تاریخ انتشار: ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۱
کد خبر: ۱۶۰۶۸۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وضعیت در حوضه های آبی زهره، مارون و جراحی همچنان بحرانی است
در ارتباط با بحث خشکسالی همچنان وضعیت در حوضه زهره و خیر آباد، مارون و جراحی بحرانی است / در حال حاضر یکی از بخش هایی که از کمبود آب در رودخانه کارون متاثر شده ، ایستگاه ویس است و پمپ های آن به واسطه کاهش دبی عبوری از آن نقطه در حال خارج شدن از مدار هستند
معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: در ارتباط با بحث خشکسالی همچنان وضعیت در حوضه زهره و خیر آباد، مارون و جراحی بحرانی است . 

مصطفی شبه در نشست شورای آب و برق خوزستان که روز دوشنبه 16بهمن ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: آخرین رها سازی آبی که برای شهرستان شادگان برای ما میسر بوده است، امشب به پایان می رسد و شبکه هایی که در این حوضه قرار دارند، با توجه به آخرین آبیاری انجام گرفته به تدریج تقاضا برای آب ارائه خواهند کرد،اما امکان تامین آب آن ها در این شرایط وجود ندارد.

وی با بیان اینکه باید پیش بینی فشارها و افزایش میزان تقاضا برای دریافت آب انجام شود، افزود: در ارتباط با رودخانه کارون بیش از آورد این رودخانه آب رها سازی می شود اما دیگر نمی توان این وضع را ادامه داد و شاهد اثرات آن در پایین دست خواهیم بود.

شبه تصریح کرد: به واسطه بالا رفتن درجه حرارت دما و تقاضای بیشتر آب برای مصرف در بخش کشاورزی از روز گذشته و با توجه به اینکه قرار است میزان خروجی آب را از سد گتوند علیا کاهش دهیم، مشکلات بیشتر و تشدید خواهد شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر یکی از بخش هایی که از کمبود آب در رودخانه کارون متاثر شده ، ایستگاه ویس است و پمپ های آن به واسطه کاهش دبی عبوری از آن نقطه در حال خارج شدن از مدار هستند که این مساله باعث قطع آب می شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری از منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: به تبع مشکلات به وجود آمده، ایستگاه های آبگیر آب شرب در منطقه ویس تحت تاثیر کاهش دبی قرار خواهند گرفت و باید پیش بینی های لازم در ارتباط با این مساله و اثرات منفی آن در برداشت ها انجام شود.

شبه بیان کرد: در حوضه کرخه شرایط به طور نسبی بهتر است اما به واسطه ریاضت هایی که باید در مصرف و برداشت آب انجام گیرد، با چالش هایی به خصوص در انتهای حوضه مواجه خواهیم شد.

وی گفت: در حال حاضر مساله ویس مساله حادی است و ممکن است به تدریج ترکش های آن نمودار شوند و در منطقه شاهد قطعی آب باشیم. در این زمینه اقدامات لازم در جهت کاهش اثرات منفی از سوی سازمان آب و برق خوزستان در حال انجام است اما مشکل کاهش دبی در مقطع ویس اثرات خود را خواهد گذاشت. 

شبه اظهار کرد: در ارتباط با بحث خشکسالی همچنان وضعیت در حوضه زهره و خیر آباد، مارون و جراحی بحرانی است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار