تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
کد خبر: ۲۰۰۵۲۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چوب حراج کشاورزان حمیدیه به مالشان در بازار داغ شایعات
پخش شایعه ای مبنی بر ابتلا به کرونا با خوردن خیار موجب زیان کشاورزان حمیدیه شد. واقعیت ماجرا چیست؟
 می‌گویند ته خیار تلخ است، اما خیار‌های قصه ما از ابتدا هم شیرین نبودند. ماجرا از پخش یک شایعه در فضای مجازی شروع شد و دست به دست چرخید و چرخید تا «دنیا بر وفق مراد» کشاورز حمیدیه‌ای نچرخد. موسم برداشت محصول برای هر کشاورزی از آن زمان‌های زیبا و جذاب است، اما گویا امسال این کار برای مزرعه داران حمیدیه گران تمام شد. شایعه آلوده بودن خیار‌های این شهرستان به ویروس کرونا، کشاورزان را مجبور کرده تا از ترس به فروش نرفتن محصولات، «حسابی سر کیسه را شل کنند.»

چوب حراج کشاورزان حمیدیه به مالشان در بازار داغ شایعات

اما ماجرا چیست؟ داستان از مثبت شدن تست کرونا ۳ فرد در روستا «حلاف غضبان» در بخش گمبوعه شهرستان حمیدیه شروع شد. پس از آن مسئولان نیز تصمیم گرفتند تا برای جلوگیری از گسترش بیماری اقدام به محدودیت سازی تردد نمایند.

در این میان گویا یکی از نیرو‌های شهرداری با بلندگو در روستا «حلاف غضبان» چرخیده و اعلام کرده است که ۳ تن از طریق خوردن صیفی جات به کرونا مبتلا شده اند و از مردم خواسته تا از خوردن خیار خودداری کنند. شایعه خیار‌های آلوده همچون بمب در فضای مجازی منفجر شد و شهروندان نیز ترجیح دادند با توجه به فصل برداشت خیار سبز در حمیدیه این دست تولیدات زراعی را مصرف نکنند.

چوب حراج کشاورزان حمیدیه به مالشان در بازار داغ شایعات

پس از آن کشاورزان حمیدیه که «چوب لای چرخشان رفته بود» یا مجبور شدند خیار‌ها را به دلیل نبود خریدار به آب انداخته یا با قیمت ارزان‌تر به فروش برسانند. اما واقعیت چیست؟ آیا امکان انتقال ویروس از طریق میوه وجود دارد؟ تصمیم گرفتیم به سراغ کشاورز و کارشناس برویم تا از زبان آنان ماجرا را روایت کنیم.

چوب حراج کشاورزان حمیدیه به مالشان در بازار داغ شایعات

با شستشو صحیح محصولات کشاورزی ویروس و انگل از آنان زدوده می شود

فرهاد صفدری مدیر گروه سلامت محیط و کار بهداشت استان خوزستان   با بیان اینکه آلوده شدن محصولات کشاورزی به کرونا در حین برداشت یک احتمال است،گفت: این مسئله تنها در صورتی امکان پذیر است، که فرد ناقل این بیماری مراحل برداشت و عرضه را انجام داده باشد، در غیر اینصور احتمال ضعیف است. اما این نگرانی نباید در شهروندان ایجاد شود که این تولیدات غیر قابل مصرف هستند، زیرا اگر از این زاویه به موضوع بنگریم، شاید بسیاری از افراد مبتلا به کرونا که علائم را نداشته باشند نیز در مراکز مواد غذایی حضور داشته و ما خواسته یا نا خواسته با آنان در ارتباط هستیم.

چوب حراج کشاورزان حمیدیه به مالشان در بازار داغ شایعات

او افزود: ما باید در هر صورت به عنوان خریدار میوه و سبزیجات، الزامات بهداشتی را رعایت نماییم. حتی جدا از اینکه احتمال بدهیم که یک مزرعه خاص آلوده به ویروس باشد یا نباشد. ضمن اینکه به لحاظ شرایط فصلی در دوره اول بیماری‌های روده‌ای هستیم و بیش از پیش باید سالم سازی میوه و سبزیجات در دستور کار مصرف کنند گان قرار بگیرد.

صفدری بیان کرد: بنابراین قبل از اینکه به مشکل داشتن میوه توجه کنیم، حتما سالم سازی و شستشو را در دستور کار قرار دهیم. شستشو صحیح باید در ابتدا ساده بوده و با آب صورت بگیرد، پس از آن ۲ تا ۳ قطره مایع بهداشتی را در یک ظرف ۵ لیتری ریخته و میوه و سبزیجان را درون آن بریزیم تا تخم انگل لغزندگی پیدا کند و از سطح محصولات زدوده شود. در مرحله بعد با مواد گند زدا میوه و سبزیجات که به صورت تجاری در بازار وجود دارد می‌توان سالم سازی را انجام داد.

چوب حراج کشاورزان حمیدیه به مالشان در بازار داغ شایعات

مدیر گروه سلامت محیط و کار بهداشت استان خوزستان اظهار داشت: با فعالیت اجتماعی یک فرد ناقل احتمال انتقال میکروب وجود دارد و این امر می‌تواند در برداشت و عرضه محصول کشاورزی نیز دخیل باشد، اما آنچه بر عهده ما است، ماندن در منزل و در صورت خروج ضروری رعایت حفاظت فردی برای جلوگیری از انتقال ویروس به دیگران است.

این مقام مسئول با بیان اینکه میوه و سبزیجات ویژگی و قابلیت گندزدایی دارند، تصریح کرد: قطعا افرادی که دست اندر کار مواد غذایی هستند، کار صحیح آن است که در صورت شناسایی فرد دچار بیماری، آن را از چرخه مراحل برداشت و عرضه محصولات خارج کنند، هر چند تاکید می‌کنم که مردم با شستشو تولیدات کشاورزی می‌توانند ویروس و انگل را از آنان بزدایند.

خیار‌های خود را «مفتی» می فروشیم

به سراغ یکی از کشاورزان حمیدیه رفتیم، که در مزرعه خود مشغول چیدن میوه های خیار از بوته ها است.  او گفت: خیار های ما کیفیت خوبی دارد اما فروش محصولات شدیدا افت کرده و دلیل آن نیز ایجاد یک شایعه مبنی بر کرونایی بودن خیار بوده، در حالی که «دروغ» است. 

چوب حراج کشاورزان حمیدیه به مالشان در بازار داغ شایعات

احمد یکی دیگر از مزرعه داران که او نیز «زخم خورده» بازار داغ شایعه است در پاسخ به این سوال که تاثیر پخش این ماجرا بر روی خرید و فروش محصولاتشان چه بوده،  بیان کرد: از روزی که شایعه کرونایی بودن خیار در بین مردم پخش شد، آنان «می ترسند» با خوردن این صیفی جات به کرونا مبتلا شوند.

او افزود: پیش‌تر خیار را کیلویی یکهزار و ۸۰۰ در بازار به فروش می‌رساندیم، اما حالا ۳۰۰ یا ۴۰۰ تومان می‌فروشیم.

معصومه یکی از دختران در مزرعه که مشغول برداشت صیفی جات است و اجازه نداد تا از وی تصویر برداری کنیم،  اظهار داشت: امسال در مساحت یک هکتار و نیم از اراضی کشاورزی خود خیار کاشتیم، اما با پخش شایعه شدیدا ضرر کردیم، وضعیت فروش نیز اصلا خوب نیست محصولات خود را «مفتی» به فروش می‌رسانیم.

چوب حراج کشاورزان حمیدیه به مالشان در بازار داغ شایعات

در شرایط سختی هستیم، سعی کنیم زندگی را برای یکدیگر آسان کنیم

آنچه حالا مشخص است، گله مندی کشاورزان از ارزان فروختن محصولات و شایعات بی اساسی است که برخی ناخواسته و ندانسته و بدون توجه به عاقبت کار به آن دامن می‌زنند. انتقال ویروس از طریق خوردن انواع میوه جات و صیفی جات در صورت گندزدایی نا صحیح وجود دارد، اما اگر با رعایت اصول بهداشتی در سالم سازی آنان دقت کنیم، می‌توان از مبتلا شدن به کرونا جلوگیری کرد. همه ما در شرایط نسبتا دشواری به سر می‌بریم و با وجود این که بسیاری از افراد تاکنون آسیب دیده اند، سعی کنیم با نادیده گرفتن شایعات زندگی را کمی هم که شده برای یکدیگر آسان کنیم.

چوب حراج کشاورزان حمیدیه به مالشان در بازار داغ شایعات

 

مرجع / باشگاه خبرنگاران
:
:
:
آخرین اخبار