تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۰۴
کد خبر: ۲۰۴۱۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
در آمار فوتی‌های کرونا، صحبت از جان‌های شیرین است
 یک کارشناس مسائل اجتماعی گفت: در انتشار اخبار نباید به راحتی در مورد تعداد آمار موارد فوتی صحبت شود زیرا یک مورد مرگ انسان هم زیاد است و یک انسان، یک خانواده است؛ مثلا هنگام اعلام آمار فوتی‌های کرونا بهتر است گفته شود ۵۵ پدر، ۴۵ مادر و یا ۳۵ جگرگوشه دیگر در بین خانواده‌شان نیستند و مردم باید بیماری را جدی بگیرند.

سیدبهنام میرافضل اظهار کرد: مفاهیم، حاوی معنایی هستند و افراد، منظورهای خود را با مفاهیم منتقل می‌کنند. بحران کرونا جامعه انسانی را در برگرفته است و انسان نیز موجودی دارای ساخت‌های مختلف است و افراد بر این اساس، کنش از خود نشان می‌دهند.

به گزارش ایسنا، وی افزود: مفاهیمی که توسط مسئولان و حتی رسانه‌ها بیان می‌شود ممکن است نامانوس باشد و معنی و پیامی را به مردم منتقل نکند. به طور مثال کلمه اپیدمی یا پاندمی بیان می‌شود که می‌توان به جای اپیدمی از کلمه فراگیری یا به جای پاندمی از جهان‌گیری استفاده شود.

میرافضل ادامه داد: همچنین در موقعیت مقابله با کرونا با مفهوم دیگری مانند پروتکل مواجه شده‌ایم که به جای استفاده از پروتکل می‌توانیم کلمات بهتری استفاده کنیم تا مخاطب راحت‌تر و بهتر مطلب را متوجه شود و کنش اجتماعی خود را بر این اساس تنظیم کند.

این کارشناس مسائل اجتماعی تصریح کرد: مردم به دانسته‌هایی در خصوص کرونا رسیده‌اند اما هنوز این دانسته‌ها به باور تبدیل نشده‌اند؛ زمانی که دانسته‌ها به باور تبدیل شوند، در کنش و اقدام مردم مشاهده خواهند شد. اکنون آماری که ارائه می‌شود گویای بهبود وضعیت است اما نباید این بهبود وضعیت را به معنای عادی شدن یا قرار گرفتن در مسیر عادی شرایط قلمداد کنیم و چنین کاری، تهدید بزرگی است.

وی عنوان کرد: در جامعه انسانی تنها با شیوع کرونا روبه‌رو نیستیم بلکه با بحران ناشی از شیوع کرونا مواجه هستیم؛ در این بحران، عدد و رقم ارائه می‌شود اما این اعداد، کمیتی برای بیان کیفیت است در واقع شاهد هستیم این بحران سلامتی انسان‌ها را به خطر انداخته است و با مرگ‌های روزانه روبه‌رو هستیم.

میرافضل افزود: در انتشار اخبار نباید به راحتی در مورد تعداد آمار موارد فوتی صحبت شود زیرا یک مورد مرگ انسان هم زیاد است و یک انسان، یک خانواده است؛ مثلا هنگام اعلام آمار فوتی‌های کرونا بهتر است گفته شود ۵۵ پدر، ۴۵ مادر و یا ۳۵ جگرگوشه دیگر در بین خانواده‌شان نیستند و مردم باید بیماری را جدی بگیرند.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، در خصوص عدم اعلام آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا نیز بیان کرد: اعلام این آمار، عامل محرک برای مدیران و مسئولان نیز هست تا به سمت بهبود اوضاع برویم.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار