تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲
کد خبر: ۲۱۶۸۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ستاره درخششی تولید گندم را افزایش می‌دهد
طبیب غفاری گفت: رقم گندم ستاره درخششی در کشت‌های تأخیری عملکرد بین ۲۰ تا ۲۳ درصد بیشتر از رقم مهرگان و چمران دارد.
  سید محمود طبیب غفاری رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: رقم گندم ستاره در کشت های تأخیری عملکرد بین ۲۰ تا ۲۳ درصد بیشتر از گندم مهرگان و چمران را دارد.

او با بیان اینکه رقم جدید گندم به نام ستاره با کد S۹۲۱۹ حاصل دورگ گیری رقم دز به عنوان پایه مادری و رقم سیچوان ۸۹۱۸۸۲ است، افزود: هدف از کشت این رقم زودرس بودن و مقاومت آن نسبت به خوابیدگی بوده و در حال حاضر این رقم دارای خلوص ژنتیکی است.

طبیب غفاری با بیان اینکه رقم ستاره در فاصله سال های ۹۴-۹۲ در ۱۶ ایستگاه اقلیم گرم و خشک جنوب کشور شامل؛ دزفول ، داراب ، اهواز، خرم آباد ، زابل و ایرانشهر مورد ارزیابی قرار گرفته است، اظهار داشت: نتیجه این ارزیابی نشان داد در کشت های تأخیری این رقم عملکرد بین ۲۰ تا ۲۳ درصد بیشتر از رقم مهرگان و چمران دارد، بطوریکه عملکرد ۴ تن در هکتار را به راحتی تضمین می کند.

او با اشاره به اینکه کشت های تاخیری در اواخر دی و اوایل بهمن ماه کشت می شوند تصریح کرد: رقم ستاره یک رقم بهاره و بسیار پاکوتاه است ارتفاع آن تا نوک خوشه ۷۵ سانتی متر است، در حالیکه رقم چمران ارتفاعی برابر ۹۲ سانتیمتر دارد، همچنین زمان ظهور سنبله حدود ۹۰ تا ۹۵ روز به طول می انجامد، ولی در رقم چمران این دوره تا ۱۱۰ روز طول می کشد.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد بیان داشت: با توجه به اینکه این رقم دیر کشت می شود، مراحل پر شدن دانه آن همزمان با فصلی است که بیماری ها قدرت فعالیت ندارند و در حال حاضر ۷ هکتار از این رقم در طبقه مادری در استان کشت شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۱۶ نقطه از خوزستان در مزارع PVS این رقم مورد آزمایش قرار گرفته و این نقاط در شهرهای هندیجان، ماهشهر، بهبهان، گتوند، حمیدیه، رامشیر، باوی ، کارون ، شوشتر،شوش و هویزه قرار دارند، ادامه داد: بازدید کشاورزان و کارشناسان برای پی بردن به ضرورت و اهمیت کشت این رقم در استان الزامی است.
مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار