تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۱
کد خبر: ۲۱۰۱۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طرح "محله محور با رویکرد مقابله با کرونا" در خوزستان اجرا می‌شود
 رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت:  برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، طرح محله محور و خانواده محور در سطح شهرها و روستاهای استان با  مشارکت عموم مردم و با استفاده از پایگاه‌های سلامت اجرایی می شود.

 سیدمحمد علوی روز دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه در اهواز اظهار داشت: این طرح شامل چند مرحله است که توسط مراکز بهداشت، هلال احمر، بسیج، معتمدین محله، پایگاه های سلامت در خانواده ها و سمن ها اجرا می شود.

وی با بیان اینکه اصلی ترین رویکرد این طرح، محله محور بودن آن است افزود: با اجرای این طرح و تمرکز بر محلات و خانواده ها، پوشش بهتری نسبت به کنترل ویروس کرونا انجام خواهد شد. هدف اصلی این طرح شناسایی، ردیابی افراد و در نهایت قرنطینه کردن مبتلایان و در صورت نیاز ارجاع آنان به مراکز بیمارستانی و سرپایی است.

علوی گفت: هدف کلی این طرح که با نام سردار شهید قاسم سلیمانی مزین شده است، مدیریت و کنترل اپیدمی کووید ۱۹ از طریق مشارکت مردمی و هماهنگی بین بخشی و بهره گیری از نیروهای بسیج و هلال احمر است.

وی افزود: همچنین قطع زنجیره انتقال ویروس با افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی، رهگیری و رصد فعال به میزان ۸۰% در یک ماه و ۹۰% در سه ماه، کاهش بستری حداقل به میزان ۳۰%  در یک ماه و ۵۰% در سه ماه، کاهش مرگ حداقل به میزان ۱۰%  در یک ماه و ۴۰% در سه ماه و پوشش حمایتی از گروه های در معرض خطر به میزان ۵۰%  در یک ماه و ۹۰% در سه ماه از اهداف اختصاصی این طرح هستند.

علوی گفت: مشارکت بسیج، محله و خانواده محور بودن، جلب مشارکت مردمی، رعایت موازین کنترل عفونت،  ارایه فعال خدمات و مراقبت ها، جلب همکاری بین بخشی، بهره گیری از ظرفیت هر خانه یک پایگاه سلامت و استفاده از فن آوری های نوین جزو اصول این طرح می باشند.

وی عنوان کرد: از ابتدای اسفند سال گذشته درگیر ویروس کرونا شدیم که عملکرد خوب مسئولان مبنی بر تعطیلی اماکن و تفرجگاهها باعث شد تا در خوزستان شاهد موج اول این بیماری نباشیم و اگر این اقدامات دوام پیدا می‌کرد ما تابستان بی خطری داشتیم. اکنون نگران فصل سرد سال هستیم و پیش‌بینی می‌کنیم که خطر آفرین باشد زیرا بسیاری از عفونت‌ها در هوای سرد فراوانی بیشتری دارند از طرفی مردم بیشتر در خانه می مانند و باعث افزایش انتشار عفونت می شود لذا باید خود را آماده کنیم که دوباره داستان تابستان برای ما رخ ندهد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: تعطیلی که در کشور ایجاد شده به طور کامل مانع انتشار بیماری نمی شود بلکه فشار کار بیمارستان‌ها را کمتر می کند. اصل کار زمانی است که ما از تجربیاتمان به بهترین شکل استفاده کرده و از وقوع حادثه پیشگیری کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه غربالگری و مراقبت از افراد پرخطر و دارای بیماری زمینه‌ ای به خوبی در حال انجام است اما نباید از افراد دارای بیماری غیر واگیردار غافل شویم، این افراد از ترس گرفتن کرونا به بیمارستان نمی روند و این امر موجب می شود تا ناخواسته کرونا را منتقل کنند که در گام سوم این افراد مورد توجه قرار گرفتند.

علوی گفت: یکی دیگر از ایرادهای کار ما این بود که تست ها ۲ تا یک هفته بعد به دست بیماران می رسید که خوشبختانه این موضوع رفع شده و اکنون با استفاده از قطره مخصوصی ظرف ۲۵ دقیقه جواب تست آماده می‌شود. پیش از این تنها راهکاری که به افراد مبتلا اعلام می کردیم ماندن در خانه بود اما اکنون این افراد با حضور در بیمارستان و نقاهتگاه سریع درمان می شوند.

وی در ادامه به هفته ایدز اشاره کرد و گفت: شعار روز جهانی ایدز در سال ۹۹، همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک است. همگی ما در کنترل اچ آی وی سهیم هستیم. آموزش و اطلاع رسانی به عنوان یکی از مهمترین استراتژی‌های پیشگیری ازاچ آی وی همواره مطرح بوده و روز جهانی ایدز فرصتی برای پرداختن به این امر مهم و جلب حمایت سیاستگذاران، مسئولان و جامعه، برای حرکتی تاثیرگذار جهت کنترل ایدز است.

رییس مرکز بهداشت خوزستان افزود: هرسال اول دسامبر به نام روز جهانی ایدز نامگذاری شده است لذ بنا به اهمیت موضوع در کشور ما هفته اطلاع رسانی از تاریخ ۱۱ تا ۱۷ آذرماه مد نظر قرار گرفته است اگرچه درسال جاری توجه جهانی بر اپیدمی کووید ۱۹ و تاثیر آن بر زندگی و معیشت افراد متمرکز است.

وی ادامه داد: اطلاع رسانی مناسب در خصوص اچ ای وی و اهمیت پیشگیری از آن، جلب حمایت سیاستگذاران، مسوولان و سازمان ها از برنامه های اطلاع رسانی و کنترل اچ آی وی و افزایش همکاری بین بخشی، معرفی اقدامات، دستاوردها و چالش های موجود در زمینه برنامه های اچ آی وی در کشور و جلب مشارکت انجمن های غیردولتی وعموم مردم در برنامه های پیشگیری و کنترل اچ آی وی در کشور جزو مهمترین برنامه های هفته اطلاع رسانی ایدز به شمار می رود.

علوی گفت: تعداد افراد مبتلا به اچ آی وی مثبت در کشورتا پایان سال ۹۸، بیش از ۴۱ هزار نفر می باشد که مرگ ۱۹ هزار نفر آنها ثبت شده است. ۸۲ درصد کل موارد ابتلا به این ویروس را مردان و ۱۸ درصد را زنان تشکیل می دهند. اما الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان درسال های اخیر تغییر کرده است به گونه ای که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در سال ۹۸، ۳۰ د رصد موارد را زنان و ۷۰ درصد آنها را مردان تشکیل می دهند. ۵۰ درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص، درگروه سنی ۳۵ - ۲۰ سال بوده اند.

وی بیان کرد: عمده ترین  راه انتقال اچ آی وی از سال ۶۵ تا سال ۹۷ از طریق تزریق مشترک (۱/۶۰ درصد)، رابطه جنسی (۲/۲۲ درصد) مادر به کودک (۷/۱ درصد) و نامشخص (۸/۱۵درصد) می باشد. همچنین راه انتقال ۲/. درصد از این موارد مربوط به خون و فرآورده های خونی در سال های پیش از اجرای سیاست پالایش صد درصدی خون سالم توسط سازمان انتقال خون است.

رییس مرکز بهداشت استان افزود: اما بر اساس آمار سال گذشته، راه احتمال انتقال در ۲۲ درصد موارد از طریق اعتیاد تزریقی، ۴/۴۶ درصد موارد از طریق روابط جنسی، ۶/۲ درصد موارد از طریق مادر به کودک و در ۲۹ درصد موارد راه احتمالی ابتلا نامعلوم است. همچنین هیچ مورد ابتلا جدید از طریق خون و فرآورده‌های خونی ثبت نشده است.

وی گفت: تا پایان  شهریور سال ۹۹ تعداد کل موارد مبتلا به اچ آی وی ۲ هزار و ۸۰۰ نفر در کل استان بوده که یک هزار و ۳۸۰ نفر از آنها درحال حاضر تحت مراقبت و درمان هستند. ۱۹ درصد از افراد آلوده زن و ۸۱ درصد مرد می باشند همچنین تعداد موارد فوت شده ۹۴۸ نفر می باشد. ۴/۶۷ درصد راه انتقال ویروس اچ آی وی در استان از طریق تزریق مشترک، ۶/۲۱ درصد از طریق ارتباط جنسی، ۵/۲ درصد از راه مادر به کودک و ۵/۸ درصد ناشناخته می باشد.

علوی در ادامه به نرخ جمعیت کشور اشاره کرد و افزود: سیاست های جمعیتی به ضرورت افزایش جمعیت و ابعاد مختلف جمعیت از جمله فرزندآوری، تسهیل ازدواج وتحکیم خانواده، بهداشت باروری، ترویج سبک زندگی ایرانی - اسلامی، توانمندسازی جوانان، تکریم سالمندان توجه نموده است، که اجرای به هنگام و مستمر آنها می ­تواند به افزایش کمی و کیفی جمعیت منجر شود.

وی بیان کرد: ﺍمروزه ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﺯﻭﺝ‌ﻫﺎﯼ ﺟﻮﺍﻥ ﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﺑﺎﻭﺭﻧﺪ ﮐﻪ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﯾﺪﻩ­‌ﺁﻝ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ­ﺍﯼ ﺑﺎ ﯾﮏ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺩﺍﺷﺘﻦ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﯾﮏ ﻓﺮﺯﻧﺪ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ، ﺳﻄﺢ ﮐﯿﻔﯽ ﺗﺮﺑﯿﺖ ﮐﻮﺩﮎ ﺭﺍ ﮐﺎﻫﺶ ﻣﯽ‌ﺩﻫﺪ. در هیچ زمانی کم ­فرزندی یا تک فرزندی در جامعه ایران مانند زمان حال فراگیر نبوده است؛ در اسلام نیز به داشتن چند فرزندی با رعایت شرایطی توصیه شده است و از تکثیر نسل به عنوان یکی از اهداف مهم ازدواج یاد کرده است.

رییس مرکز بهداشت گفت: احساس تنهایی، شکنندگی، کم تحملی، پرتوقعی، سرخوردگی، اعتماد به نفس کاذب و بسیاری از آسیب ­­های رفتاری دیگر، از جمله پیامدهای روحی و روانی تک فرزندی است که بنا به نظر روانشناسان، حمایت ­های بی دریغ پدر و مادر هم نمی ­تواند جایگزین مناسبی برای کمرنگ شدن آن باشد چرا که تنهایی باعث می­شود تا کودک در برقراری ارتباط با دیگران دچار مشکل شود و نتواند با سایر همسالان برخورد مناسبی داشته باشد.

وی افزود: متاسفانه جمعیت کشور به سوی سالمندی و میانسالی و کمبود نیروی انسانی پیش می ­رود؛ اینها از مهم ترین آفت های اجتماعی پدیده تک فرزندی است. مسئله ای که باید به صورت ریشه ای در راس تصمیمات و برنامه های دولتمردان قرار گیرد.

علوی عنوان کرد: در سال ۹۶، نرخ باروری کشور ۱/۲ بود که این میزان در سال های ۹۷ و ۹۸ به ۲ و ۷/۱ رسید که بسیار نگران کننده است همچنین بر اساس اعلام دانشگاه جندی شاپور اهواز، در سال ۹۶ نرخ باروری در خوزستان ۶/۲ بود که در سال ۹۸ به ۳/۲ کاهش یافته است.

وی ادامه داد: کاهش سن ازدواج یکی از برنامه های ما برای افزایش فرزند آوری است گفت: در حال حاضر سن ازدواج در کشور برای دختران ۲۴ و برای پسران ۲۹ سال است همچنین فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند حدود ۴.۵ سال است که باید کاهش یابد. طبق آمار کشور سن مادر، هنگام تولد اولین فرزند حدود  ۲۹ سال می باشد همچنین فاصله تولد فرزند اول با دوم حدود ۵.۵ سال است که باید روند کاهنده ای داشته باشد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان در پایان گفت: برای تحقق خواسته جوانان مبنی بر اینکه ۲ فرزند کافی نیست باید اشتغال و مسکن آنها را مهیا کرد و اقدامات حمایتی جامع و با تداوم برای آنها در نظر گرفت.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار