تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۵
کد خبر: ۲۱۶۰۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برنامه‌های هیات کوهنوردی خوزستان تا پایان سال
 رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خوزستان، برنامه‌های این هیات تا پایان سال ۹۹ را تشریح کرد.

قدرت‌الله نیکخواه درباره عملکرد هیات کوهنوردی خوزستان، اظهار کرد: از ابتدای همه‌گیری کرونا از اسفند ۹۸ تا مهرماه ۹۹ عملا همه فعالیت‌ها و صعودها تعطیل بودند و ما مجبور به حذف خیلی از برنامه‌های‌مان شدیم اما هیات‌های شهرستانی و باشگاه‌ها حدود سه ماه است که فعالیت‌شان را شروع کرده‌اند و هیات کوهنودری نیز وظایف خود را با شدت بیشتری دنبال می‌کند.

وی در ادامه نیز با بیان این‌که از شهریورماه سال ۹۶ باشگاه‌ها متولی رسمی صعودها هستند، عنوان کرد:‌ همان‌طور که می‌دانید وظیفه اصلی هیات کوهنوردی مدیریت امور، ایجاد بستر برای انجام فعالیت و آموزش است که هیات استان در این زمینه‌ها فعالیتی شاخص دارد و در رتبه‌بندی میان هیات‌های خوزستانی رتبه اول یا دوم هستیم.

رییس هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی خوزستان درباره برنامه‌های آینده این هیات نیز گفت: در ایام دهه فجر صعود به قله کینو، بام خوزستان را دستور کار داریم. ارتفاع این کوه ۳۷۴۵ متر است. این صعود از ۲۲ تا ۲۴ بهمن‌ماه و به مناسبت دهه فجر و چهل و دومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است که انتخابی تیم کوهنوردی خوزستان نیز محسوب می‌شود. در این تاریخ و به موازات این صعود، برای اولین بار در خوزستان و دومین بار در کشور نیز یک دوره آموزشی به نام طرح "بلد محلی" در مناطق کوهستانی با همکاری دهیاری‌ها را برگزار می‌کنیم. در این دوره آموزشی یکسری افراد آموزش می‌بینند تا به عنوان راهنما، خدمات بهتری به کوهنوردان و ورزشکاران ارائه دهند.

وی ادامه داد: طرح دوم نیز آموزش طرح امدادی با نام "جستجوگر محلی" خواهد بود که موضوع آن نیز آموزش افراد محلی جهت امدادرسانی به کوهنوردان آسیب‌دیده است. زمانی‌که کوهنوردان دچار حادثه می‌شوند اولین اشخاصی که می‌توانند به کمک آن‌ها بروند، افراد محلی آن منطقه هستند و در کنار آن‌ها هلال احمر و کمیته امداد و نجات کوهستان‌ها هم وارد عمل می‌شوند. بنابراین بر اساس این ضرورت، دوره آموزشی جستجوگر محلی از ۲۲ تا ۲۴ بهمن‌ماه به میزبانی شهرستان ایذه برگزار خواهد شد. کسانی که دوره آموزش بلد محلی را گذرانده‌اند، وارد دوره آموزشی جستجوگر محلی می‌شوند. در این دوره ما میزبان افرادی از استان‌های خوزستان، اصفهان، کهگیلویه و بویراحمد و لرستان هستیم.

نیکخواه درباره زیر شاخه‌های مختلف کوهنوردی نیز عنوان کرد: کوهنوردی شاخه‌های متعددی پیدا کرده است که این شاخه‌ها به صورت مجزا فعالیت دارند. از جمله این فعالیت‌ها غارنوردی، دره‌نوردی، آبشار یخی و یخ و برف هستند. در شمال و شمال شرق خوزستان واقع در رشته کوه‌های زاگرس میانی، سنگ‌های آهکی یا لایه‌های آهکی زیادی هستند که غارهای زیادی نیز در این مناطق دیده می‌شوند و بر این اساس نیز کارگروه غارنوردی خوزستان حدود ۱۸ ماه است که فعالیت خود را شروع کرده و توانسته است، غارهای زیادی را شناسایی کند. همکاران ما در این کارگروه، آموزش و دوره‌های آموزشی را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند.

وی در پایان گفت: هفته آینده مسابقات سنگنوردی سالنی در دو بخش آقایان و بانوان را جهت انتخاب نفرات تیم سنگنوردی خوزستان برگزار خواهیم کرد. کوهنوردان منتخب به مسابقات کشوری تحت عنوان "جام فجر" اعزام خواهند شد که این مسابقات نیز در اهواز برگزار می‌شود. در اسفندماه، ۲ طرح دیگر را هم در دستور کار داریم که اولین آن، جشنواره سنگنوردی طبیعت، جام زنده یاد امیرحسین عادل است و در برنامه بعدی نیز به احتمال زیاد میزبان دوره بازآموزی مربیان درجه ۳ از استان‌های لرستان، ایلام و خوزستان در شهرستان اندیمشک خواهیم بود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار