تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۵
کد خبر: ۱۵۸۰۸۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان:
وحدت میان حوزه و دانشگاه از مقدمات مؤثر در پیروزی انقلاب اسلامی بود
رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با تأکید بر اینکه وحدت میان حوزه و دانشگاه از مقدمات مؤثر در پیروزی انقلاب اسلامی بود، گفت: چاره‌اندیشی برای چالش‌های پیش ‌روی انقلاب اسلامی از اهداف حوزه‌ها و دانشگاه‌ها است
۲۷وحدت میان حوزه و دانشگاه از مقدمات مؤثر در پیروزی انقلاب اسلامی بود آذرماه به نام روز وحدت میان دانشگاه و حوزه نام‌گذاری شده است که این روز در ابتدای انقلاب اسلامی، نقطه عطفی برای پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی به شمار می‌آمد.

دانشگاه و حوزه هر یک به‌حسب و توان خود نقش مؤثری را در انقلاب اسلامی و ترسیم نقشه راه ملت ایران داشتند.

بر همین اساس با حجت‌الاسلام سید محسن شفیعی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در رابطه با چگونگی و اهمیت وحدت میان حوزه و دانشگاه به گفت‌و‌گو نشستیم.

وحدت و تعامل میان حوزه و دانشگاه دارای چه آثار و برکاتی است؟

 ۲۷ آذرماه سالروز شهادت آیت‌الله شهید محمد مفتح از منادیان وحدت حوزه و دانشگاه را به همه فرزانگان دانشگاهی و حوزوی تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

تبریک به این دلیل که خون این شهید مجاهد و دانشمند وحدت حوزه و دانشگاه را با حیات جدیدی آشنا کرد و به این هم‌آوایی و همدلی شتاب بخشید و از طرفی تسلیت به این معنا است که بنا به تعبیر امام راحل (ره) امید بود که از دانش این مرد بزرگ استفاده‌ها انجام شود اما دست گروهک جنایتکار فرقان این فرصت را از جامعه علمی کشور ما سلب کرد.

وحدت میان حوزه و دانشگاه در همه سطوح دارای آثار و برکاتی است، نظام جمهوری اسلامی نسخه جدیدی از مدیریت جامعه بشری را ارائه کرده است و این نسخه جدید باید کارآمدی، شایستگی و توانایی خود را به اثبات برساند.

اثبات کارآمدی نظام اسلامی نیاز به تعامل میان دانشگاه‌ها و حوزه‌ها است، اگر حوزه و دانشگاه تعامل گسترده و عالمانه داشته باشند، نظام جمهوری اسلامی ایران قادر است که نسخه و الگو مردم‌سالاری دینی را به‌عنوان طرح موفق ارائه و به دیگران عرضه کند.

وحدت و تعامل میان حوزه و دانشگاه باید تا چه مقدار باشد؟

 وحدت هر چه که میان دو مجموعه تأثیرگذار و سرنوشت‌ساز جامعه بیشتر باشد، نتایج و دستاوردهای آن بیشتر خواهد شد.

حوزه و دانشگاه در نظام جمهوری اسلامی ایران دو بال، رکن، ستون و عمود مؤثر و سربلند هستند و انقلاب اسلامی در مسیر پرفرازونشیب خود در برابر مشکلات، دشمنی‌ها و دسیسه‌های نظام سلطه در همه اقشار و به‌ویژه میان حوزه و دانشگاه نیاز به وحدت دارد.

 اکنون وحدت میان حوزه و دانشگاه به نقطه مطلوب رسیده است؟

در مسیر تعامل و وحدت میان حوزه و دانشگاه راه طولانی و بلندی را طی کرده و قدم‌های خوبی را برداشتیم.

اما اینکه اعلام کنیم در این مسیر به نقطه مطلوب رسیده‌ایم، خیر به نقطه مطلوب در وحدت میان حوزه و دانشگاه نرسیدیم و باید بیش از این و پرشتاب‌تر حرکت کنیم.

 انقلاب اسلامی در وحدت میان حوزه و دانشگاه تا چه اندازه تأثیر‌گذار بود؟

همدلی و پیوند میان حوزه و دانشگاه از مقدمات و عوامل تأثیر‌گذار در پیروزی انقلاب اسلامی بود، انقلاب اسلامی که محصول وحدت، همدلی، پیوند و مجاهدت همه اقشار و آحاد ملت ایران به رهبری امام راحل بود، به‌صورت خاص نتیجه وحدت حوزه و دانشگاه است و این دو مجموعه دست در دست هم و پشت امام راحل راهبری، سکان‌داری و جهت‌دهی آحاد ملت ایران را در دست داشتند.

زمانی که انقلاب اسلامی پیروز شد، فریاد و ندا وحدت عمیق‌ و گسترده میان حوزه و دانشگاه را سر داد و باید به‌اختصار گفت که هم وحدت حوزه و دانشگاه در پیروزی انقلاب اسلامی و هم پیروزی انقلاب اسلامی در توسعه، تعمیق و تداوم میان حوزه و دانشگاه نقش شایسته و بسزایی دارد.

 وظیفه کنونی حوزه‌ها و دانشگاه‌ها چیست؟

 وظیفه امروز حوزه‌ها و دانشگاه‌ها چاره‌اندیشی برای چالش‌های پیش ‌‌روی انقلاب اسلامی است، نظام جمهوری اسلامی طرح نو و بدیعی را در مدیریت جامعه امروز دارد و بدون تردید به همین دلیل با چالش‌های جدی و اساسی مواجه است و باید به پرسش‌های زیادی پاسخ دهد و با پافشاری به اصول، مبانی و خطوط قرمز کارآمدی خود را اثبات کند.

انقلاب اسلامی باید قادر به کنار زدن موانع و بن‌بست‌های پیش ‌رو خود باشد و این عمل مگر با نقش‌آفرینی حوزه‌ها و دانشگاه‌ها امکان‌پذیر نیست.

حوزه‌ها و دانشگاه‌ها به انقلاب اسلامی نه به‌عنوان یک نسخه عادی و مقوله‌ای بی‌اهمیت و تکراری، بلکه باید به‌عنوان ایده‌ای برای بشریت نگاه کنند.

حوزه‌ها و دانشگاه‌ها باید دفاع از نظام اسلامی و تلاش برای کارآمدی آن را به‌عنوان یک تکلیف و مسؤولیت سنگین بدانند و در این راه حرکت کنند، حوزه و دانشگاه باید با علم و دانش خود به تهذیب بپردازند و کار خود را تأثیر‌گذار و مسؤولیت خود را خطیر حساب کنند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار