تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۰
کد خبر: ۲۰۸۰۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
تراژدی خودسوزی سایت پسماند صفیره
  سایت جدید دفن پسماند اهواز در نزدیکی روستای «صفیره» در یک هفته اخیر دوباره دچار آتش سوزی و خودسوزی شده است و همین موضوع گله مندی اهالی منطقه را به دنبال داشته است.

 سایت جدید دفن پسماند اهواز در نزدیکی روستای «صفیره» در بخش غیزانیه این شهرستان، از سال ۹۱ با تعطیل شدن مدفن قدیمی پسماند در منطقه «برومی» راه اندازی شده است.

 دفن نشدن زباله به صورت اصولی و بر اساس شیوه نامه در این سایت زباله، شرایط را برای آتش گرفتن زباله ها در این سایت فراهم کرده و دود ناشی از این آتش سوزی ساکنان روستای صفیره و اغلب روستاهای بخش غیزانیه شهرستان اهواز و شرق این شهرستان را درگیر می‌کند.

در ایام تابستان به دلیل شدت گرفتن گرما خودسوزی زباله ها در این سایت بیشتر می شود و دود ناشی از سوختن زباله ها ساکنان بخش غیزانیه و شرق اهواز را درگیر می کند.

روزانه یک هزار تن زباله شهر اهواز به سایت پسماند اهواز منتقل می شود. در مدفن زباله های اهواز، قرار بود دفن بهداشتی پسماند به روش نیمه هوازی (فوکوئوکا) اجرا شود و پسماندها باید به روش خاصی در محلی موسوم به «سلول» دفن شده و روی آنها چند لایه خاکریزی شود اما به دلیل رعایت نشدن اصول دفن، از حدود پنج سال پیش در فصل گرما با آتش سوزی های وسیع روبه رو می شود .

**مشکل سایت پسماند صفیره تا راه اندازی شدن سلول ها پابرجا است

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهوازدرگفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مشکل سوختن زباله در سایت پسماند صفیره تا زمانی که لوله های دفن (سلول )آن راه اندازی نشوند پا برجا است، برای حل مشکل این سایت باید بر اساس شیوه نامه و راه اندازی لوله های خروج گاز دفن زباله انجام شود.

علی بنی عگبه با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها یک سلول دفن زباله در این سایت وجود دارد افزود: این سلول پرشده و زباله ها در منطقه بدون رعایت شیوه نامه این سایت دفن می شوند.

وی گفت: ۲ سلول دفن در این سایت در دست ساخت است که یکی از سلول ها ۵۰ درصد و دیگری ۱۰ درصد پیشرفت دارد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهواز ادامه داد: به دلیل مشکلاتی که شهرداری با پیمانکاران ساخت این سلول ها دارد ساخت این سلول ها متوقف شد.

بنی عگبه افزود: علت و عامل آتش سوزی در این سایت تجمع گاز زباله ها در لایه های زیرین و تخلیه نشدن آن ها و در نهایت به دلیل یکسری فعل و انفعالات دچار آتش سوزی می شوند که در تابستان این فرآیند شدت می یابد.

وی اظهار داشت: این گاز خود به خود مشتعل می شود و به همین دلیل باید به روش اصولی دفن زباله انجام شود تا گاز پسماندها دفع شود.

**درگیری ساکنان و شرکت های منطقه با دود ناشی از سوخت زباله ها

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان اهوازدر ادامه افزود: ساکنان بخش غیزانیه و شرق شهرستان اهواز و شرکت هایی که در این منطقه مشغول به کار هستند از سوختن زباله ها در این سایت که در طول چهار سال اخیر اتفاق می افتد به تنگ آمده اند و همواره گله مند هستند.

وی گفت: این سایت با شیوه نامه های پیشرفته بر گرفته از روش دفن زباله از کشور ژاپن ساخته شده است اما متاسفانه به دلیل رعایت نکردن نحوه اصولی دفن زباله برای منطقه مشکل ساز شده است.

بنی عگبه بیان کرد: از مسیر قضایی و از شهرداری پیگیری های زیادی را انجام داده ایم و شهرداری قول داده هر چه زودتر سلول های دفن زباله این سایت را راه اندازی کند.

**امکان وقوع تصادف در جاده های این بخش بر اثر دود ناشی از سوختن زباله

بخشدار غیزانیه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: دود ناشی از آتش سوزی در سایت زباله صفیره باعث کاهش دید در جاده های این منطقه شده و احتمال افزایش میزان تصادف و مرگ و میر در این بخش خواهد شد.

رسول ساکی گفت: در یک هفته اخیر این سایت باز هم دچار آتش سوزی شده و مشکلات فراوانی را برای مردم منطقه ایجاد کرده است.

وی افزود: شورای بخش غیزانیه در این خصوص از شهرداری شکایت کرده و قرار است جلسه ای برای حل این مشکل با مسوولان امر داشته باشیم.

ساکی ادامه داد: از محیط زیست تقاضا داریم که برای برخورد با دستگاه هایی که در این مسئله کوتاهی می کنند برخورد شدیدتری داشته باشد.

وی گفت: پارسال شکایتی را در این مورد داشتیم که متاسفانه به نتیجه ای نرسید.

بخشدار غیزانیه افزود: مردم منطقه و البته بخشی از اهواز مدت ها است از دود ناشی از سوخت زباله های این سایت دچار مشکل شده اند و تا زمانی که سلول های دفن این سایت ساخته نشود ما همچنان درگیر این مشکل خواهیم بود.

تلاشهای خبرنگار ایرنا برای گرفتن پاسخ از سازمان مدیریت پسماند شهرداری اهواز دراین رابطه بی نتیجه ماند و مرجعی دراین سازمان پاسخگو نبود.

دیروز دوشنبه سایت پسماند صفیره دچار آتش سوزی  شد که توسط آتش نشانی اهواز مهار شد.

به گفته آتش نشانی گستردگی آتش سوزی در این منطقه بسیارزیاد است و آتش به صورت کامل در این منطقه مهار نمی شود و امکان مشتعل شدن دوباره زباله ها وجود دارد.

به گفته برخی اهالی روستایی این منطقه دود غلیظ و بوی نامطبوع ناشی از آتش سوزی مکرر سایت پسماند صفیره بیش از هشت هزار نفر از روستاهای اطراف را آزار می‌دهد.این درحالی است که آلودگی‌ فلرهای نفتی در این منطقه آلودگی‌ زیست محیطی را تشدید کرده و دمای هوا را به صورت غیرطبیعی افزایش داده است.

بخش غیزانیه یکی از سه بخش تابعه شهرستان اهواز در شرق این شهرستان در مسیر ماهشهر، رامشیر و رامهرمز واقع شده است.

روستای صفیره در ۲ کیلومتری از این سایت پسماند قرار دارد و جمعیت این روستا در حدود ۴۰۰ نفر است.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار