تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰
کد خبر: ۱۶۴۳۰۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بارندگی ها برداشت گندم خوزستان را به تاخیر انداخت
ساختمان های موسسه جهاد نصر در ساحل راست رامشیر تحویل بهره برداران شد

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان گفت: بارندگی های بهاری اخیر ، عملیات برداشت گندم در استان را با تاخیر یا توقف رو به رو کرد.

مهدی صیاحی روز سه شنبه افزود : بارندگی ها که در مناطق شمال و شمال شرق خوزستان از شدت بیشتری برخوردار بود سبب توقف برداشت مکانیزه گندم توسط کمباین ها شد.

بیشترین بارندگی های اخیر در دزفول با 47 ، ایذه 44 و مسجد سلیمان با 28میلی متر گزارش شده که بعضا این بارش های رگباری ، خساراتی به مزارع گندم و کلزا وارد کرد.

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان در ادامه افزود: با آفتابی شدن هوا و خشک شدن کشتزارهای گندم و کلزا، برداشت این 2 محصول اساسی در چند روز آینده شروع می شود.

صیاحی افزود: رطوبت گندم نباید بیشتر 12درصد باشد تا امکان ذخیره سازی مناسب آن در انبارها و سیلوها فراهم شود.

وی با اشاره به تمهیدات لازم برای حفاظت از گندم خریداری شده در انبارهای روباز در مناطقی که بیشترین بارندگی را داشته، افزود: در گتوند که میزان بارش ها قابل توجه بوده به سرعت نسبت به انتقال گندم به انبارهای مسقف اقدام شد و در این ارتباط هیچ گونه خسارتی به بار نیاورد.

مدیرکل تعاون روستایی خوزستان روند خرید تضمینی گندم و کلزا را با وجود بارندگی های بهاری اخیر مطلوب توصیف و ابراز امیدواری کرد خرید این 2 محصول طبق برنامه پیش بینی شده ادامه یابد.

بارندگی های نیمه دوم فروردین نیز که همراه با تندباد بود سبب خوابیدگی حداقل 25هزار هکتار از گندمزارهای مناطق شمالی خوزستان شده بود.

به گزارش ایرنا برداشت گندم و کلزا از اواخر فروردین ماه امسال شروع شده و پیش بینی می شود تا اواخر خرداد ماه ادامه یابد.

پیک خرید تضمینی گندم در استان خوزستان حدود 40 روز است.

امسال به دلیل خشکسالی بی سابقه در نیم قرن اخیر ، 280هزار هکتار از کشتزارهای گندم دیم و 100هزار هکتار از گندم آبی خوزستان به علت نبود آب و بارندگی و بالا بودن تنش آبی از بین رفت.

سازمان جهادکشاورزی خوزستان با توجه به اوضاع آب و هوایی در سال زراعی جاری پیش بینی کرده از حدود 350هزار هکتار گندم آبی حدود 1.2 میلیون تن گندم در استان تولید شود که در مقایسه با سال زراعی 96-95 حدود 500هزار تن کاهش نشان می دهد.

در استان خوزستان سالانه 15.8میلیون تن انواع محصولات باغی و زراعی از سطح 1.2میلیون هکتار برداشت می شود که با اجرای کامل طرح 550هزار هکتاری مقام معظم رهبری تا سال 1400 تولید کل محصولات زراعی و باغی خوزستان به رقم 25میلیون تن برسد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار