تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۸
کد خبر: ۲۹۲۵۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اطلاعیه محیط زیست خوزستان نسبت به سوزاندن بقایای مزارع کشاورزی

 اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان با تاکید بر ممنوعیت قانونی سوزاندن بقایای گیاهی و کاه و کلش مزارع کشاورزی، از کشاورزان و باغداران استان خواست در اجرای قانون و جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهان اقدامات و همکاری‌های لازم را انجام دهند.

 در این اطلاعیه که روز چهارشنبه در اختیار رسانه‌ها قرار داده شده خطاب به کشاورزان آمده است: همانگونه که می‌دانید هر ساله پس از پایان فصل برداشت کشت‌های پاییزه تعدادی از کشاورزان، بعضا به منظور سرعت عمل در عملیات تهیه زمین، صرفه جویی در هزینه‌ها اقدام به سوزاندن بقایای گیاهی و کاه و کلش مزارع می‌کنند که این کار علاوه بر ایجاد آلودگی‌های شدید محیط زیستی و بیماری‌های تنفسی، موجب اتلاف سرمایه‌های بخش کشاورزی می‌شود.

در ادامه این اطلاعیه می‌افزاید: از طرفی سوزاندن بقایا و ضایعات محصولات کشاورزی باعث از بین رفتن مواد ارزشمند خاک، افزایش شوری خاک زراعی و آلودگی آب و هوا و محیط زیست شده و سلامت ساکنان مناطق همجوار اراضی کشاورزی را نیز در پی دارد.

در این اطلاعیه به کشاورزان و باغداران توصیه شده است: بهره‌گیری از مواد تجزیه‌کننده، دستگاه‌های خردکننده ضایعات و بقایای گیاهی و همچنین جمع‌آوری و استفاده از بقایای گیاهی به عنوان بستر تهیه کمپوست و نیز تولید کودهای آلی مناسب‌ترین روش حذف باقیمانده محصولات کشاورزی از جمله «کلش» از زمین‌های زراعی هستند.

"کاه وکلش" نه تنها یکی از مهمترین منابع تامین علوفه دام و غنی سازی خاک است بلکه تولید فرآورده هایی با ارزش افزوده بالا از آنها، نظیر کاغذ و مواد سلولزی، موجب رونق اقتصادی خواهد شد. بقایای گیاهی نقش اساسی در تولیدات گیاهی دارد که کاهش فرسایش آبی و بادی، تأمین مواد غذایی گیاه، فعالیت به عنوان یک مالچ، کاهش میزان هدر رفت آب از خاک و تعدیل دمای خاک از جمله این موارد است.

در پایان این اطلاعیه یادآور شده است: بر اساس ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی و ماده ۴۵ قانون حفاظت از جنگل ها و مراتع آتش زدن بقایای گیاهی تهدید علیه بهداشت عمومی و جرم محسوب می شود. همچنین به استناد مواد ۱۹، ۱۸، ۱۶، ۱۵، ۱۱، ۹، ۶، ۴، ۱و ۲۱ قانون مدیریت پسماند، مادتین ۹، ۱۱ و ۱۲ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و ماده ۲۰ قانون هوای پاک سوزاندن بقایای گیاهی زمین های زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش محکوم می‌ شود. از این‌رو ضروری است تمام کشاورزان و باغداران محترم در اجرای قانون و جلوگیری از سوزاندن بقایای گیاهان اقدامات و همکاری‌های لازم را انجام دهند.

مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار