تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۱
کد خبر: ۱۳۵۱۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرماندار ویژه آبادان عنوان کرد:
انتقال بندر آبادان به اروندکنار
فرماندار آبادان از ارائه طرح پیشنهادی انتقال بندر از مرکز شهر آبادان به اروندکنار خبر داد
فرماندار آبادان از ارائه طرح پیشنهادی انتقال بندر از مرکز شهر آبادان به اروندکنار خبر داد.

عزیزاله شهبازی در نشست شورای اداری اروندکنار که در محل سالن آمفی تئا‌تر شهرداری این شهر برگزار شد، اظهار کرد: در سیاست‌گذاری‌هایی که در کمیته برنامه ریزی شهرستان آبادان انجام گرفت، مقرر شد که تا جایی که در توان و جزو الزامات قانونی است، مسیر اعتبارات را به سمت اروندکنار و چوئبده و 74 روستا سوق داده شود.

وی ادامه داد: بر همین اساس و برای نخستین بار با همکاری و همراهی نمایندگان مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، بالغ بر 6 میلیارد تومان از اعتباراتی که در اختیار بوده، به اروندکنار اختصاص پیدا کرد و بخشی از آن نیز در حوزه راه‌های روستایی، بهداشت و درمان و بهسازی صرف شده است.

معاون استاندار خوزستان تصریح کرد: انتظار می‌رفت که اختصاص بیشتری در بحث نوسازی مسکن روستایی داده شود اما الزامات بودجه بندی و تملک دارایی و دو درصد درآمد نفت در واقع مانع از آن بود که شود در این حوزه کارهایی کرد که تماما مورد قبول باشد.

شهبازی عنوان کرد: برای بهسازی روستا‌ها، سازمان منطقه آزاد اروند متقبل شده که تمامی روستاهای آبادان و خرمشهر و بر اساس اولویت بهسازی و در اجرای طرح هادی کمک مالی کند.

وی افزود: همچنین با توجه به این موضوع اعتبارات به سمت آب، راه، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و ورزش سوق داده شد.

فرماندار ویژه آبادان در رابطه با بازارچه مرزی اروندکنار نیز که در محل یادمان شهدای والفجر هشت واقع شده، یادآور شد: بازارچه مرزی اروندکنار نیز که در سال 94 به سرانجام رسید با استفاده از امکانات محلی که شهردار اروندکنار و بخشدار تلاش برای ایجاد آن کردند، از این ظرفیت قانونی استفاده شد و مسؤول گمرک هم در محل مستقر شد و اعتباری بالغ بر 5 میلیون دلار نیز از سوی وزارت صنعت و معدن به این امر اختصاص یافت.

شهبازی در این رابطه ادامه داد: زیر ساخت‌های اولیه آماده شده، اما تعاونی‌های چهارگانه موجود در آبادان بایستی پای کار بیایند، در همین راستا یک تعاونی در آبادان و اروندکنار به این منظور تشکیل شد که‌‌ همان تعاونی فرهنگیان اروندکنار است که در این رابطه عضوگیری هم کرد و به مرحله ثبت نیز رسیده است.

وی تاکید کرد: مسؤولیت و ماموریت سازمان صنعت، معدن و تجارت و تجار و تعاونی‌های چهارگانه و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی نیز رسالت سنگینی را برای راه اندازی هر چه سریع‌تر این موضوع و ساماندهی تجار و بازرگانان و حل مشکلات آنان را بر عهده دارند و می‌بایست کارت‌های بازرگانی نیز برای افراد صادر شود.

معاون استاندار خوزستان با اشاره به موضوع کمبود آب در اروند کار و چوئبده، یادآور شد: در رابطه با آب نیز کارهایی انجام شده که شرایط اقتصادی را مردم آگاهی دارند، برای اروندکناری‌ها که با روحیه قناعتی که در اختیار دارند ضمن قدردانی، در حال فراهم سازی شرایطی برای آنها هستیم چرا که تابستان سختی را مردم این شهر در بخش آبادان پشت سر گذاشتند.

شهبازی اضافه کرد: اداره آبفار و آبفا شهری کارهایی انجام داده‌اند که جای تقدیر دارد و در این راستا نیز نمایندگان مردم شهرستان آبادان، هر سه بر اساس همین راهبرد و سیاست گذاری در جهت رفع مشکل آب اعم از آب شرب شهری و روستایی و نیز آب کشاورزی حرکت کردند.

وی اظهار کرد: یکی از پروژه‌هایی که از اعتبارات ملی استفاده شد، تکمیل خط از محل طرح جامع آبرسانی شهر آبادان در منطقه فیه به ایستگاه پمپاژ واقع در جمشید آباد است که اعتبار آن تخصیص یافته و پیمانکار نیز حاضر شده است، این طرح 600 متر است و باعث می‌شود تا 13 کیلومتری که در سال‌های گذشته کار شده بود از حیث انتفاع خارج شود.

فرماندار ویژه آبادان با ابراز امیدواری از اتمام این طرح، و فعالیت 8 پمپ موجود در ایستگاه پمپاژ جمشید آباد به طور همزمان و افزایش آب در اروندکنار و چوئبده عنوان کرد: راه چهار خطه اروندکنار به آبادان نیز در مسافت 42 کیلومتر، 15 کیلومتر از آن به زیر ترافیک رفته که البته ناقص است و در سفری که اخیرا وزیر راه و شهرسازی به منطقه داشت، صحبتی شد تا این جاده در برنامه آینده قرار گیرد.

وی اضافه کرد: از اعتبارات شهرستان 2 میلیارد تومان برای تکمیل این جاده اختصاص یافت که این میزان اعتبار ناچیز است چون بالغ بر 60 میلیارد تومان برای تکمیل این جاده نیاز است که سال‌های متمادی هم هست که به این شکل ناتمام باقی مانده است.

شهبازی خاطرنشان کرد: در بحث گازرسانی هم در دو سال اخیر با توجه به اینکه اعتبار و مجوز‌هایش از قبل توسط شرکت ملی گاز ایران گرفته شده بود، اما بر سر راه اجرای آن مشکلاتی وجود داشت که برای آن جلسات مکرر و فراوانی گرفته شد و در حال حاضر در بحث گازرسانی، مدیرعامل شرکت گاز استان خوزستان قول داده که شهرستان آبادان را تا پایان امسال سبز کنند.

معاون استاندار خوزستان مجددا به بازارچه مرزش یادمان شهدای والفجر هشت اشاره کرد و گفت: در رابطه با بازارچه یادمان والفجر هشت که 500 نفر به طور مستقیم می‌توانند در ایام حضور کاروان‌های راهیان نور فعالیت داشته باشند، شهرداری و شورای شهر از هیچ کوششی برای فراهم سازی زمینه فعالیت این افراد دریغ نکرده‌اند و جلسات مختلفی نیز توسط بخشدار دایر شد و امید است این 500 نفر ساماندهی شوند.

وی افزود: با پیگیری‌های انجام شده به منظور ساماندهی این افراد در بازارچه مذکور از طریق صندوق مهر کارآفرینی، قرار شد تا وام کم بهره‌ای در اختیار این افراد قرار گیرد، البته در بحث زیر ساخت‌ها شهرداری بایستی کمک کند تا آماده شود، این افراد می‌توانند با معرفی نامه‌ای که از سوی اداره کار انجام می‌شود از این تسهیلات استفاده کنند.

فرماندار ویژه آبادان تاکید کرد: در مورد بیمارستان اروندکنار نیز جلسات مختلفی گرفته شد و پیگیری‌های زیادی صورت گرفته، بازدیدهایی نیز از ساختمان آن انجام شد و از سال گذشته با ورود سازمان منطقه آزاد اروند و امضاء تفاهمنامه با وزارت بهداشت، موضوع ساخت و تکمیل این بیمارستان در اولویت انجام و اتمام قرار گرفت.

شهبازی گفت: در حال حاضر نیز هر دو از طرفین قرارداد پای تعهداتشان هستند و کار‌ها به خوبی در حال انجام است و بر اساس گفته رئیس دانشکده علوم پزشکی آبادان، تا پایان امسال این بیمارستان به اتمام می‌رسد.

معاون استاندار خوزستان در مورد مرز و رونق بازرگانی ظرفیت‌های منطقه آزاد قابل اشاره است، ابراز کرد: پیگیری‌هایی به عمل آمده که اگر نظریه کار‌شناسی در حوزه تجارت و بندر تایید کند، بندر آبادان به اروندکنار منتقل می‌شود و مجموعه بندر از مرکز شهر آبادان به این سمت هدایت می‌شود.

فرماندار آبادان اشاره کرد: با وزیر راه و شهرسازی صحبت‌هایی شد و توافقاتی اولیه صورت گرفته، اگر این هم به سرانجام برسد امید می‌رود این منطقه هم منتفع شود.

شهبازی گفت: این مساله از سوی نمایندگان مردم در مجلس و استاندار خوزستان پیگیری در حال انجام است که در تاسیس خط راه آهن ساحلی که از بندر امام به مقصد شلمچه است با انجام یک کار کار‌شناسانه و فنی و مهندسی بخشی از این مسیر از سوی اروندکنار هدایت شود که اگر این کار انجام شود سبب رونق و بهبود وضعیت شهر و مردمانش خواهد شد.

وی با اشاره به اختلالات اینترنت روستایی یادآور شد: تماس‌های زیادی از سوی مردم در زمینه مخابرات با فرمانداری برقرار می‌شود که از خدمات نامناسب اینترنتی به ویژه در بخش روستایی گله دارند.

این مقام مسؤول یادآور شد: در رابطه با اینترنت به مسؤول مخابرات شهرستان ماموریت داده می‌شود تا سطح خدمات را افزایش و بهبود ببخشید و با تشکیل کارگروهی از مخابرات، معاون سیاسی فرماندار و مسئول آی تی فرمانداری، مشکلات بررسی و راهکارهای رفع آن را مورد بحث و بررسی قرار دهید و به استان جهت رفع اطلاع دهید.

شهبازی با اشاره به حوزه کشاورزی تاکید کرد: در حوزه کشاورزی نیز بخش‌های زیادی از اراضی برای کشت آماده است، البته مشکلاتی نیز بر سر راه وجود دارد، من بخش اندکی از صحبت‌های مدیر جهاد کشاورزی را تائید می‌کنم و یک هزار و 700 هکتاری که آماده شده مربوط به کسانی است که مالکانشان حضور دارند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار