تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۵
کد خبر: ۷۷۸۶۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
انتقاد آخوندی از وضعیت ایستگاه‌های قطار کشور
وزیر راه و شهرسازی وضعیت ایستگاه‌های راه‌آهن در شهرهای مختلف را یکی از اصلی ترین موانع بر سر راه توسعه ریلی ایران می داند.ایستگاه‌هایی که در بسیاری از شهرها بدون در نظر گرفتن وضعیت مسافران در نقاطی عجیب و غیر منطقی ساخته شد‌ه‌اند
عباس آخوندی چند روز قبل در مراسم گرامیداشت هفته حمل و نقل در شرکت راه‌آهن با انتقاد شدید از وضعیت ایستگاه‌های قطار در ایران اعلام کرد: بسیاری از این ایستگاه‌ها از نظر منطق شهرسازی جایگاه درستی ندارند و برای ارائه کردن برنامه‌های توسعه‌ای طولانی مدت ساختار آن‌ها اجازه برنامه ریزی جدی نمی‌دهد.

وضعیت خط سریع‌السیر اصفهان، قم، تهران یکی از اصلی ترین معضلات وضعیت ایستگاه‌های راه‌آهن به حساب می‌آید.

این مسیر سریع السیر که بناست سرعت قطارها در این منطقه را به بیش از 250 کیلومتر در ساعت ارتقا داده و زمان سفر از تهران به اصفهان را به کمتر از یک ساعت و نیم کاهش دهد از نظر طراحی ایستگاه وضعیت جالبی ندارد.

آخوندی دراین رابطه با انتقاد از وضعیت طراحی ایستگاه‌های این مسیر از زمان تلف شده برای رسیدن به سکوی حرکت قطار در این شهرها سخن گفت.

به گفته وی، اگر بنا باشد مسافری در تهران خود را به ایستگاه شهر آفتاب رسانده و از آن سمت نیز در ایستگاه اصفهان که در ابتدای جاده شاهین شهر قرار داشته پیاده شود هر چند مسیر تردد به کمتر از یک ساعت و نیم کاهش می‌یابد، اما مسافران باید برای طی مسافت شهری بیش از چند ساعت زمان بگذارند.

این وضعیت در رابطه با ایستگاه‌های شهرهایی مانند همدان نیز صدق می‌کند.

طبق گفته وزیر راه و شهرسازی ایستگاه راه‌آهن این شهر کیلومترها خارج از منطقه شهری ساخته شده و این مساله عبور و مرور مردم را به شدت دشوار کرده است. حتی کلانشهر تهران نیز با وجود سابقه چندین دهه‌ای عبور قطارها هنوز با یک ایستگاه راه‌آهن فعالیت می‌کند و تمام جمعیت این شهر چند میلیونی برای سوار شدن به قطار باید به نقطه جنوب پایتخت مراجعه کند.

وزیر راه و شهرسازی از لزوم تغییر در ساختار ایستگاه‌های قطار شهر تهران نیز سخن گفته و فعالیت تنها یک ایستگاه راه‌آهن که آن هم شبکه متروی شهری متصل نیست و عبور و مرور به آن دشوار است برای شهر تهران یک فاجعه دانسته است.

هر چند انتقادات آخوندی از نظر مدیریت شهری می‌تواند درست و حرفه‌ای به حساب آید، اما مشخص نیست با توجه به فعالیت چندین دهه‌ای ایستگاه‌های راه‌آهن در شهرهای مختلف ایران و البته طراحی ایستگاه‌های جدید برای شهرهایی که بناست در آینده به خطوط قطار کشور متصل شوند چه راهکاری برای تغییر در ساختار ایستگاه‌ها وجود دارد و آیا این سخن وزیر امکان پیگیری اجرایی خواهد داشت یا تنها انتقادی است که می‌توان به مدیریت طراحی ایستگاه‌های قطار کشور وارد کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار