تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۸۶۱۰۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
لزوم استفاده از شير و لبنيات در سفره‌هاي روزانه
معاون غذا و داروي دانشکده علوم پزشکي آبادان گفت: شير و فرآورده‌هاي آن از منابع غني پروتئين، B2 و کلسيم هستند و بايد در سفره روزانه وجود داشته باشند.

مرتضي جعفري اظهار کرد: متخصصان تغذيه در هرم استاندارد غذايي مصرف روزانه دو تا چهار واحد شير و فرآورده‌هاي آن را توصيه کرده‌اند که شامل شير، ماست و پنير و بقيه مواد لبني است.

وي در همين خصوص اضافه کرد: بهترين ترکيب روزانه دو ليوان شير، يک ليوان ماست و 45 گرم پنير توصيه شده است.

معاون غذا و دارو دانشکده علوم پزشکي آبادان با ارائه توصيه‌هاي غذايي، ادامه داد: از خريد شير خام (غير پاستوريزه) حتي‌الامکان خودداري کنيد. اگر مجبور به استفاده از شير خام غير پاستوريزه هستيد، حتماً آن را جوشانده و ۱۰ دقيقه در حال جوش به هم بزنيد.

شير خام (غير پاستوريزه) را به‌هيچ‌وجه قبل از جوشاندن در يخچال نگذاريد.

وي خاطرنشان کرد: ظروف مورد استفاده براي شير غيرپاستوريزه پس از مصرف، بايد با آب و مايع ظرف‌شويي شسته شوند. گاهي به شير فاسد جوش‌شيرين مي‌زنند تا دلمه نبندد، بنابراين از خريد شير کيلويي بپرهيزيد و شير پاستوريزه بعد از خريد، بايد حتماً در يخچال و در دماي صفرتا ۴ درجه سانتي‌گراد، براي مدت حداکثر ۴۸ ساعت نگهداري شود، بنابراين از نگهداري شير پاستوريزه در خارج از يخچال خودداري کنيد.

جعفري تصريح کرد: اگر شير پاستوريزه بيشتر از ۴۸ ساعت در يخچال باقي بماند و علايم فساد و بريدگي در آن مشاهده نشود، قبل از مصرف آن را حداقل به مدت يک دقيقه بجوشانيد.

معاون غذا و دارو دانشکده علوم پزشکي آبادان در پاسخ به اين سؤال که آيا مصرف شير و لبنيات مي‌تواند در کاهش مضرات آلودگي هوا نقش داشته باشد؛ پاسخ داد: کلسيم موجود در شير و لبنيات؛ به‌ويژه پنير و ماست قادر به جذب عناصر سنگين بوده و مي‌تواند با فلزات سنگين مثل سرب ترکيب‌شده و باعث دفع آن‌ها از بدن مي‌شود.

وي افزود: متخصصان تغذيه، شير را يکي از منابع دريافت ويتامين دي مي‌دانند که به دليل ويژگي خاص کازئين (پروتئين شير) در ايجاد پيوند با انواع ذرات فلزي در هوا، مصرف روزانه آن مي‌تواند مانع جذب ذرات آلاينده؛ به‌ويژه ذرات فلزي شود و مصرف شير سبب نرم شدن مخاط تنفسي فوقاني مري و معده مي‌شود.

جعفري اضافه کرد: تاريخ انقضا بر اساس کيفيت ماده اوليه، نوع محصول، فرايند توليد، بسته‌بندي و نيز شرايط نگهداري، در زمان ماندگاري تعيين مي‌شود، به‌عنوان‌ مثال در مورد شير پاستوريزه با توجه به شرايط نگهداري و کيفيت اوليه شير از دو روز تا پنج روز ممکن است متغير باشد.

وي همچنين در خصوص اينکه چه بيماري‌هايي از طريق شير خام به انسان منتقل مي‌شوند، گفت: مهم‌ترين بيماري‌هايي که از طريق شير دام به انسان منتقل مي‌شود، عبارت از تب مالت، سل، ليستريوز، سقط‌جنين و عوارض چشمي، سالمونلوز (حصبه، شبه حصبه) اسهال‌هاي خوني و ناراحتي‌هاي گوارشي هستند.

اين مقام مسوول دانشکده علوم پزشکي آبادان در پايان گفت: هر نوع ميکروب و يا ويروس يا انگل بيماري‌زا که از طريق محيط و يا اشخاص شير را آلوده کند مي‌تواند به شير منتقل و از اين طريق به انسان‌ها منتقل شود.

مرجع / خبرگزاری موج
:
:
:
آخرین اخبار