تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۲۱۴۹۳۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
هلهله‌هایی که به عزا تبدیل می‌شوند
 تعدادی از بزرگان طوایف بختیاری در میزگردی با بررسی رسم تیراندازی در مراسم‌ عشایری ضمن تقبیح این رسم می گویند: انجام فرهنگ‌سازی و همکاری رسانه‌ها می تواند به خاتمه دادن آن در استان منجر شود.

هلهله جشن و سرور برپا بود، صدای شلیک تیر به گوش رسید و  بعد از مدتی صدای ضجه های زنان عروسی را به عزا تبدیل کرد.

بانوان ایل جیغ می زدند و به جای کِل و آواز ، هوره می خواندند و شیون کنان بر سر و صورت خود می زدند. 

این حکایت برخی مراسم عروسی در خوزستان است که افراد برای ابراز احساسات خود دست به تیراندازی می زنند و در حین تیراندازی به خاطر سهل انگاری خشابهای اسلحه خود را در بین افراد در مراسم خالی می کنند. 

رسم تیراندازی هوایی در مراسم در خوزستان قصه تازه ای نیست بلکه سالهای سال است که این رسم نسل به نسل تداوم داشته و به جوان امروز رسیده است .

نسلی که از اسلحه برای غرور و قدرت نمایی و حماسه سازی یاد می کند بدون آنکه به عواقب خطرناک تیراندازی فکری کرده باشد .

تیراندازی در مجالس عروسی و عزا در خوزستان رسمی رایجی است که بیشتر در بین عشایر به چشم می آید.

این رسم که به یک درد  و معضل فرهنگی تبدیل شده است با گذشت زمان با تغییر شکل از سنتی به مدرنیته یا فضای مجازی و تبلیغاتی کشیده شده است.

این رسم که  همواره خطراتی به همراه داشته و سبب قتل های غیر عمد شده معضلاتی چون  پرداخت فصد و خون بها را رقم زده است. 

 

صاحبان مراسمی که تیر اندازی دارند جریمه شوند

امین حاجتی کورکور از طایفه زراسوند بختیاری با اشاره به تاریخچه تیراندازی در بین طوایف بختیاری اظهار داشت : تیراندازی در زمان گذشته برای اطلاع رسانی و به دلیل نبود سیستم صوتی انجام می‌شد که امروز با وجود امکانات باید برچیده شود.

وی ادامه داد : تیراندازی ها در بین عشایر  نشانه شجاعت و ارادت به  بزرگ طایفه یا شخصی که مراسم برای او برگزار شده می باشد که این یک تفکر اشتباه است و همه باید کمک کنیم تا این تفکر از بین برود.

 حاجتی با اشاره به اینکه لازم است با موضوع تیراندازی به صراحت برخورد شود گفت : در میان قوم بختیاری به هیچ وجه رسم  تیراندازی کم رنگ نشده است ، برخی مواقع  شاهد تیراندازی های فراوان قبل از شروع مراسم های مختلف شادی و عزا هستیم که گاها دیده شده در این مراسم ها حوادث جرحی و فوتی به وجود آمده است .

وی با بیان اینکه صاحبان مراسم باید نیروی بازدارنده ای برای تیراندازی باشند ، ادامه داد :  از دهیاران و شوراها و از بستگان صاحبان مراسم  قبل از برگزاری باید تعهد گرفته شود. 

انرژی جوانان را در میدانهای آموزش تیراندازی تخلیه کنیم

محمود جلیلی از بزرگان طایفه جلیلی در این نشست اظهار داشت: همانگونه که پیامبر تیراندازی را سفارش کرده است باید کودکان خود را به آموزش تیراندازی تشویق کنیم اما نه برای خودنمایی یا بزرگنمایی بلکه بکار گیری این مهارت در مقابل دشمن. 

وی ادامه داد : در همین راستا باید از بسیج و نیروی انتظامی کمک بگیریم تا جوانانی که علاقمند به تیراندازی هستند در میدان تیر آموزش ببینند.

جلیل افزود : با برگزاری جلسات متنوع و پیوسته با صدا و سیما و سایر رسانه ها به طوایف پیام برچیدن رسم استفاده از سلاح را منتقل کنیم .

وی با اشاره به عواقب افزایش سلاح بین عشایر خاطر نشان کرد : با زیاد شدن جمعیت در روستاها و عشایر ، تعداد اسلحه های در دست این قشر زیاد شده که باید کنترل و جمع آوری شوند .

فضای مجازی را برای انتشار تصاویر کنترل کنیم

مهردار سرقلی با اشاره به رسم تیراندازی در آیین ها اظهار داشت : از زمان قدیم وقتی شخص برجسته‌ای در ایل فوت میکرد سایرین در سوگ او تفنگ های خود را سرازیر می کردند و هیچگونه تیراندازی در مراسم آن شخص انجام نمی دادند، ولی امروزه برعکس آن را شاهد هستیم که متاسفانه این  رسم به غلط جا افتاده و بسیار خطرناک است.

وی ادامه داد: پیشنهاد می کنیم که جایگاه یا محل هایی در نظر گرفته شود تا اشخاصی که می‌خواهند تیراندازی کنند و انرژی خود را تخلیه کنند به آنجا بروند و به تمرین تیراندازی مبادرت ورزند.

سرقلی افزود : فرهنگ اصیل و سنتی ما امروز تبدیل به یک فرهنگ مجازی شده است و بسیاری از جوانان برای اینکه در فضای مجازی خود را مطرح کنند عکس‌هایی با سلاح های جنگی  منتشر می‌کنند که این فرهنگ غلطی است ؛ باید فضای مجازی را کنترل کنیم تا بتوانیم کمکی به برچیدن رسم تیراندازی کرده باشیم .

از طرف مسئولین قضایی یک نماینده در طایفه مشخص شود

علیرضا رضایی میرقائدی از دیگر سران ایل بختیاری  با بیان اینکه  ضرورت دارد شخصی در طایفه به عنوان نماینده از طرف مسئولین قضایی در بین مردم مناطق عشایری فعالیت کند اظهار داشت :  باید از افرادی که در طایفه تاثیر گذار هستند ، بهره بیشتری ببریم و آنان را به عنوان نماینده بین مردم ، دادگستری و نیروی انتظامی مشخص کنیم تا در این خصوص در روستاها فعالیت کند .

وی ادامه داد :  بزرگان طایفه پل ارتباطی بین مردم و مسئولان هستند تا بتوانند رسم تیراندازی را در بین اهل ایل آموزش دهند و از طرفی در مواقع نیاز از مسئولین ، نیروی انتظامی و دادگستری درخواست کمک کنند .

رضایی خاطر نشان کرد : قطعا  باید با مدیریت و برنامه ریزی رسم تیراندازی در مراسم‌های مختلف برچیده شود ، تا شاهد تبدیل مراسم شادی به عزا نباشیم. 

رسم تیراندازی در عشایر بختیاری کم‌رنگ شده است

گودرز عیدی وندی از طایفه موری  اظهار داشت : اگر بزرگان طایفه تیراندازی نکنند اهل طایفه الگو می‌ گیرند و رسم تیراندازی کمرنگ و از بین می رود زیرا آنها نگاهشان به بزرگان طایفه است .

وی ادامه داد : امروزه رسم  تیراندازی در بین عشایر بختیاری کم‌رنگ شده است و نسبت به سال‌های گذشته کمتر در مراسم عزاداری و عروسی تیراندازی می شود.

عیدی وندی افزود : باید در مراسم عزاداری و خاکسپاری ها بجای تیر اندازی  فقط به سینه‌زنی  و مراسم سوگواری پرداخت زیرا  تیراندازی هایی که در مراسم صورت می گیرد بسیار خطرناک است و گاهی منجر به اتفاقات ناگواری می شود .

وی با اشاره به اینکه قبل از برگزاری مراسم بزرگان طایفه باید با بانیان مراسم در خصوص منع تیراندازی صحبت کنند ، خاطرنشان کرد : از بزرگان طوایف می خواهیم که این قضیه را به جد پیگیری کنند. 

عیدی وندی ادامه داد : اهالی ایل شخص را به عنوان نماینده  مشخص کنند تا او در مراسم به عنوان یک فرد مسئول  از طرف دادگستری و نیروی انتظامی بتواند به صاحبان مراسم اخطار دهد و از آنها تعهد بگیرد تا هیچگونه شلیک تیری انجام نشود.

بزرگان طوایف همت کنند تا رسم تیراندازی از بین برود

سرهنگ حکیم عبداللهی معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان  هم در این نشست با اشاره به تدوین راه کارهایی برای مقابله با رسم تیراندازی در بین عشایر در خوزستان اظهار داشت: طرح های بسیاری برای برچیده شدن رسم تیراندازی برای عشایر تدوین شده است ، اما دنبال چگونگی اجرای آن در بین اقوام و طوایف استان هستیم.

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر تیراندازی در بین عشایر بسیار کاهش پیدا کرده است ، ادامه داد : در این خصوص طرح‌های علمی فراوانی را آماده کرده ایم و در صورت اجرایی شدن شاهد ازبین رفتن این رسم خواهیم بود .

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان تصریح کرد :  بزرگان طوایف باید همت کنند  تا فرهنگ تیراندازی از بین برود و  برای نسل جدید فرهنگ‌سازی کنند و از تمام مردم یک طایفه کمک بگیرند .

سرهنگ عبداللهی ادامه داد : یک گروه مجازی که تمام بزرگان طوایف خوزستان از لر، عرب ، بختیاری ، دزفولی  و ... در آن عضو هستند تشکیل دهیم و این فضا را تبدیل به اتاق فکری در خصوص به اشتراک گذاشتن راهکارهای از بین بردن رسم تیراندازی و  سایر مشکلات عشایری استان  کنیم .

 

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان با اشاره به ضرورت استفاده  از ظرفیت بسیج برای آموزش و استفاده میدان تیر اظها داشت : از میدان تیر استفاده کردن بسیار نکته خوبی است تا  جوانان در آن محل ایمن آموزش تیراندازی ببینند. 

بزرگان طوایف نقش مهمی در فرهنگ سازی بین جوانان دارند

محسن بهاروند رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان خوزستان با اشاره به اینکه بزرگان طوایف نقش مهمی در فرهنگ سازی بین جوانان و نسل جدید دارند اظهار داشت : بزرگان طوایف الگو و سرمشق نسل های بعد از خود هستند.

وی گفت: کودکان ، نوجوانان و جوانان  با نگاه کردن به این بزرگان راه و روش درست زندگی کردن را در بین طایفه و عشایر یاد می گیرند و همچنین به نسلهای بعد از خود منتقل می کنند. 

وی با بیان اینکه نگهداری سلاح خود به تنهایی جرم است ، خاطرنشان کرد : در مراسم عزاداری و عروسی به خاطر قدرت و نشان دادن بزرگی طایفه نباید از سلاح و شلیک تیر هوایی استفاده کرد و باید از این رسم اشتباه جلوگیری کرد . گاهی اوقات تیرهای هوایی شلیک شده در مراسم به دلیل برگشت  تیر باعث وقوع حوادث ناگواری شده که در چند مورد منجر به حوادثی چون قطع نخاع یک استاد و چند دانشجو در استان شد. 

بهاروند افزود : متاسفانه به دلیل استفاده  از سلاح های گرم ، برخی مراسم عروسی تبدیل به عزا می شود. 

وی با بیان اینکه در سالهای اخیر سن افرادی که اقدام به تیراندازی می کنند کاهش پیدا کرده است گفت : متاسفانه تیراندازی در مراسم عروسی و عزا توسط افراد کم سن و سال و بدون تخصص صورت می گیرد که این مسئله منجر به حوادث ناگواری می شود.

 بهاروند با بیان اینکه امروز باید با سیاست و گفتمان، قدرت خود را نشان دهیم و انرژی خود را برای تولید علم و سواد جامعه و فرهنگ سازی خرج کنیم گفت : فرهنگ عشایری یک فرهنگ غنی است که  برگرفته  از فرهنگ دیرینه ایران باستان بوده است و نباید با رسم تیر اندازی آن را خدشه دار کنیم. 

بهاروند ادامه داد : امروزه عصر نمایش قدرت با تیراندازی و نشان دادن اسلحه نیست و باید جوانان خود را آن گونه تربیت کنیم که در توانایی‌های خود را در  راه خدمت به مردم و جامعه  به نمایش درآورند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار