تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
کد خبر: ۲۰۶۲۹۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مستندنگاری اشیای مخزن موزه هفت‌تپه آغاز شد
  مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه گفت: مرحله نخست مستندنگاری و عکاسی از اشیای مخزن موزه هفت‌تپه، با عکاسی از اثر مُهرهای کاوش‌های دکتر عزت‌اله نگهبان آغاز شد.

  عاطفه رشنوئی افزود: مخزن موزه هفت‌تپه، گنجینه‌ای از یافته‌هاای دوره ایلام از ۲ محوطه چغازنبیل و هفت‌تپه است که هیچ‌گاه امکان نمایش همه این اشیا به علاقمندان و پژوهشگران وجود نخواهد داشت، از این رو پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و موزه هفت‌تپه بر آن شد که عکاسی از اشیای مخزن را در رسته‌های مختلف به صورت جامع و هماهنگ آغاز کند تا در آینده‌ای نه چندان دور، امکان چاپ و معرفی هر یک از این رسته‌ها به عموم مردم فراهم شود.
وی بیان کرد: در نخستین مرحله، اثر مُهرهای به دست‌آمده از کاوش‌های هفت‌تپه به سرپرستی دکتر نگهبان در دستور کار قرار گرفت؛ این مُهرها شامل بخش‌هایی از کتیبه‌های مُهرشده، بست‌های (پلمب) گِلی درب‌ها و قفل‌های خمره‌های ذخیره غذایی است.
رشنوئی توضیح داد: نقش این مُهرها معمولا پادشاه ایلامی را نشان می‌دهد که در حال نیایش، یا تقدیم نذورات به خدای ایلامی است.
وی گفت: عکاسی جامع و یکپارچه از اشیای مخزن با هدف شناسایی، پژوهش، بایگانی، حفاظت و معرفی از اهداف مهم پایگاه است.
مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه افزود: منظور از عکاسی جامع و یکپارچه، عکاسی با یک متد، تکنیک، زمینه، نورپردازی و کیفیت خاص و یکسان از تمام مجموعه است؛ در گذشته از اشیای موجود در موزه و مخزن، بنا به نیازهای مختلف پژوهشی عکس‌هایی با تکنیک‌ها، زمینه‌ها و فناوری‌های مختلف تهیه شده بود که این تفاوت در کیفیت تصاویر، امکان مطالعه و معرفی دقیق را ممکن نمی‌ساخت.
وی ابراز امیدواری کرد: پروژه‌هایی از این دست در آینده و برای اشیای دیگر مخزن شامل الواح، آجرنوشته‌ها، اشیای فلزی، پیکرک‌های انسانی و حیوانی، ظروف سفالی و ... کلید بخورد.

تهیه بروشور از اشیای تاریخی روشی برای معرفی به مردم
سارا فریدونی، مجری طرح مذکور نیز بیان کرد: درک عمیق و بهتر اشیای به دست‌آمده از کاوش‌ها، در نمایش کامل آنهاست که محدودیت‌های فیزیکی موزه‌ها در سرتاسر جهان مانع از این نوع نمایش می‌شود؛ از این رو، امروزه تهیه جزوه‌های تخصصی به منظور معرفی انواع اشیا و آثار موزه‌ها، از جمله روش‌های موزه‌های جهان برای آشنایی مردم با مجموعه اشیای مختلف است.
وی اضافه کرد: عکاسی دقیق از اشیای مخزن علاوه بر نمایش و معرفی، در پژوهش و مطالعات باستان‌شناسی، حفاظت و مرمت کاربرد دارد.
فریدونی گفت: باتوجه به اهمیت اثر مهرهای هفت‌تپه، در مرحله نخست این اشیا برای عکاسی جامع و یکپارچه انتخاب شدند.
وی خاطرنشان کرد: ابعاد کوچک این آثار، ظرافت نقوش به ویژه جزییات در آرایش، لباس‌ها، نقوش پرکننده و نوشته‌های به خط میخی، تکنیک‌های ویژه‌ای برای عکاسی و نورپردازی می‌طلبد.

موزه هفت تپه در محوطه هفت تپه در شمال خوزستان واقع است و آثار کشف شده تاریخی در محوطه تاریخی شهرستان شوش در آن نگهداری می‌شود.
ساخت این  موزه سال ۱۳۴۹ شروع شده و پس از سه سال به پایان رسید؛ در سال ۱۳۵۹ و با آغاز جنگ تحمیلی تعدادی از آثار این موزه به موزه‌های تهران منتقل و فعالیت موزه هم به طور موقت تعطیل شد. این موزه در سال ۱۳۸۰ پس از مرمت، دوباره بازگشایی شد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار