شناسی گفت: در گذشته می‌گفتیم که بدترین عفونت‌ها را با نسل اول آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توان درمان کرد اما اکنون به دنبال نسل سوم و چهارم آنتی‌بیوتیک‌ها هستیم و با روند پیش روی این بیماری و مهاجم‌تر شدن آن و ورژن‌های جدیدی که به وجود می‌آید و با رعایت نکردن دستورالعمل‌ها، معلوم نیست چه اتفاقی در آینده رخ دهد.

دکتر الهام جعفرزاده اظهار کرد: در زمان شیوع کرونا در کشور چین، در وهله اول فکر می‌کردیم این بیماری، ذات‌الریه است اما بعد از آن بهداشت چین این بیماری را به صورت رسمی تحت عنوان کووید - ۱۹ اعلام کرد.

  وی با بیان اینکه نوع جدید ویروس کرونا با علائم بالینی متفاوت و تحت عنوان ویروس کرونای انگلیسی منتشر شد، افزود: ویروس جدید عفونی‌تر شده بود و برخلاف ویروس نوع چینی که کمتر جوانان را درگیر می‌کرد، بیشتر باعث درگیری کودکان و جوانان به این ویروس شد و قدرت و سرایت و مرگ و میر آن نیز بیشتر شده است.

این متخصص میکروب‌شناسی گفت: علائم بالینی این ویروس متفاوت است و علائم آن تنها تنفسی نیستند بلکه علائم متفاوتی مانند سردرد، دل پیچه و بی‌حالی از علائم این نوع ویروس بوده‌اند.

وی تصریح کرد: در مقایسه با ویروس چینی که درمان آن راحت‌تر بود، درمان ویروس جدید سخت‌تر است. قدرت جهش در این ویروس پیدا شد و علی‌رغم تمام زحمات همکاران‌مان در بهداشت و درمان و آگاه کردن مردم در رعایت مسائل بهداشتی، متأسفانه این بیماری از بین نرفت و نوع جدیدتری از آن شایع شد که به آن ویروس برزیلی می‌گویند.

جعفرزاده بیان کرد: ویروس آفریقایی نیز در چندین ایالت آمریکا مشاهده شده و نام آن را بمب اتم گذاشته‌اند که قدرت جهش بالا و درمان دشواری دارد.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته می‌گفتیم که بدترین عفونت‌ها را با نسل اول آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توان درمان کرد اما اکنون به دنبال نسل سوم و چهارم آنتی‌بیوتیک‌ها هستیم و با روند پیش روی این بیماری و مهاجم‌تر شدن آن و ورژن‌های جدیدی که به وجود می‌آید و با رعایت نکردن دستورالعمل‌ها، معلوم نیست چه اتفاقی در آینده رخ دهد.

این متخصص میکروب‌شناسی عنوان کرد: اگر بخواهیم این گونه با بیماری رفتار کنیم و دستورالعمل‌ها را رعایت نکنیم و شاهد اجتماعات چند صد نفری در استان خوزستان باشیم؛ با تهاجمی که ویروس کرونا پیدا می‌کند و با انواع متفاوت و جهش یافته‌تر، نمی‌توانیم خوش‌بین باشیم که آیا فیزیک بدن ما توانایی درمان این بیماری را دارد یا خیر؟

وی گفت: بابت اجتماعاتی که شاهد آن هستیم متأسفم. یک سال است که همکاران ما در معاونت‌های بهداشت و درمان، درگیر کرونا هستند و عزیزان زیادی را در این خصوص از دست دادیم و هنوز هم این اجتماعات پابرجا است. از سازمان‌ها و مسئولان اجرایی درخواست داریم درجه سخت‌گیری خود را بالاتر ببرند تا بتوانیم بهتر این بیماری را کنترل کنیم.

جعفرزاده افزود: وقتی می‌گوییم بیماری جهش یافته و عفونی‌تر شده برای ما پزشکان ترسناک‌تر از بقیه مردم است؛ ما پزشکان از ماهیت این بیماری و ویروس خبر داریم و برای ما که به این علم واقف هستیم، ترسناک‌تر از بقیه مردم است بنابراین باید سخت‌گیری‌ها بیشتر شود تا بتوانیم با همکاری مسئولان اجرایی، این بیماری را از بین ببریم.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: در ایران گزارش قطعی از وجود ویروس کرونای آفریقایی نداشتیم اما در چندین ایالت آمریکا به طور قطعی اعلام شده که آن افراد نیز ژاپنی بودند.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار