تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۲
کد خبر: ۲۱۶۵۲۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پانزدهمین گردهمایی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی برگزار می‌شود
 دبیر علمی پانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی جزئیات برگزاری این گردهمایی را تشریح کرد.

منوچهر جوکار در نشست خبری پانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی که امروز (۲۵ بهمن‌ماه) در دانشگاه شهید چمران برگزار شد، اظهار کرد: انجمن ترویج زبان و ادبیات فارسی، یک انجمن علمی غیردولتی است که توسط جمعی از اساتید بزرگ زبان و ادبیات فارسی حدود ۵۰ سال پیش تشکیل شد.

 وی افزود: این انجمن دو دوره پیش و پس از انقلاب دارد. از پیروزی انقلاب تاکنون ۱۴ دوره گردهمایی این انجمن در کشور برگزار شده است. برگزاری این گردهمایی به عنوان امتیاز در اختیار دانشگاه‌های سطح کشور قرار می‌گیرد که برای دریافت مجوز برگزاری این گردهمایی در دانشگاه شهید چمران اهواز، حدود دو سال تلاش صورت گرفته است.

جوکار با بیان اینکه مهم‌ترین مأموریت انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران، پاسداری از بنیان‌های علمی زبان و ادبیات فارسی در سراسر جهان است، تصریح کرد: این انجمن در دو حوزه داخلی و خارجی فعالیت می‌کند و رویکرد اصلی آن پاسخگویی به نیازهای جامعه در سطح داخلی و بین‌المللی حوزه زبان و ادبیات فارسی است و هیأت مدیره مرکزی این انجمن در تهران، متشکل از اعضای هیأت علمی برجسته دانشگاه‌های کشور است.

دبیر علمی پانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی گفت: انجمن علمی ترویج زبان و ادبیات فارسی از حدود هشت سال پیش فعالیت‌های علمی خود را در قالب شعبه‌های استانی نیز آغاز کرده است و در حال حاضر ۲۰ شعبه استانی دارد که استان خوزستان دهمین شعبه آن است.

عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز افزود: این انجمن همچنین دو شعبه خارج از کشور در پاکستان و بوسنی دارد و به دنبال تأسیس شعبه‌های دیگری در کشورهای دیگر است. مقدمات این کار فراهم شده اما به دلیل شیوع کرونا به تعویق افتاده است.

وی با اشاره به هدف برگزاری این گردهمایی، ادامه داد: هدف عمده گردهمایی‌ها، جمع‌آوری مدرسان زبان فارسی از سراسر جهان برای ایجاد فرصتی مناسب جهت تبادل آراء است. همچنین در این گردهمایی‌ها، راهکارهای مناسب برای ترویج زبان فارسی ارائه می‌شود.

جوکار با اشاره به برگزاری ۱۴ دوره از گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی تاکنون، گفت: پانزدهمین دوره این گردهمایی‌ها در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار خواهد شد. قرار بود این گردهمایی در آبان‌ماه برگزار شود اما با توجه به وضعیت شیوع کرونا به تعویق افتاد. آیین افتتاحیه پانزدهمین گردهمایی ترویج زبان و ادب فارسی، سه‌شنبه (۲۸ بهمن‌ماه) برگزار می‌شود و گردهمایی تا ۷ اسفندماه ادامه خواهد داشت. آیین افتتاحیه و اختتامیه با تعداد محدود به صورت حضوری برگزار می‌شود اما مابقی برنامه‌ها به صورت مجازی ارائه خواهند شد.

وی با اشاره به اهمیت این گردهمایی، افزود: پانزدهمین گردهمایی بین المللی ترویج زبان و ادب فارسی، بزرگ‌ترین و مهم‌ترین گردهمایی علمی در کشور است. زبان فارسی مهم‌ترین محور وحدت‌بخش کشور ما است و هیچ عامل دیگری به اندازه زبان نمی‌تواند ما را به یکدیگر نزدیک و متحد کند. با هر گرایش سیاسی و اعتقادی و دینی و مذهبی، همه در یک چیز مشترک هستیم و آن زبان فارسی است.

دبیر علمی پانزدهمین گردهمایی بین‌المللی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی با اشاره به ارسال بیش از ۲۰۰ مقاله به دبیرخانه این گردهمایی، گفت: سخنرانی‌های تخصصی و عمومی، کارگاه‌ها و میزگردهای تخصصی از محور اصلی برگزاری این گردهمایی است. امسال برای نخستین بار موضوع انتخاب رساله برتر دکتری زبان و ادبیات فارسی نیز اجرایی می‌شود.

جوکار تصریح کرد: یکی دیگر از محورهای چنین همایش‌هایی، بزرگداشت رخدادهای علمی، ادبی، فرهنگی و زبانی در حوزه زبان و ادبیات فارسی در طول یک سال گذشته است. این رخدادها در قالب مقالات، بررسی و آسیب‌شناسی می‌شوند و راهکارهایی تعریف می‌شود.

وی بیان کرد: قرار است ۱۶ نشست علمی و تخصصی در این گردهمایی برگزار شود که نشان‌دهنده تنوع موضوعات است. همچنین ۱۴ نشست تخصصی، دو نشست عمومی و سه نشست کارگاهی برگزار خواهد شد. در این نشست‌ها، مواردی مانند آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان و پژوهش‌های محوری در استان خوزستان مانند پژوهش فرهنگ عامه و دفاع مقدس بررسی می‌شوند.

عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید چمران اهواز یادآور شد: یک میزگرد تخصصی نیز در حوزه نشریات علمی و پژوهشی زبان و ادبیات فارسی با حضور دبیران چند مجله علمی معتبر برگزار خواهد شد.

وی افزود: در هر نشست، چهار سخنرانی خواهیم داشت؛ در نشست‌های عمومی موضوعات گوناگونی که عمومیت دارند، بررسی می‌شود اما در نشست‌های تخصصی موضوعاتی مانند اسطوره و حماسه، ادبیات غنایی، معاصر، ادبیات تطبیقی و ترجمه بررسی می‌شوند. همچنین یک نشست با عنوان "خوزستان و زبان و ادب فارسی" برگزار می‌شود که مشخصاً در خصوص خوزستان است. برای ارائه این نشست تأکید داشتیم که از محققان خوزستانی استفاده شود.

جوکار ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های منحصر به فرد پانزدهمین گردهمایی این انجمن، توجه به منطقه خوزستان است؛ در این گردهمایی از مفاخر ادبی استان خوزستان در چهار حوزه شاعران، مترجمان، نویسندگان و پژوهشگران تجلیل می‌شود.

وی با اشاره به حضور میهمانان خارجی از ۱۰  کشور در این دوره از گردهمایی، گفت: برای برگزاری این همایش مجازی، از سه بستر صفحه آپارات دانشگاه شهید چمران اهواز، سامانه Adobe Connect و صفحه اینستاگرام انجمن ترویج زبان و ادب فارسی خوزستان همزمان استفاده می‌شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار