تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲
کد خبر: ۱۱۸۴۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اینک آبادان و خرمشهر؛ در آستانه بهار
اگرچه چند روزی به آغاز سال جدید نمانده است، صدای پای عمو نوروز در کوچه و بازار شهرهای کشور به ویژه شهرهای آبادان و خرمشهر به گوش می رسد
اگرچه چند روزی به آغاز سال جدید نمانده است، صدای پای عمو نوروز در کوچه و بازار شهرهای کشور به ویژه شهرهای آبادان و خرمشهر به گوش می رسد.

اندیشه ایرانی، نوروز را آغاز زندگی می داند و شروع هر پدیده مهمی را بدین روز منسوب می دارد.

آبادان از جمله شهرهای مقصد گردشگری و منحصر به فرد کشور محسوب می شود و دارای جاذبه های فراوانی می باشد، این شهر به دلیل برخورداری از زیر ساخت های لازم مانند پالایشگاه، پتروشیمی، بندر، فرودگاه و بازارهای متعدد یکی از مهم ترین شهرهای ایران به شمار می رود و در تعطیلات نوروز و روزهای پایانی هفته و به خصوص ماه های بهمن و اسفند، حضور گردشگران و مسافران در این شهر افزایش چشمگیری می یابد.

مسافران زیادی از دیگر نقاط کشور برای تفریح و خرید اجناس خارجی، عازم این شهر می شوند و مردم آبادان نیز با خونگرمی و مهمان نوازی خود، از مسافران پذیرایی می کنند.

از آنجا که اغلب مردم آبادان عرب زبان هستند، آداب و رسوم مردم هم نیز در مراسم و اعیاد مختلف متفاوت است.

این روزها وقتی به بازار شهر پا می گذاری، صدای دعوت دستفروشان که این روزها دیگر خیابان های بازار را ملک خود می دانند، بیش از گذشته به گوش می رسد.

یکی تو را به خرید ماهی قرمز سفره هفت سین دعوت می کند، دیگری با صدای بلندتر، لباس فروشی می کند و آن دیگری نیز در گوشه دیگری از بازار، تو را به خرید ظروف آشپزخانه دعوت می کند.

تنگ های کوچک و بزرگ شیشه ای که کنار آن، ماهی های قرمز کوچولو جا خوش کرده است، در کنار سبزه نوروزی، شمع و عود و آئینه و قرآن و گندم های جوانه زده، همه و همه از جنب و جوش مردم شهر برای استقبال از نوروز و سال جدید حکایت دارد.

بازار شهرهای آبادان و خرمشهر نیز از این رونق، بی نصیب نمانده است و وقتی به بازار خیابان امام خمینی (ره) و بازار خیابان احمدآباد آبادان پا می گذاری، این جنب و جوش را بیشتر متوجه می شود.

حال و هوای خانه ها نیز جنب و جوش خاصی یافته است و هنگامی که فرش های پهن شده بر دیوار خانه را ببینی، همه و همه حکایت از این دارد که مردمان شهرهای جنوب خوزستان نیز خود را برای استقبال از عمونوروز آماده می کنند.

اگر گذارتان به بازار تجاری کنزالمال نیز افتاده باشد، شور و شوق کودکان را می بینی که همراه بزرگترها برای خرید نوروز، دست به کار شده اند.

در رونق بازار در خریدهای شب عید، همه و همه سود می برند، از ماهی فروش و فروشنده لباس و کفش گرفته تا آرایشگر و فروشنده مواد غذایی و فروشندگان مبل و لوازم خانگی.

اگرچه این روزها با ایام فاطمیه و سالروز شهادت دخت گرامی رسول اسلام همزمان شده است، مردم نیز با حفظ حرمت های عزاداری خاندان اهلبیت عصمت و طهارت، نسبت به خانه تکانی اقدام می کنند به این امید که از این ایام برای خانه تکانی روح و روان خود بهره برند.

اگرچه به واسطه صنعتی شدن و گسترش شهر نشینی دیگر خبری از آداب و رسوم پیشین نوروز نیست، خانه تکانی و تمیز کردن محل زندگی و دید و بازدیدهای نوروز هنوز رونق دارد و مردمان ایران زمین نیز این سنت ها را که دستورات دین اسلام است، حفظ کرده اند.

به گفته مولوی در مثنوی:

گفت پیغمبر به اصحاب کبار تن مپوشانید از باد بهار
آنچه با برگ درختان می کند با تن و جان شما آن می کند

و به گفته سعدی:

که تواند بدهد میوه رنگین از چوب یا که باشد که برآرد گل صد برگ از خار
این همه نقش عجب بر در و دیوار وجود هر که فکرت نکند نقش بود بر دیوار
ارغوان ریخته بر درگه خضرای چمن چشمه هایی که در او خیره بماند ابصار
کوه و دریا و درختان همه در تسبیح اند نه همه مستمعان فهم کنند این اسرار
آفرینش همه تنبیه خداوند دل است دل ندارد که ندارد به خداوند اقرار
خبرت هست که مرغان سحر می گویند کآخر ای خفته سر از بالش غفلت بردار
بهار، درس خداشناسی و معادشناسی و تحول و رشد و تکامل است.
اگر انسان ها از این طبیعت زیبا درس بیاموزند، در حقیقت اعتقاد به رستاخیز را آموخته اند و در این صورت باید سرآغاز چنان بعثتی را روز برتر نامید و آن را جشن گرفت.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: آبادان ، خرمشهر
:
:
:
آخرین اخبار